سفیر ژاپن در گفتگو با العالم: تسلیحات هسته‌ای هیچ جایگاهی در دنیای معاصر ندارد/ مردم هیروشیما و سردشت برای رسیدن به دنیایی بدون سلاح هسته‌ای با یکدیگر تلاش می کنند

سفیر ژاپن در گفتگو با العالم: تسلیحات هسته‌ای هیچ جایگاهی در دنیای معاصر ندارد/ مردم هیروشیما و سردشت برای رسیدن به دنیایی بدون سلاح هسته‌ای با یکدیگر تلاش می کنند
يکشنبه 15 مرداد 1402 - 13:19

کازو توشی آیکاوا سفیر ژاپن در تهران با شبکه خبری العالم درباره سالگرد هیروشیما گفت: ایران و ژاپن هردو از اعضای کنوانسیون منع استفاده از تسلیحات شیمیایی هستند و ما هم حداکثر تلاش را برای ایجاد دنیایی بدون تسلیحات شیمیایی می کنیم . درحقیقت مردم هیروشیما و سردشت در سطح توده مردمی بسیار تلاش می کنند که حس هدف و تجارب تسلیحات کشتار جمعی را به اشتراک بگذارند.

العالم - آسیا

کازو توشی آیکاوا (AIKAWA Kazutoshi) سفیر ژاپن در تهران در گفتگو با شبکه العالم با اشاره به اینکه ژاپن تنها کشوری است که از دو بار تخریب براثر بمباران اتمی در هیروشیما و ناکازاکی صدمه دید و از طریق این دو تجربه وحشتناک آموخته است که از صلح و امنیت حداکثر حمایت را انجام دهد.

متن مصاحبه سفیر ژاپن در تهران با العالم درباره سالگرد هیروشیما:

العالم: درسهایی که ژاپن از بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی اخذ کرد، چیست؟

سفیر ژاپن: ژاپن تلاش کرده و همواره کمک می کند که به جهانی فاقد تسلیحات هسته‌ای دستیابی پیدا کند. ژاپن تلاش کرده برای اینکه این وظیفه کشوری است که اولین بار درجنگ شدیدا از تخریب هسته‌ای صدمه دید. استفاده‌ از تسلیحات هسته‌ای پیامدهای وحشتناک، تخریبهای شناخته نشده و صدمات عظیم انسانی را به همراه دارد. آنهایی که در اثر تسلیحات هسته‌ای کشته شدند فقط در مورد هیروشیما یکصد و چهل هزار نفر و در ناکازاکی هفتاد هزار نفر تا این دقیقه درگذشتند، همچنین افرادی هم براثر عوارض جانبی پرتوهای رادیواکتیو تسلیحات هسته ای صدمه دیدند بنابراین ماه آگست ماه خاصی برای ما محسوب می شود. آگست همیشه برای ما ماه بزرگداشت غیر نظامیانی است که در اثر این تخریب عظیم و مصیبت انسانی در هیروشیما و ناکازاکی صدمه دیدند بنابراین وظیفه ما است که حداکثر تلاش‌ را انجام بدهیم تا دستیابی به جهانی فاقد تسلیحات هسته‌ای داشته باشیم .

العالم: پیام ژاپن به جهان امروز در این فاجعه دردناک بشری چیست؟

سفیر ژاپن: همانطور که پیشتر عرض کردم نقش ژاپن این است که حداکثر تلاش را برای دستیابی به جهانی فاقد تسلیحات هسته‌ای انجام دهد دنیا محل خطرناکی شده است. ما بطور قاطع باور داریم که تسلیحات هسته‌ای هیچ نقش و جایگاهی در دنیای معاصر ندارد. بنابراین نابود کردن تسلیحات هسته‌ای کار ساده ای نیست تسلیحات هسته‌ای یک شبه معدوم نمی شوند. به هرحال هرقدر زمان‌بر باشد ما حداکثر تلاش را برای رسیدن به این هدف انجام می دهیم .

العالم: توجیه اخلاقی برخورداری از سلاح مرگبار از سوی برخی از کشورها غیر از مساله بازدارندگی چیست؟

سفیر ژاپن: همانطور که پیشتر گفتم معدوم کردن تسلیحات هسته‌ای کار ساده ای نیست و دنیا محل خطرناکی است در منطقه ما کشوی مثل کره شمالی است که شش بار تست هسته ای انجام داده است و راه اندازی موشک‌های بالستیک در مجاورت ما را دنبال کرد. بنابراین تسلیحات هسته‌ای برای کشورهایی که تسلیحات هسته‌ای را بعنوان اهداف دفاعی می خواهند استفاده کنند به عنوان همان بازدارندگی که شما فرمودید خواهد بود اما از نظر صدمات انسانی همانطور که پیشتر عرض کردم تسلیحات هسته‌ای هیچ نقش و جایگاهی در دنیای معاصر ندارد.

العالم: شهر سردشت ایران هم سالها پیش قربانی سلاحهای کشتار جمعی شد با توجه به خواهرخواندگی سردشت با هیروشیما نگاه کشور ژاپن به سردشت و اتفاقات آن چگونه است

سفیر ژاپن: تسلیحات شیمیایی هم مثل تسلیحات هسته‌ای سلاح کشتار جمعی محسوب می‌شود ما با هم اتفاق نظر داریم خواه مردم سردشت باشند یا مردم هیروشیما باشند ما نظر مشابهی داریم که کمک کنیم به دستیابی به جهانی بدون تسلیحات کشتار جمعی خواه تسلیحات هسته‌ای باشد یا تسلیحات شیمیایی.

ایران و ژاپن هردو از اعضای کنوانسیون منع استفاده از تسلیحات شیمیایی هستند و ما هم حداکثر تلاش را برای ایجاد دنیایی بدون تسلیحات شیمیایی می کنیم . درحقیقت مردم هیروشیما و سردشت در سطح توده مردمی بسیار تلاش می کنند که حس هدف و تجارب تسلیحات کشتار جمعی را به اشتراک بگذارند بعنوان مثال ،ما میزبان تعدادی از مردم در هیروشیما بودیم که با همتای خودشان یعنی مردم ایران با هم کار می‌کردند که میزبان جشنواره فیلم صلح و دوستی باشند که عنوانش جشنواره فیلم صلح دوستی ایران و ژاپن است که پنج یا شش فیلم ایرانی در این جشنواره به نمایش گذاشته می شوند و برای یکی از فیلم هایی که در این جشنواره به نمایش گذاشته شد مجددا در سفارت ژاپن در تهران هم جلسه مشاهده گذاشته شد.

همچنین امسال در مراسم سالگرد بزرگداشت سردشت همکارم و معاونم آقای موراکامی به دعوت مشاور رئیس جمهور به آنجا رفت و بسیار تحت تاثیر این عزم مردم سردشت قرار گرفت که بعنوان مثال با مردم هیروشیما برای دستیابی به دنیای صلح آمیز و پایدار همکاری می کنند و همچنین تحت تاثیر نام خیابانی بنام هیروشیما در سردشت قرار گرفت که نشانگر حس باهم بودن میان مردم سردشت و هیروشیما است به هرحال خانم کونیکو یامامورا یا خانم بابایی ایشان هم با مردم سردشت و هیروشیما خیلی کار کردند که مردم این دو شهر را به هم وصل کنند ما کمال احترام را برای آنچه ایشان انجام داده اند قائلیم .
متاسفانه خانم یامامورا یا خانم بابایی سال گذشته درگذشتند و بخاطر بزرگداشت دستاوردهای ایشان در شهر تهران اخیرا تصمیم گرفت که خیابانی را بنام خیابان یامامورا در همسایگی این سفارت نامگذاری نماید که بسیار تقدیر و تشکر می کنم .

تمام ژاپنی ها به قدرت عظیم توزیع تسلیحات هسته‌ای به خوبی واقفند بنابراین آن دسته از ژاپنی ها که در ایران زندگی می کنند در مورد تجربه وحشتناک ایرانی ها در مورد جنگ ایران و عراق اطلاع دارند بنابراین ماه آگوست ماه یادآوری و تایید مجدد الزام ما برای ایجاد جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای است. این پیامی است که می‌خواهیم برای ژاپنی های مقیم ایران به اشتراک بگذاریم .

پربیننده ترین خبرها