گزارش العالم؛

گام بعدی پس از موضع گیری اخیر سودانی؛ فراهم کردن زمینه خروج آرام اشغالگران آمریکایی از عراق

دوشنبه 23 مرداد 1402 - 23:11

با توجه به اظهارات اخیر نخست وزیر عراق مبنی بر اینکه کشور دیگر نیازی به نیروهای رزمی خارجی ندارد، گام بعدی پیگیری خروج آمریکایی ها و تبدیل آن به واقعیت است تا خروج این نیروها از عراق بدون تبعات و آثار منفی شبیه آنچه که در افغانستان رخ داد، صورت بگیرد.

العالم - عراق

دو دهه از حمله واشنگتن به عراق می گذرد و هنوز نیروهای آمریکایی با بهانه های امنیتی و سیاسی در خاک عراق حضور دارند.

پس از تصمیم سه سال پیش پارلمان عراق مبنی بر الزام دولت به خروج نیروهای خارجی از کشور، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق تاکید کرد که این کشور امروز نیازی به حضور نیروهای خارجی در خاک خود ندارد.

السودانی در دیدار با رهبران نظامی نیروهای مسلح تاکید کرد که گفت‌و‌گوهایی در سطح پیشرفته برای مشخص کردن شکل روابط و همکاری‌های آینده با نیروهای ائتلاف‌ بین‌المللی جریان دارد. وی افزود: عراقی ها پس از آزادسازی سرزمین های تحت اشغال گروه های تروریستی با همکاری جمعیت مردمی و نیروهای مسلح عراق، قوی تر و متحدتر از همیشه شده اند.

موضع سودانی تاکیدی بر اظهارات پیشین نیروهای سیاسی عراق است مبنی بر آنکه حضور نیروهای آمریکایی در کشور بویژه پس از جنایت ترور فرماندهان پیروزی، به یک بار سنگین سیاسی و امنیتی بر دوش عراق تبدیل شده است؛ این جنایت نشان داد که واشنگتن از نیروهایش در عراق برای اجرای طرح های خود استفاده می کند. بسیاری در عراق بر این عقیده اند که طرح های آمریکایی با طرح های گروه های تروریستی در عراق و سوریه و دیگر کشورها همسو است.

با توجه به موضع رسمی اخیر عراق، گام بعدی پیگیری خروج آمریکایی ها و تبدیل آن به واقعیت است ولو از طریق گفتگو با واشنگتن که سودانی به آن اشاره کرد تا خروج این نیروها از عراق بدون تبعات و آثار منفی شبیه آنچه که در کشورهای دیگر بویژه در افغانستان رخ داده است، صورت بگیرد.

پربیننده ترین خبرها