کارشناس: سازش عربستان با رژیم صهیونیستی از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان شروع شد+فیلم

شنبه 1 مهر 1402 - 14:49

دکتر وائل المناعمه، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت که دولت عربستان از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان به عنوان ولی عهد عربستان و در زمان ریاست جمهوری ترامپ، روند سازش با رژیم صهیونیستی را آغاز کرد و بن سلمان از همان زمان در رؤیای کسب دستاوردهای شخصی بود.

العالم - فلسطین اشغالی

وائل المناعمه با شرکت در برنامه "مع الحدث " از شبکه خبری العالم گفت دولت عربستان به رهبری محمد بن سلمان از همان زمان انتصاب وی، روند سازش با رژیم صهیونیستی را آغاز کرد. وی با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرد که هر از گاهی طرف اسرائیلی اسنادی را از دیدارهای دو جانبه بین مقامات این رژیم و مقامات عربستان در حاشیه نشست های بین المللی در کشورهای مختلف افشا می کند.

این کارشناس تصریح کرد که تمام این شواهد و رویدادها حکایت از آغاز واقعی روند سازش بین دو طرف از زمان ریاست جمهوری ترامپ دارد؛ در سال 2020 دولت آمریکا فشارهای خود را بر عربستان برای امضای توافق سازش با رژیم صهیونیستی آغاز کرد، اما موانع مختلفی در مقابل این سازش قرار داشت.

وی افزود: وقتی امارات، بحرین، مغرب و سودان در آن زمان توافق سازش را امضا کردند، عربستان حاضر به امضای این توافق به طور علنی نشد چرا که خود، پیشگام طرحی تاریخی بود که خود از زمان کنفرانس بیروت در سال 2002 وارث آن است.

این کارشناس تصریح کرد که دولت کنونی آمریکا فقط درصدد تکمیل پرونده ای است که دولت قبل آن را باز کرده و روشن است که در حال نتیجه گیری است چون نتانیاهو در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که این رژیم به سرعت در حال سازش با عربستان است.

وی خاطرنشان کرد که مواضع رسمی و مردمی و گروه های مقاومت و همه ملت های عربی و مسلمان با سازش مخالف هستند.

دکتر وائل المناعمه همچنین در پایان تصریح کرد که سازش جز حقارت و خواری و ذلت هر چه بیشتر برای ملت های عرب نخواهد داشت. تجربه ملت های عرب از سازش با رژیم صهیونیستی بسیار تلخ است و این روند در صورت ادامه، بازارهای عرب را به مرکز فروش کالاهای صهیونیستی تبدیل خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها