واکنش حماس به وتوی قطعنامه آتش بس از سوی آمریکا/ واشنگتن شریک قتل عام ملت فلسطین است

واکنش حماس به وتوی قطعنامه آتش بس از سوی آمریکا/ واشنگتن شریک قتل عام ملت فلسطین است
شنبه 18 آذر 1402 - 09:02

جنبش حماس اقدام واشنگتن به وتوی طرح آتش بس شورای امنیت در عصر روز جمعه (17 آذر ماه/ 8 دسامبر 2023) را "شرکت مستقیم آمریکا در قتل عام ملت فلسطین عنوان کرد".

العالم - فلسطین اشغالی

عزت الرشق، از رهبران حماس با صدور بیانیه ای اعلام کرد این اقدام، دعوت به ارتکاب جنایات هر چه بیشتر و پاکسازی نژادی ملت فلسطین است.

الرشق گفت: "ما اقدام واشنگتن به وتوی طرح آتش بس در شورای امنیت را به شدت محکوم می کنیم". وی افزود: "ما این اقدام را غیر اخلاقی و غیر انسانی می دانیم".

آمریکا دیروز (جمعه) "طرح آتش بس فوری در غزه به دلایل انسانی" را در شورای امنیت وتو کرد.

شورای امنیت سازمان ملل دیروز به منظور رأی گیری درباره طرح امارات برای آتش بس در غزه، جلسه اضطراری تشکیل داد. بیش از 80 کشور از جمله ترکیه در این جلسه حضور داشتند.

شورای امنیت به دلیل وتوی آمریکا نتوانست این طرح را به تصویب برساند.

در این جلسه از مجموع 15 عضو، 13 عضو به این طرح رأی مثبت دادند. انگلیس به این طرح رأی ممتنع داد و آمریکا آن را وتو کرد.

این طرح خواستار آتش بس فوری به دلایل انسانی شده و از همه طرف ها خواسته بود به تعهدات خود در قبال قوانین بین الملل پایبند بمانند.

همچنین خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط همه اسیران و تضمین ارسال کمک های بشردوستانه شده بود.
نشست شورای امنیت برای برقراری آتش بس در غزه پس از آن انجام شد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اقدامی که بسیار به ندرت انجام شده، با استفاده از اختیارات قانونی خود، ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد را فعال کرد تا شورای امنیت این نهاد را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهد.

پربیننده ترین خبرها