دلداری نخست‌وزیر کانادا به نتانیاهو

دلداری نخست‌وزیر کانادا به نتانیاهو
يکشنبه 14 آبان 1402 - 10:13

نخست‌وزیر کانادا در جریان یک تماس تلفنی به همتای صهیونیست خود اطمینان داد که از حق رژیم جعلی برای دفاع از خود حمایت می‌کند.

العالم - آمریکا

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا شب گذشته (شنبه) به وقت محلی طی یک تماس تلفنی به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اطمینان داد که «اتاوا» از حق رژیم جعلی برای دفاع از خود «مطابق با قوانین بین‌المللی دفاع می‌کند».

روزنامه عاروتص شوع در این خصوص گزارش کرد، دفتر نخست‌وزیری کانادا در بیانیه‌ای در ارتباط با تماس تلفنی نخست‌وزیران رژیم صهیونیستی و کانادا گزارش کرد، ترودو، «حمایت کانادا از اسرائیل و حق دفاع از خود مطابق با قوانین بین‌المللی در مواجهه با حملات وحشیانه و ظالمانه حماس را ابراز کرد».

این بیانیه می‌افزاید:‌«دو رهبر بر لزوم آزادی فوری تمامی گروگان‌هایی که در غزه نگه داشته شده‌اند، توافق داشتند. دو رهبر همچنین در خصوص تلاش‌های مداوم برای خارج کردن شهروندان خارجی از غزه بحث و گفت‌وگو کردند و نخست‌وزیر کانادا از نتانیاهو قدردانی کرد که اطمینان داد که شهروندان کانادا در غزه می توانند ظرف روزهای آینده، از این منطقه خارج شوند».

در این بیانیه همچنین تصریح شده است که جاستین ترودو، «بر اهمیت پیروی از قوانین بشردوستانه بین‌المللی و به کار گرفتن نهایت تلاش برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی تأکید کرد» و همچنین در خصوص بحران انسانی بسیار شدید در غزه ابراز نگرانی عمیقی کرد و بر موضوع کانادا مبنی بر لزوم فوری فراهم آوردن شرایط برای ارسال کمک‌های فوری و ضروری بشردوستانه به غزه تأکید کرد.

نخست‌وزیر کانادا بدون اشاره به جنایات ۳۰ روز گذشته صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن فلسطینیان که اکثراً زنان و کودکان بودند، به تقبیح حماس پرداخت.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری کانادا در این خصوص آمده است: «دو رهبر تداوم اقدامات تروریستی حماس را محکوم کردند و درباره خطر احتمالی تشدید تنش‌ها در منطقه بحث و گفت‌وگو کردند».

طبق این گزارش، ترودو همچنین در ادامه بر حمایت پایدار کانادا از راه‌حل دو کشوری و «حق اسرائیلی‌ها و فلسطینیان برای زندگی در صلح، عزت و امنیت تأکید کرد».

این بیانیه ادامه می‌دهد:‌«نخست‌وزیر کانادا با تأکید بر این‌ نکته که کانادا مقابل تمامی اشکال نفرت می‌ایستد، گفت که به طرز آشفته‌ای حس ضدیهودیت در سراسر جهان از جمله کانادا برانگیخته شده است و به تأثیر حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) بر جامعه یهودیان کانادا اشاره کرد».

در پایان این بیانیه این‌طور آمده است: «نخست‌وزیر ترودو و نخست‌وزیر نتانیاهو بر روابط مستحکم میان اسرائیل و کانادا تأکید کردند و توافق کردند که همچنان با پیشرفت تحولات به تماس‌های خود ادامه دهند و آن را حفظ کنند».

ترودو پیش از این در اوایل ماه اکتبر درست یک روز پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی حماس علیه مواضع صهیونیست‌ها، با نتانیاهو گفت‌وگو کرده بود و عملیات حماس را محکوم کرده بود و برای مرگ صهیونیست‌ها به نتانیاهو تسلیت گفته بود.

ترودو در شرایطی به نتانیاهو تسلیت گفته و از مرگ صهیونیست‌ها ناراحت شده است که مرگ هزاران کودک و زن فلسطینی هیچ تأثیری بر او و شرکای غربی‌اش از جمله آمریکا و انگلیس نگذاشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ترودو نیز از امضاکنندگان بیانیه مشترک رهبران چندین کشوری است که برای صهیونیست‌ها حق دفاع از خود قائل شده‌اند و در اقدامی متناقض در عین حال بر لزوم حفاظت از جان غیرنظامیان تأکید کرده است.

پربیننده ترین خبرها