گزارش العالم از حمله به سفارت سوئد بدنبال هتک حرمت قرآن کریم

پنج‌شنبه 29 تير 1402 - 17:21

معترضان خشمگین در واکنش به اقدام سوئد جهت صدور مجدد مجوز تجمع در برابر سفارت عراق در استکهلم با هدف اهانت به قرآن کریم،ساعت دو بامداد امروز (پنجشنبه) سفارت سوئد در بغداد را به آتش کشیدند که با ورود نیروهای امنیتی، درگیری و پراکنده کردن معترضان، این امر به بستن برخی از پل های پایتخت منجر شد.

العالم - عراق

خبرنگار العالم گزارش داد، به دنبال اقدام روز گذشته پلیس سوئد در خصوص صدور مجوز جدید تجمع برای امروز (پنجشنبه) در برابر سفارت عراق در استکهلم جهت اهانت به قرآن کریم و توهین به پرچم عراق، سفارت سوئد در بغداد سحرگاه امروز از سوی تظاهرکنندگان خشمگین به آتش کشیده شد.

بنابر این گزارش، با استقرار نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان سفارت و کنترل اوضاع، آرامش به حومه سفارت سوئد بازگشته است.

خبرنگار العالم خاطرنشان کرد، واقعه هتک حرمت قرآن کریم واکنش های خشمگینانه مردم و مقامات عراقی و همچنین رهبران نیروهای سیاسی عراق را برانگیخت.

بنابر این گزارش، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در یک جلسه اضطراری آتش زدن سفارت سوئد را محکوم کرد. وی تاکید کرد که از یک سو از مسئولین امنیت سفارت مطالبه پاسخگویی خواهد نمود و از سوی دیگر قوه قضاییه قضیه آتش زدن سفارت سوئد را پیگیری و مسئولان را تعقیب خواهد کرد.
با این حال، محمد شیاع السودانی بار دیگر اجازه سوئد برای توهین به قرآن کریم را محکوم و اعلام کرد که در صورت سوزاندن مجدد قرآن، قطع روابط دیپلماتیک با سوئد ضروری است.

معترضان خشمگین سفارت سوئد در بغداد را پیش از تجمعی که قرار بود امروز در مقابل سفارت عراق در استکهلم برای سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم برگزار شود، به آتش کشیدند.

معترضان عراقی در ساعات اولیه صبح به سفارت سوئد یورش بردند، از دیوارهای آن بالا رفتند و آن را به آتش کشیدند و موافقت مجدد مقامات سوئدی برای سوزاندن قرآن کریم را محکوم کردند.
همزمان دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد در صورت تکرار حادثه سوزاندن قرآن کریم، بغداد روابط خود را با استکهلم قطع خواهد کرد. بغداد حادثه آتش زدن ساختمان سفارت سوئد در بغداد را نیز محکوم کرد. محمد شیاع السودانی دستور داد تا تحقیقات فوری برای پاسخگویی عاملان آغاز شود.

به رغم هشدارهای نخست وزیر عراق، هتاکی مجدد به قرآن کریم در سوئد و اهانت به پرچم عراق مقابل سفارت این کشور در استکلهم طی امروز صورت گرفت لذا، نخست وزیر عراق دستور اخراج سفیر سوئد در بغداد و بازگشت سفیر عراق در استکهلم را صادر کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها