گزارشی از کشف گورهای باستانی هرمی در غزه و حضور دیرینه فلسطینیان دراین سرزمین

دوشنبه 3 مهر 1402 - 09:34

وزارت آثار باستانی فلسطین اعلام کرد، باستان شناسانی که بر روی یک گورستان رومی باستانی و ۲۰۰۰ ساله که سال گذشته در نزدیکی کمپ ساحلی در شمال غربی شهر غزه کشف شد، کار می‌کنند دست کم ۱34 مقبره را پیدا کردند که اکثر آن‌ها اسکلت هایشان هنوز تا حد زیادی دست نخورده است.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش العالم، به گفته کارشناسان باستان شناسی، این مقبره تاریخی متعلق به دوران بین قرن اول قبل از میلاد تا قرن دوم پس از میلاد مسیح و از مهم ترین آثار باستانی غزه و منطقه خاورمیانه است و تعداد گورهای کشف شده در این مکان تاکنون به 134 قبر رسیده است.

آنچه این گورستان 2000 ساله را متمایز می کند این است که برخی گورها به شکل هرمی ساخته شده اند و قسمت هایی از ظروف سفالی و قطعات فلزی که در مراسم تدفین مورد استفاده قرار می گرفت، پیدا شده است.

ماه هاست که یک تیم حفاری شامل حدود چهل و یک تکنسین و متخصص بدون هیچ امکاناتی و با استفاده از ابزارهای ابتدایی در حال حفاری، کندوکاو زیرزمینی، تمیزکاری، مرمت و نگهداری هستند.

اهمیت ویژه این گورستان در این است که قدمت دیرینه و هزاران ساله حضور فلسطینیان را در این سرزمین به خوبی اثبات می کند.

نوار غزه در زمان امپراتوری روم و جنگ های صلیبی یک مکان تجاری مهم برای تمدن مصریان و فلسطینیان باستان بود.

این محوطه تاریخی در فوریه سال گذشته در جریان ساخت یک پروژه مسکونی با بودجه مصر کشف شد.

آن زمان باستان شناسان به دلیل کمبود بودجه یافته‌ها را دوباره دفن کردند، اما سازمان‌های فرانسوی به حفاری این محوطه تاریخی کمک کردند.

فضل العطل، یک کارشناس فرانسوی و رئیس گروه حفاری به خبرنگار العالم گفت: این اولین باری است که دو تابوت دان سربی کشف شده است. وی توضیح داد: روی یکی از این دو تابوت دان نقش انگور و روی دیگری نقش دلفین طراحی شده است.

قرار است این محوطه تاریخی به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود و موزه‌ای برای به نمایش گذاشتن آثار کشف شده باشد.

پربیننده ترین خبرها