روابط راهبردی ایران و عربستان؛ فصل شکوفایی منافع جهان عرب و اسلام

روابط راهبردی ایران و عربستان؛ فصل شکوفایی منافع جهان عرب و اسلام
شنبه 28 مرداد 1402 - 10:32

پیش از این، برخی طرف ها که علاقه چندانی به آرامش و ثبات کشورها و ملت های منطقه نداشتند پیوسته به دنبال ترویج و تبلیغ ادعاهای واهی با این مضمون بودند که توافق بین ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دو جانبه، صرفا یک توافق صوری و غیر عملی است اما سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان و مواضع و اظهارات مقامات دو کشور نقشه آنها را نقش بر آب کرد.

العالم - تحلیل روز

سفر دو روز گذشته حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان و مواضع و اظهارات مقامات دو کشور ظرف این دو روز، از وجود اراده سیاسی قوی و جدی برای اجرای مفاد توافقنامه های بین دو طرف در جهت پیشبرد اهداف و منافع دو همسایه مسلمان حکایت دارد.

وقتی محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان در دیدار با امیر عبداللهیان در جده می گوید کشورش روابط با ایران را استراتژیک و راهبردی می داند و برای توسعه این روابط عزم خود را جزم کرده است و تأکید می کند که دیدار مقامات دو کشور تأثیر اساسی بر توسعه روابط دو جانبه و چند جانبه دارد، این بدان معناست که ریاض هم مثل تهران – بر خلاف ادعای دشمنان دو کشور و منطقه - توافقنامه مذکور را تاکتیکی و حاصل شرایط استثنایی نمی داند.

علاوه بر اینها چیزی که بیش از همیشه باعث سرخوردگی و ناامیدی دشمنان دو کشور و منطقه شد، اصرار مقامات دو طرف بر تبادل سفیر طی چند روز آینده است؛ ایران در ششم ژوئن گذشته و عربستان در اوایل آگوست سفارتخانه های خود را در کشور مقابل باز گشایی کرده اند. این در حالی است که برخی طرف ها همین حرکت را هم نمایشی خوانده و آن را بی فایده قلمداد و خاطرنشان کرده بودند که هیچگاه کار این دو کشور به تبادل سفیر نمی رسد.

با تأملی در مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته به خصوص پس از امضای توافقنامه از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان، متوجه تلاش های خبیثانه بی وقفه ای برای مانع تراشی در مسیر این توافق می شویم. برخی طرف ها سعی کردند چنین القا کنند که آمریکا سرگرم به نتیجه رساندن تلاش های صورت گرفته برای سازش بین عربستان و رژیم صهیونیستی است. اما بعد مشخص شد که این حرکت، حقه ای بیش نبوده و نتوانسته است عربستان را مجاب کند. چرا که در رویکرد خارجی جدید این کشور، دیگر همه چیز و همه گزینه ها به آمریکا ختم نمی شود. همگرایی جدی عربستان با چین، رقیب سنتی آمریکا و عدم همراهی کامل ریاض با واشنگتن در جنگ اوکراین، گواهی بر این مدعاست. از این گذشته عربستان با مخالفت با افزایش تولید نفت در "اوپک پلاس"، و حمایت از مواضع روسیه، بر خلاف میل آمریکا عمل کرد و بالاخره سفارت خود را در ایران بازگشایی کرده و از آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی برای سفر به عربستان دعوت کرد. در مقابل، ایران هم به طور رسمی از محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان برای سفر به تهران دعوت به عمل آورد.

تردیدی نیست که ایران و عربستان، از اراده سیاسی کاملی برای بهبود روابط خود و عبور از همه مشکلات گذشته برخوردار هستند. این مشکلات اغلب ساخته دست آمریکا بودند. با توجه به اهمیت و جایگاه سیاسی و اقتصادی و جغرافیایی دو کشور، قطعا روابط بین آنها تأثیر مثبتی بر همه کشورهای منطقه خواهد داشت. رسول موسوی، معاون وزیر خارجه ایران در شبکه اجتماعی "ایکس" (توییتر سابق) گفته است: "همه کشورهای اسلامی بدون استثنا از بهبود روابط بین ایران و عربستان استقبال می کنند. اغلب این کشورها بهبود روابط بین تهران و ریاض را به نفع خود می دانند و امیدوارند که به این ترتیب بخشی از مشکلات منطقه حل شود. دو کشور باید متوجه مسئولیت های سنگین خود در جهان اسلام باشند".

  • مصطفى فتحی

پربیننده ترین خبرها