تحلیل محاسبات رژیم صهیونیستی و مواضع حماس

تحلیل محاسبات رژیم صهیونیستی و مواضع حماس
سه شنبه 14 آذر 1402 - 11:44

مرکز مطالعات و تحقیقات الزیتونه با انتشار پژوهشی به بررسی امکان ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه در آستانه شصتمین روز از این جنگ پرداخته است. در این مقاله مواضع کنونی رژیم صهیونیستی - که دچار عارضه ترس از شکست شده است - و مقاومت – که به خوبی می داند هر گونه پیروزی برای رژیم اشغالگر و سیطره اش بر غزه به معنای نابودی مقاومت است – مورد بررسی قرار گرفته است.

العالم - فلسطین اشغالی

در این مقاله تصریح شده است که به رغم گذشت بیش از ۵۰ روز از حمله رژیم صهیونیستی به غزه، اکنون مشخص شده است که اهداف اعلام شده این رژیم اعم از نابودی حماس و آزادی اسرا یا ایجاد حکومت جایگزین در غزه همچنان دور از دسترس آن هستند.

در مقابل، به رغم تعداد بسیار زیاد شهدا و مجروحان و ویرانی گسترده غزه، حماس و نیروهای مقاومت همچنان از حمایت گسترده مردمی برخوردارند و مقاومت همچنان با رشادت به مبارزات خود ادامه می دهد و خسارات و تلفات قابل توجهی به دشمن وارد کرده است، افزون بر اینکه توانسته است شروط خود را در خصوص ایجاد آتش بس و طرح مبادله اسرا به دشمن تحمیل کند.

دکتر محسن محمد صالح در اين مقاله نوشت : مقاومت پس از پیروزی ۷ اکتبر هرگز شروط "اسرائیلٰ" را که معنایی جز ریشه کنی مقاومت در غزه و باقی گذاشتن فقط نامی از آن ندارد، نخواهد پذیرفت.

بر این اساس، رژیم صهیونیستی چاره ای جز بازتعریف نظریه امنیت و بازدارندگی و مفهوم جنگ سرنوشت ساز ندارد.

نویسنده در این مقاله تصریح می کند که عملیات طوفان الاقصی عمق رژیم اشغالگر را هدف قرار داد و این رژیم را جلوی چشم همه ناظران، زمینگیر کرد؛ زیرا ناتوانی این رژیم از احیای مفهوم امنیت و قدرت به این معناست که طرح این رژیم به عنوان مأمنی امن برای یهودیان و سنگری قدرتمند در خط مقدم منطقه برای کشورهای غربی و ژاندارم منطقه، معنی و مفهوم خود را از دست داده است.

در این مقاله همچنین تأکید شده است که رژیم صهیونیستی در حمله به غزه، دچار عارضه ترس از شکست شده است. این رژیم پس از شکست بزرگ ۷ اکتبر، به هیچ وجه نمی خواهد شکست استراتژیک جدیدی را تجربه کند زیرا این شکست به معنای قدرت یافتن نیروهای مقاومت و تحمیل شروط آن بر رژیم صهیونیستی و در نهایت آغاز شمارش معکوس برای نابودی این رژیم خواهد بود.

نویسنده با اشاره به وجود نوعی توافق بین کابینه رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان برای گرفتن انتقام از حماس و غزه و بازگرداندن اسرای صهیونیست و جلوگیری از تهدید رژیم اشغالگر و شهرک نشینان شهرک های اطراف غزه توسط مقاومت ، خاطرنشان می کند که اگر اختلافی در این خصوص بین صهیونیست ها وجود داشته باشد، بر سر زمان ادامه جنگ و نتیجه نهایی قابل قبول است.

وی تصریح می کند که رژیم صهیونیستی نهایت بهره را از نابرابری واضح نیروی نظامی می برد و جدیدترین سلاح های مرگبار خود را در زمین و دریا و هوا برای ریختن آتش بر سر غزه به کار گرفته است.

خلاصه اینکه رژیم صهیونیستی با تمام توان برای کسب پیروزی یا حداقل تصور پیروزی تلاش می کند و آن را برای بقای خود در منطقه اجتناب ناپذیر می داند. مقاومت هم برای حفظ و تقویت پیروزی های ۷ اکتبر خود تلاش می کند و پس از اینهمه جانفشانی و فداکاری مردم، به هیچ وجه حاضر نیست امتیازی بدهد که به نابودی آن منتهی شود.

پربیننده ترین خبرها