بمب های خوشه ای؛ هدیه بایدن به اوکراین برای تحریک جنگ جهانی سوم!

بمب های خوشه ای؛ هدیه بایدن به اوکراین برای تحریک جنگ جهانی سوم!
يکشنبه 18 تير 1402 - 19:58

"مهمات اوکراینی ها در حال تمام  شدن است " این توجیه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای ارسال بمب های خوشه ای به کی یف به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی جدید 800 میلیون دلاری بود که جنگ روسیه و اوکراین را به فصل جدیدی از درگیری ها وارد خواهد کرد.

العالمتحلیل روز

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید صراحتا گفت: توپخانه اوکراین به "تدارکات انبوه" نیاز دارد این در حالی است که آمریکا تولیدات داخلی را افزایش می دهد. وی گفت: "ما در هیچ مرحله ای از درگیری های جاری از حمایت اوکراین دست برنخواهیم داشت".

موافقت بایدن با ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین درحالی است که دولت آمریکا قبلاً با ادعای استفاده روسیه از این تسلیحات، مسکو را محکوم کرده بود. سخنگوی کاخ سفید آن زمان درباره ادعاهایی مبنی بر استفاده روسیه از بمب های خوشه ای گفته بود : این یک " جنایت جنگی" است. در چنین شرایطی موافقت بایدن با ارسال این بمب ها به اوکراین نشان دهنده ریاکاری آمریکا است زیرا اجازه استفاده از این نوع سلاح را که بیش از 120 کشور جهان آن را ممنوع کرده اند، به اوکراین داده است.

آیا رئیس جمهوری امریکا و ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی وی که خواهان دریافت و استفاده از چنین تسلیحاتی است، به اقدامات ضد بشری خود در گسیل و بکارگیری سلاح ها و بمب های ممنوعه که جنایت جنگی محسوب می شود، اعتراف می کنند؟ چرا که ناظران معتقدند این سلاح ها کمکی به کی یف در میدان نبرد نمی کند، بلکه جان غیرنظامیان را به خطر می اندازد.

علاوه بر این، دولت آمریکا به ادعای خود همواره از ارسال تسلیحات ممنوعه به روسیه انتقاد کرده است، درحالی که اکنون مشخص شده که آمریکا به ارسال سلاح های ممنوعه به اوکراین مبادرت می کند و چیزی را که با تبلیغات ادعایی برای دیگران ممنوع کرده اکنون برای خود مجاز می شمارد و طبق همین منطق نیز از امضای معاهدات بین المللی این چنینی سرباز می زند تا ملزم به محدود کردن وحشیگری خود نشود، بنابراین آمریکا توافقنامه منع استفاده از این تسلیحات را امضا نکرده است، علاوه بر این، این تصمیم نقطه عطف و شاهد دیگری بر دخالت مستقیم واشنگتن در درگیری اوکراین است که نشان دهنده مرحله جدیدی از رویارویی بین مسکو و واشنگتن خواهد بود.

مسکو این تصمیم را نشانه ناامیدی از آمریکا دانست که بشریت را به سوی جنگ جهانی جدید سوق می دهد و دلیلی بر ناتوانی "ضدحمله" اعلام شده اوکراین پس از شکست تسلیحاتی است، تسلیحاتی که غرب برای نفوذ به لایحه های دفاعی روسیه در اختیار اوکراین قرار داده بود.

در چنین شرایطی سفر زلنسکی به تعدادی از کشورهای عضو ناتو برای به دست آوردن تسلیحات بیشتر و حمایت از پیوستن کشورش به ناتو تاکیدی بر توجیهات رئیس جمهور آمریکا بود، اما او نتوانست اروپایی ها را متقاعد کند. به گونه ای که شماری از کشورهای اروپایی و در راس آن آلمان، فرانسه و اتریش با ارسال بمب های خوشه ای به کی یف مخالفت و تاکید کردند این اقدام یک تهدید درازمدت برای غیرنظامیان است.

موافقت بایدن برای ارسال بمب های خوشه‌ای به اوکراین، اوضاع را ملتهب و پیچیده تر خواهد کرد به گونه ای که اکنون همه چیز در هاله ای از ابهام قرار دارد از سوی دیگر این تحول خطرناک در مسیر جنگ اوکراین به افزایش خشونت منجر خواهد شد و بی شک واکنش روسیه نیز به آن بسیار شدید خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها