درگفت وگو با العالم صورت گرفت؛

تحلیل کارشناسان درباره علل شکست مذاکرات وزیر امور خارجه ترکیه در عراق

تحلیل کارشناسان درباره علل شکست مذاکرات وزیر امور خارجه ترکیه در عراق
شنبه 4 شهريور 1402 - 18:41

کارشناسان معتقدند سفر وزیر امور خارجه ترکیه به عراق با شکست و بدون دستاورد مواجه شده و آنکارا نتوانسته است گشایشی در موضوعات مورد اختلاف دو کشور ایجاد کند.

العالم – نظرکده

حسن سویدان کارشناس عرب پژوهشگر امور ترکیه در گفت وگو با برنامه مع الحدث شبکه خبری العالم در تحلیل سفر روز سه شنبه (31 مرداد ماه) هاکان فیدان اظهار داشت: سفر وزیر امور خارجه ترکیه به عراق برای حل اختلافات میان دو کشور درباره موضوع حزب کارگران کردستان، بحران آب، از سرگیری صادرات نفت عراق به ترکیه و جاده ابریشم عراق که بندر بصره را به فاو و سپس به مرزهای ترکیه و از آنجا به اروپا متصل می کند، با شکست مواجه شد.

وی می گوید که گفتگوها دراین سه زمینه شکست خورد و هیچ گشایشی دراین موضوعات حاصل نشده است.

به گفته این کارشناس امور ترکیه، هاکان فیدان شخصیتی اطلاعاتی و از تجربه زیادی در منطقه برخوردار است و اردوغان به این شخص اعتماد کرده بود تا بتواند گشایشی در ارتباط با موضوعات مورد بحث و مذاکره بین دو کشور ایجاد کند ولی با این وجود نتوانست موفق شود.

این درحالیست که بغداد بارها به حملات هوایی ترکیه به شمال عراق اعتراض و اعلام کرده که این حملات، حاکمیت عراق را نقض می کند ازسوی دیگر فیدان فعالیت های حزب کارگران کردستان را به منزله چالشی برای حاکمیت عراق دانسته و از بغداد خواسته است که حزب کارگران کردستان را رسما به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند.

موضوع آب و سدهای احداث شده بر روی رودهای دجله و فرات که از ترکیه سرچشمه می گیرند و وارد عراق می شوند، نیز موضوع حساسی میان این دو کشور همسایه است.

دولت عراق نسبت به کاهش آب این رودخانه ها معترض است و ترکیه را به کاهش میزان آب به علت احداث سدها برروی این رودخانه ها متهم کرده است.

برکات قار از پژوهشگران سیاسی عرب نیز در این باره معتقد است: ترکیه با عراق به جای شیوه توافقی با شیوه زورمدارانه صحبت می کند که این باعث شکست مذاکرات شد در این زمینه موارد اختلافی چون حضور نظامی ترکیه در عراق و مشکلات موجود در مسیر صادرات نفت عراق به ترکیه نیز مزید بر علت شده است.

وی می گوید: نبردهای ترکیه علیه پ‌ک‌ک در عراق و تلفات انسانی و هزینه‌های هنگفت آن منجر به فروپاشی اقتصاد ترکیه شده و به همین دلیل آنکارا نیاز به راه ‌حلی فوری در این زمینه دارد.

هاکان فیدان که در دوران 8 ساله فعالیت خود به عنوان رئیس سازمان اطلاعاتی خارجی ترکیه (میت)، با بسیاری از مقامات سیاسی و امنیتی عراقی ارتباط برقرار کرده بود، این بار می خواست از شبکه روابط خود، در مسیر دیپلماسی آشکار نیز استفاده کند.

کارشناسان معتقدند که شروط سنگین ترکیه و زبان زورگویانه آنکارا در مذاکرات، به شکست گفت و گو های وزیر امور خارجه این کشور در سفر به عراق منجر شده است.

بغداد بارها از حملات هوایی ترکیه در شمال عراق که نقض حاکمیت این کشور است، شکایت کرده است، این در حالی است که ترکیه از بغداد خواسته است که پ‌ک‌ک را رسماً یک سازمان تروریستی اعلام کند.

پربیننده ترین خبرها