در گفت وگوی اختصاصی سخنگوی وزارت بهداشت غزه با العالم تشریح شد:

روایت یک تراژدی در غزه

دوشنبه 13 آذر 1402 - 10:59

سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه گفت: خشم رژیم صهیونیستی از تکریم شهدا عاملی بود که نظامیان این رژیم به بیمارستان الشفاء یورش بردند و پیکرهای شهدای فلسطینی از سردخانه و نیز اجساد دفن‌شده در گور دسته‌جمعی را سرقت کردند.

العالم- فلسطین اشغالی

"اشرف القدره" سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه در گفت‌وگو با برنامه "ضیف و حوار" شبکه خبری العالم، به استفاده رژیم اشغالگر از تسلیحات غیرمعمول در جریان یورش اخیر به نوار غزه اشاره کرد و گفت: آنچه که در بخش اورژانس ما شاهد بودیم موید این امر است که اسرائیل تسلیحات مختلفی را به‌کار برده است به نحوی که اعضای بدن برخی قربانیان کاملا سوخته و یا کاملا متلاشی شده است. به همین دلیل است که معتقدیم که این رژیم از سلاح‌های بسیار مخرب و آتش‌زا استفاده کرده است. وضعیت مصدومیت‌ها به نحوی حاد بوده است که امکان لمس بدن برخی مجروحان و شهدا وجود ندارد بلکه حتی برخی از اعضای بدن‌شان معدوم شده است.
شب یورش به بیمارستان الشفاء

القدره در خصوص شب یورش نیروهای نظامی صهیونیست به بیمارستان الشفاء غزه خاطرنشان کرد: شب بسیار وحشتناکی را سپری کردیم؛ زیرا رژیم اشغالگر خود را برای بمباران گسترده بیمارستان آماده کرده بود و تمام بخش‌های بیمارستان را هدف قرار داد. این رژیم پیش از یورش همه‌جانبه، صبح آن روز بخش مراقبت‌های ویژه را هدف قرار داد که "فاجعه‌ای بزرگ" اتفاق افتاد؛ زیرا بخش مراقبت‌های ویژه و تمام بیماران و مجروحانی که تحت تنفس مصنوعی بودند، هدف حمله قرار گرفتند و تیم‌های پزشکی هم به صورت خستگی‌ناپذیر و فشرده تلاش می‌کردند جان این افراد را نجات دهند.

وی افزود: رژیم اشغالگر بخش مراقبت‌های ویژه را به طرز وحشیانه بمباران کرد ولی به لطف خداوند، این تجاوز خسارات جانی نداشته است؛ زیرا قسمت اداری این بخش، که در آنجا کادر پزشکی کارهای مربوط به پرونده‌های بیماران را انجام می‌دهند هدف قرار گرفت که در زمان حمله، نیروهای کادر در محل نبودند و در حال مداوای بیماران و مجروحان بودند. حمله به این بخش، باعث فرو ریختن سقف آنجا و قطع برق شد. درست است که خسارات مادی وارد شده زیاد بود ولی به لطف خدا، تمام بیماران و مجروحان به طرز معجزه‌آسایی از این حمله جان سالم به‌در بردند و ما توانستیم تمام ۲۹ بیمار و مجروح را از بخش به راهروها منتقل کنیم که در تاریکی مطلق و بدون هرگونه تجهیزات پزشکی بود که به رغم تلاش کادر پزشکی، برخی از این بیماران در راهروها جان‌شان را از دست دادند.

رژیم اشغالگر بیماران و مجروحان را در بیمارستان هدف قرار داد

القدره خاطرنشان کرد که همزمان، بخش کودکان بیمارستان نیز هدف حملات قرار گرفت و با قطع برق آنجا، این کودکان در معرض خطر مرگ قرار داشتند که کادر پزشکی توانست با هماهنگی صلیب سرخ، نوزادان نارس راخارج کند. روند انتقال آنها به بخش مراقبت‌های ویژه- که در واقع بمباران شده بود- حدود نیم ساعت طول کشید. حدود ۳ بار بخش کودکان هدف حمله قرار گرفت و طی آن، ۳ زن و یک پیرمرد به شهادت رسیدند.

سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه در ادامه گفت:‌ رژیم اشغالگر کلینیک سرپایی بیمارستان را نیز بمباران کرد که طی آن، ۵ فلسطینی شهید شدند. برخی خانواده‌های آواره نیز در این کلینیک حضور داشتند. در حمله دیگری که به همین بخش انجام شد ۵ نفر مجروح شدند. رژیم صهیونیستی در ادامه، محوطه‌های بیمارستان را بمباران کرد که در آن زمان، آتش‌سوزی بزرگی در کنار مرکز دیالیز رخ داد که به لطف خداوند متعال، تمام بیماران دیالیزی و آوارگان مستقر در این مکان از این حمله جان سالم به‌در بردند.

وحشت بزرگی که بیمارستان را فرا گرفت

القدره گفت: رژیم اشغالگر با بمباران‌های بی‌امان مانع خروج تیم پزشکی از بخشی به بخشی دیگر می‌شد در این بین زمانی‌ که تیم تاسیسات برای بررسی چاه آبی که هدف بمباران قرار گرفته بود، اقدام کرد هدف حمله قرار گرفت که در جریان آن، یک نفر شهید و یک تن دیگر به شدت زخمی شد.

وی اضافه کرد: رژیم اشغالگر با این بیمارستان مانند یک پادگان نظامی برخورد می‌کرد و می خواست تمام بخش‌های آن بمباران کند. بعد از پایان این حمله ترسناک، شمار مجروجان افزایش یافت که عمدتا زنان و کودکان بودند و جراحت‌های‌شان عمیق بود. همچنین این بیمارستان علاوه بر افراد بستری، شاهد حضور خانواده‌های فلسطینی بود که دنبال بمباران منازل خود به اینجا پناه اورده بودند ولی همگی در جریان حمله زخمی یا شهید شدند.
ادعاهای رژیم اشغالگر برای توجیه جنایت در بیمارستان الشفاء

القدره با اشاره به ادعاهای سخنگوی نظامی رژیم اسرائیل درباره بیمارستان الشفا و همچنین توجیهات کاخ سفید برای سرپوش گذاشتن به این جنایت، گفت: حدود ۱۰ دقیقه بعد از بیانیه کاخ سفید در این‌باره، بیمارستان الشفا به محاصره تانک‌ها، پهپادها و تک‌تیراندازهای رژیم اشغالگر درآمد و این تجهیزات جنگی در مقابل ورودی‌های بیمارستان مستقر شدند. تمام بیمارستان به محاصره و کنترل اشغالگران درآمد و وضعیت پیچیده شد. ترس و وحشت تمام افراد حاضر در بیمارستان را فرا گرفت. در حالی‌که حتی یک گلوله به سمت اشغالگران شلیک نشد ولی این رژیم ادعاهای دروغین علیه بیمارستان الشفا را مطرح کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: بعد از حملات هوایی، تک‌تیراندازان به صورت گسترده اقدام به تیراندازی کورکورانه به داخل بیمارستان کردند و بیشتر پنجره‌ها و شیشه‌ها را شکستند و حتی پل بین بخش جراحی تخصصی و ساختمان قدیمی جراحی را هدف قرار داده و تخریب کردند.

وی افزود: ساعاتی بعد از این یورش، رژیم اشغالگر با شماره تلفن "یوسف ابو ریشو" در وزارتخانه تماس گرفته و از او خواستند اطلاعات تمام افراد حاضر در بیمارستان را در اختیار آنها قرار دهد ولی دکتر ابو ریشو از این کار امتناع کرد و گفت که شما هرگونه تماس با داخل بیمارستان را قطع کردید و لذا، امکان این کار برای ما وجود ندارد.
القدره ادامه داد: لحظات سختی را در بیمارستان الشفا گذراندیم تا اینکه عملاً اشغالگران رسیدند و نظامیان از خودروهای زرهی خود پیاده شده و به سمت مجتمع پزشکی شفا آمدند. آنها از در اصلی وارد نشدند بلکه دیوارهای ضلع شمالی را منفجر و با خودروهای نظامی از آنجا عبور کردند و همه را از داخل مجتمع پایین آوردند.
وی گفت: در همان ساعات اولیه، صدای انفجار مهیبی را از ساختمان جراحی‌های تخصصی شنیدیم که نه تنها خدمات مورد نیاز مردم شهر غزه بلکه همه ساکنان نوار غزه را تامین می کرد. یک هفته قبل از آغاز جنگ ما در این ساختمان به عنوان تنها بخش دارای دستگاه رادیولوژی پیشرفته‌در غزه که جان بیماران مبتلا به سکته مغزی و سایر مواردی اورژانسی را نجات می دهد، جشن گرفتیم اما نظامیان اشغالگر آن را منفجر کردند.
سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه خاطرنشان کرد،‌ اشغالگران پس از ورود به بیمارستان با حدود 200 آواره فلسطینی در این مکان مواجه شدند. بلافاصله تعدادی از آنها و تعدادی از تکنسین‌های بیمارستان را دستگیر کردند و برای بازجویی به طبقه پایین بردند.

وی افزود: سپس با دکتر منیر البوش تماس گرفته شد و اشغالگران از او خواستند که همراه با آنها به طبقه پایین برود اما ما نپذیرفتیم چرا که تنها وظیفه ما درمان بیماران و کمک به آنهاست. نظامیان صهیونیست ما را تهدید کردند اما ما اعتنا نکردیم، تلفن‌های همراه خود را خاموش و از مکالمه با آنها خودداری کردیم. این بار نزدیک نماز صبح بود که با او تماس گرفتند و باز تهدید کردند. ما باز هم نپذیرفتیم چون یک بیمار فلسطینی شدیدا به درمان نیاز داشت و به مداوای او پرداختیم.
القدره در تشریح اتفاقات شب حمله نظامی رژیم صهیونیستی به بیمارستان الشفاء غزه گفت: نوزادان نارس با خطر مرگ مواجه بودند چون رژیم صهیونیستی با قطع برق و ممانعت از ورود سوخت جان تک تک آنها را به خطر انداخته بود. با کمک کمیته بین المللی آنها را به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل کردیم تا بتوانیم خدمات بهداشتی به آنها ارائه دهیم. در همان ساعات اولیه ما سه نوزاد را از دست دادیم.

شهادت ۸ نوزاد در بیمارستان الشفا
وی افزود: ما توانستیم با کمک های صورت گرفته با مصر و سایر کشورها برای انتقال نوزدان ارتباط برقرار کنیم، اما متأسفانه نوزادان ۱۲ روز در این وضعیت خطرناک و بدون جابجایی باقی ماندند و هر روز تنها وعده جدید داده می شد که نوزادان از بیمارستان خارج خواهند شد. اما اقدامی صورت نگرفت و در پایان ۸ نوزاد به شهادت رسیدند.
القدره ادمه داد، اجساد در حیاط بیمارستان جمع شده و چندین روز روزی زمین مانده بود. بیش از 200 جسد در حال متلاشی شدن بود به طوری که حیوانات (گربه ها و ...) دور آن جمع می شدند. رژیم اشغالگر صهیونیستی به هیچ یک از ما اجازه بیرون رفتن نمی داد، برخی از نیروهای ما برای احترام به شهدایمان تصمیم گرفتند در یک اقدام شجاعانه و شهادت طلبانه کاشی‌های کف حیاط را بردارند و حیاط مجتمع پزشکی الشفاء را علی رغم حضور نظامیان اشغالگر و تیراندازی آنها، به محل گور دسته جمعی شهدا تبدیل کردند.
وی ادامه داد که گریه‌های دردناک یک زن فلسطینی را به یاد دارد که سه فرزندش در میان اجساد و دو فرزندش در بخش مراقبت‌های ویژه بودند.

ربودن اجساد شهدای فلسطینی از سوی نظامیان صهیونیست
القدره در خصوص ربودن برخی اجساد و اعضای بدن توسط رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: اشغالگران صهیونیست همان شب حمله به بیمارستان الشفا غزه پیکرهای همه شهدای ما را از سردخانه ربودند.
وی با اشاره به ماجرای دستگیری دکتر محمد ابوسلمیه رییس بیمارستان الشفا غزه گفت که از جمله سخنان دکتر در آن لحظات این بود که ما یا شهید می شویم یا بازداشت و راه سومی وجود ندارد. هر بار که اشغالگران با کسی تماس می گرفتند از او می پرسیدند دکتر محمد ابوسلمیه کجاست؟ روز آخر قبل از حرکت ما از بیمارستان، باز هم درباره او سوال کردند و سحرگاه روز حرکت بازهم سراغ دکتر محمد ابوسلمیه و دکتر مروان ابوسعده از پزشکان این بیمارستان را گرفتند. حتی در لحظه خروج کسانی که داخل بیمارستان بودند باز هم می پرسیدند او کجاست؟
نظامیان صهیونیست رییس بیمارستان الشفا را پیش چشم نهادهای بین المللی دستگیر کردند
القدره ادامه داد: نظامیان صهیونیست جرات ورود به بخش‌ها را نداشتند به همین دلیل تا زمانی که ما از بیمارستان الشفا خارج نشده بودیم، نتوانستند وارد شوند. مشکل این بود که دکتر محمد ابوسلمیه و تیم‌های پزشکی او به خاطر مجروحان در بیمارستان ماندند، چون قسم خورده بودند تا زمانی که یک مجروح در بیمارستان هست، آنجا را ترک نکنند. وی افزود: در نهایت خروج آنها از بیمارستان الشفا با هماهنگی سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی با بالاترین سطوح با اشغالگران، تأیید شد، اما متأسفانه هنگام خروج پرسنل پزشکی به سرپرستی دکتر محمد ابوسلمیه و بیماران بدحال، نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی بلافاصله دکتر محمد ابوسلمیه و تعدادی دیگر از همکارانش را در مقابل چشمان نیروهای سازمان ملل متحد و پرچم آن، دستگیر کردند.

سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه از نهادهای بین المللی خواست برای اعمال فشار جهت آزادی رییس بیمارستان الشفا و کادر پزشکی آن از بند نظامیان صهیونیست بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه و کنوانسیون ژنو تلاش کنند.

پربیننده ترین خبرها