از تونل‌های حماس تا راهروهای قاهره؛ آخرین خبرها از آتش‌بس در غزه

از تونل‌های حماس تا راهروهای قاهره؛ آخرین خبرها از آتش‌بس در غزه
يکشنبه 10 دی 1402 - 13:30

یک منبع آگاه مصری با اشاره به سفر هیاتی از سازمان اطلاعات این کشور به تل‌آویو برای بررسی قرارداد آتش بس گفت: نتانیاهو، مانعی اصلی در مسیر دستیابی به هر گونه توافق است.

العالم - مصر

یک منبع فلسطینی آگاه فاش کرد رایزنی های داخلی بین گروه های فلسطینی برای تصویب طرح مبادله اسرا و آتش بس همچنان ادامه دارد.

وی تأکید کرد که تاکنون هیچ طرح توافقی به طور رسمی تأیید نشده است و گفت: "حماس تعهد رسمی کشورهای ناظر بر توافق را برای عدم از سرگیری جنگ به هر دلیلی، اجتناب ناپذیر می‌داند".

در مقابل، منابع رسمی مصری از آخرین جزئیات مربوط به تماس ها و رایزنی های صورت گرفته پرده برداشت.

یک منبع آگاه مصری گفت: "یک هیئت از سازمان اطلاعات و امنیت کشور پنج شنبه گذشته به منظور نزدیک کردن دیدگاه ها به هم و دستیابی به توافقی برای پایان جنگ، به تل آویو سفر کرد".

وی تصریح کرد: "این هیئت مصری با دیدگاه مشخص و ملاحظات دقیق به امید دریافت پاسخ واضح از طرف اسرائیلی به تل آویو سفر کرد... اما مسائل همچنان پیچیده است".

این منبع مصری گفت که نتانیاهو، مانعی اصلی در مسیر دستیابی به هر گونه توافق است... تا کنون طرح های قابل اجرای بسیاری مطرح شده اند اما سرسختی و لجاجت نتانیاهو نشان می دهد که او بر ادامه جنگ اصرار دارد.

همزمان یکی از رهبران حماس در گفتگو با سایت "العربی الجدید" ادعاهای رسانه های رژیم اشغالگر را مبنی بر اینکه حماس با طرح آتش بس یک ماهه در ازای مبادله 40 تا 50 اسیر اسرائیلی، موافقت کرده است را تکذیب و تأکید کرد که "تنها راه مبادله کامل اسرا، آتش بس دائم است".

وی گفت: چیزی که هم اکنون مد نظر حماس است، آن بخش از پیشنهادهای میانجی گران است که اساسا مبتنی بر دیدگاه اصلی این جنبش یعنی آتش بس دائم است.

وی تصریح کرد که آنچه که در رسانه های عبری می آید صرفا انعکاسی از بازی ها و ترفندهای نتانیاهو برای فرار از فشار خانواده های اسراست.

پربیننده ترین خبرها