روسیه: آمریکا دنبال تضمین ادامه کشتار اسرائیل در غزه است

روسیه: آمریکا دنبال تضمین ادامه کشتار اسرائیل در غزه است
شنبه 2 دی 1402 - 00:11

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفت که آمریکا دنبال مجوز دادن به اسرائیل برای ادامه کشتارها در غزه است.

العالم - آمریکا

«واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت با لحنی تند از کارشکنی‌های آمریکا در جلوگیری از کشتار مردم غزه توسط اسرائیل انتقاد کرد.

نماینده روسیه بعد از تصویب قطعنامه‌‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار افزایش کمک‌های انسانی به غزه است توضیح داد که چرا مسکو این قطعنامه را علی‌رغم کارشکنی‌های آمریکا وتو نکرده است.

شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین لحظاتی قبل از تصویب این قطعنامه گزارش داد آمریکا درخواست روسیه برای گنجانده شدن بندی برای «توقف فوری و پایدار خصومت‌ها» در متن قطعنامه شورای امنیت را وتو کرده است.

این قطعنامه در نهایت بدون این بند با موافقت ۱۳ عضو شورای امنیت و رأی ممتنع آمریکا و روسیه به تصویب اعضای شورا رسید. نماینده امارات به عنوان یکی از کشورهای ارائه‌دهنده قطعنامه هدف آن را افزایش کمک‌های انسانی به غزه و انتصاب یک هماهنگ‌کننده امور انسانی جهت تسهیل ورود کمک‌ به غزه توصیف کرد.

طبق گزارش روزنامه گاردین، واسیلی نبنزیا طی اظهاراتی تصریح کرد: «واشنگتن در حال انجام بازی نابکارانه‌ای برای گنجاندن مجوز کشتار غیرنظامی‌های فلسطینی توسط اسرائیل است.»

نماینده روسیه در ادامه خاطرنشان کرد که هدف رایزنی‌های آمریکا در منطقه پیشبرد صلح نیست. او گفت: «آمریکا در حال دوره‌گردی در منطقه است، اما نه برای پیشبرد صلح -آن‌طور که همکار آمریکایی‌ام گفت- بلکه برای تضمین منافع کوتاه مدت واشنگتن.»

این دیپلمات بلندپایه روسیه در ادامه به توضیح درباره این پرداخت که چرا مسکو سند مذکور را وتو نکرده است. او گفت: «همکاران، اگر این سند مورد حمایت تعدادی از کشورهای عربی نبود ما حتما آن را وتو می‌کردیم.»

وی اضافه کرد: «همزمان می‌دانیم که بعضی از تهیه‌کنندگان این قطعنامه از جمله کشورهای عربی هم حمایتشان از آن را پس گرفتند اما ما همیشه بر این عقیده‌ایم که جهان عرب خودش قادر به اتخاذ تصمیم و قبول مسئولیت کامل بابت آن است. تنها به این دلیل است که ما مانع تصویب این سند نمی‌شویم.»

تصویب قطعنامه جدید در حالی صورت گرفت که طی روزهای گذشته رأی‌گیری بر سر آن چهار بار به تعویق افتاده بود. سرانجام نماینده آمریکا امروز جمعه اعلام کرد آماده رأی‌ دادن به متن اصلاح‌شده جدید است.

از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در روز ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) دولت آمریکا حمایت تمام‌قد و بی‌چون و چرای خودش را از عملیات‌های این رژیم در غزه اعلام کرده است.

دولت آمریکا تا کنون با تکرار روایت صهیونیست‌ها چندین قطعنامه را که خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه بوده وتو کرده است.

در تازه‌ترین اقدام در این راستا، واشنگتن هفته پیش با ایستادن مقابل رأی ۱۳ کشور دیگر درخواست اعضای سایر اعضای شورای امنیت برای پایان جنگ در غزه را ناکام گذاشت. تنها کشور دیگری که با این قطعنامه موافقت نکرد انگلیس بود که به آن رأی ممتنع داد.

دولت جو بایدن در هفته‌های آغاز جنگ در برابر درخواست‌های مستمر برای کمک به برقراری آتش‌بس در غزه گفته بود که کاخ سفید تنها از «وقفه‌های جنگی» در غزه حمایت می‌کند و طرفدار آتش‌بس که می‌تواند به نفع حماس تمام شود نیست.

این در حالی است که فعالان حقوق بشر و برخی از سیاستمداران حزب دموکرات بارها از بایدن خواسته‌اند اسرائیل را برای پایان عملیاتی که به کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شده تحت فشار قرار دهد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت غزه، شمار قربانیان تجاوزات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر تا امروز، به ۲۰۰۵۷ شهید و ۵۳۳۲۰ مجروح رسیده است.

پربیننده ترین خبرها