امیرعبداللهیان: همواره از دیپلماسی ایران-روسیه سود برده‌ایم/ لاوروف: عزم ما بر گسترش روابط است

امیرعبداللهیان: همواره از دیپلماسی ایران-روسیه سود برده‌ایم/ لاوروف: عزم ما بر گسترش روابط است
سه شنبه 14 آذر 1402 - 18:23

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدارسیون روسیه طی نشست مشترک در مسکو، بر تلاش برای افزایش سطح روابط و همکاری‌های ۲ کشور تاکید کردند.

العالم - ایران

«حسین امیرعبداللهیان» در جریان سفر به مسکو جهت شرکت در نشست وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در محل وزارت خارجه این کشور دیدار و رایزنی کرد.

وی در سخنانی در جریان این دیدار اظهار کرد: خرسند هستیم که روز گذشته در مجلس شورای اسلامی ایران، موافقتنامه همکاری‌های فرهنگی ایران و روسیه به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امروز نیز اعلامیه مشترک ایران و روسیه برای کاهش اقدامات یک‌جانبه آمریکا و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی را به امضا رساندیم.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران افزود: امروز فرصت داریم که در خصوص توافقات سران ۲ کشور و همچنین دیگر مسائل مربوط به روابط دوجانبه رایزنی و گفت‌وگو کنیم و آخرین تحولات در این ارتباط را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دیدار و رایزنی‌های مستمر سران ۲ کشور ایران و روسیه گفت: خرسند هستیم که در چارچوب دیپلماسی، از دیپلماسی سران ایران و روسیه همواره سود برده‌ایم و امیدواریم که دیدار مجدد سران ۲ کشور در زمانی که در مورد آن توافق می‌کنیم، انجام شود.

امور خارجه روسیه نیز گفت: این ششمین دیدار من و وزیر خارجه ایران در سال جاری است و این دیدارها بیانگر عزم دو کشور برای گسترش هر چه بیشتر روابط تهران و مسکو است.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با تبریک عضویت ایران در گروه بریکس و و عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای اظهار کرد: دولت روسیه از عضویت ایران در این ۲ سازمان حمایت کرده است و ما امیدواریم همکاری‌های ۲ کشور در این قالب در حوزه‌های مختلف گسترش پیدا کند.

این دیپلمات عالی‌رتبه روس همچنین در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه به صورت مستمر با یکدیگر در تماس هستند، گفت: چندی پیش با حضور روسای جمهور دو کشور به صورت ویدیو کنفرانس عملیات اجرایی راه آهن رشت- آستارا آغاز شد.

لاوروف همچنین با تاکید بر اهمیت کریدور شمال-جنوب گفت: ما تاکید بر این داریم که ظرفیت این کریدور افزایش پیدا کند و علاقه‌مند بر گسترش تعاملات بین ایران و روسیه در حوزه انرژی هستیم.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به برگزاری چندی پیش نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور و و همچنین دیدار معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر روسیه در ازبکستان اظهار کرد: ما به صورت فشرده در حال کار هستیم تا متن معاهده بازار دو کشور را هرچه زودتر نهایی کنیم.

لاوروف در پایان گفت: در دیدار امروز تلاش می‌کنیم زمینه‌های مختلف همکاری‌های دوجانبه را بررسی کنیم و مطمئن هستم که مذاکرات ما مفید و ثمربخش خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها