تحلیلگر عرب: سفر امیرعبداللهیان اثبات عملی توافق با ریاض و جدیت در حل اختلافات را نشان داد

تحلیلگر عرب: سفر امیرعبداللهیان اثبات عملی توافق با ریاض و جدیت در حل اختلافات را نشان داد
شنبه 28 مرداد 1402 - 10:56

یک تحلیلگر و کارشناس عرب در اظهاراتی با اشاره به اهمیت سفر وزیر خارجه ایران به عربستان و دیدار وی با مقامات عالی این کشور گفت: این اقدام اثبات عملی توافق دوجانبه بود و نشان داد که دو طرف برای فعالسازی توافق حاصل شده و حل اختلافات جدی هستند.

العالم - ایران

"عبدالله باعبود"، کارشناس روابط بین الملل و امور خاورمیانه در گفت وگو با "الخلیج آنلاین" درخصوص اهمیت سفر اخیر "حسین امیرعبداللهیان"، وزیر خارجه ایران به عربستان گفت که این سفر مهم و در راستای تکمیل توافق میان دو طرف به‌ واسطه چین بود.

وی افزود که توافق میان دو کشور بر فعال سازی تفاهم‌های دو طرف در زمینه‌های همکاری، تبادل سفرا و همچنین انجام دیدارها و سفرهای متقابل تاکید دارد و این سفر در همین چارچوب بود.

باعبود تاکید کرد که عربستان درحال حاضر به طور اساسی بر حل اختلافات امنیتی و اختلافات مربوط به دو طرف در منطقه مانند جنگ یمن و پرونده سوریه تمرکز دارد.

این کارشناس بین الملل خاطرنشان کرد که سفر امیرعبداللهیان به عربستان مهم است و منجر به تعمیق و گسترش و تحکیم توافقات و روابط دو طرف می شود.

وی با اشاره به ادعای برخی که توافق ایران ‌و عربستان را تنها بر روی کاغذ می دانند، تاکید کرد: سفر وزیر خارجه ایران به ریاض نشان داد که این اقدام اثبات عملی توافق دو جانبه است و نشان می دهد که دو طرف برای فعالسازی توافق و حل اختلافات جدی هستند.

عبدالله باعبود در عین حال تاکید کرد که این امر به معنی حل تمام اختلافات نیست، زیرا برخی از آن ها هنوز بدون راه حل است، اما گفت وگو و تبادل منافع و کاهش برخی اختلافات مهم است و امکان دارد در آینده حل شود.

وی درخصوص بحث های مطرح شده در خصوص استفاده امیرعبداللهیان از واژه «خلیج فارس» خاطرنشان کرد: این مساله خارج از چارچوب گفت وگوهای دو طرف است، زیرا در ایران به طور رسمی از نام خلیج فارس استفاده می شود، اما کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) در خصوص این نامگذاری بحث و جدل دارند.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه با سفر به عربستان با محمد بن‌ سلمان ولیعهد عربستان سعودی در جده دیدار و گفت‌وگو کرد.

این نخستین دیدار رسمی یک مقام عالی کشورمان با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی پس از عادی سازی روابط دو کشور است.

پیش از این دیدار نیز روز (پنجشنبه) وزیر امور خارجه با همتای سعودی خود رایزنی و در نشست خبری مشترک شرکت کرده بود.

دیدار با ولیعهد سعودی در حالی انجام می‌شود که دو ماه قبل فیصل بن‌ فرحان وزیر خارجه این کشور در سفری به تهران با وزیر امور خارجه و رئیس جمهور کشورمان دیدار و دعوت‌نامه رسمی ملک سلمان برای سفر آیت‌الله رئیسی را به عربستان سعودی ابلاغ کرد.

امیرعبداللهیان روز پنجشنبه به ریاض سفر کرد و پس از دیدار با همتای خود و بازدید از سفارت کشورمان، بامداد جمعه وارد جده شد و عصر همان روز جده را به مقصد تهران ترک کرد.

پربیننده ترین خبرها