قسام چگونه تیپ ویژه گولانی را از جنگ حذف کرد؟

يکشنبه 10 دی 1402 - 13:55

تصاویری از کمین‌های مجاهدان قسام علیه افسران و سربازان تیپ ویژه گولانی ارتش صهیونیستی و انهدام ادوات آنها در محله شجاعیه غزه.

العالم - فلسطین اشغالی

داوید کوهن، فرمانده یک گروهان در تیپ گولانی در گفتگو با وبگاه عبری والا گفت: در یکی از جبهه‌های جنگ غزه، با تیراندازی شدید به سمت خود غافلگیر شدیم، منشأ تیراندازی را نمی‌دانستیم.

وی افزود بسیاری از ما کشته و بسیاری از سربازانمان زخمی شدند، دستور دادم تا زمانی که کشته و مجروحان تخلیه نشده‌اند، سربازان به جلو حرکت نکنند. درگیری در محله شجاعیه بسیار سخت و جنگی روانی بود و ما باید مراقب مواد منفجره می‌بودیم.

داوید کوهن خاطر نشان کرد: جنگجویان فلسطینی ده‌ها متر از نیروهای ما فاصله داشتند و منتظر ما بودند، خرما و آب می‌خوردند و منتظر بودند وارد شویم تا ما را از بین ببرند.

قبل از جنگ غزه، «تیپ گولانی» نام بزرگی برای اسرائیلی‌ها بود. این نام نشان دهنده زبده‌ترین جنگجویان ارتش بود و یکی از تیپ‌های کماندویی که تل آویو به آن افتخار می‌کرد، تیپ گولانی بود. مقامات اسرائیلی مدعی هستند که هر یک از اعضای تیپ جولانی معادل ۱۳ سرباز عادی است. هر بار که ارتش اسرائیل با ماموریت نظامی سخت و حساسی روبرو می‌شد، ارتش رژیم صهیونیستی به تیپ گولانی متوسل می‌شد. فرماندهان سابق این تیپ را با سگ روتوایلری (یک سگی با نژاد آلمانی که ویژگی‌های خوبی برای شکار دارد) مقایسه می‌کنند که در روزهای عادی باید زنجیر شود، اما در هنگام شکار بهترین گزینه در کنار شما خواهد بود.

تیپ گولانی، که اشغالگران برای رویارویی با مقاومت امید زیادی به آن بسته بودند اما در پی تحمیل تلفات بالا به تیپ گولانی، ارتش اشغالگر خروج این تیپ از نبردها در غزه را اعلام کرد.

تصویر شکست ناپذیری تیپ گولانی در جنگ غزه به شدت آسیب دیده است، به طوری که فرمانده سابق ارتش رژیم در مصاحبه با کانال ۱۲ اسرائیل اعتراف کرد که یک چهارم از کل نیروهای زبده گولانی در نبردهای غزه کشته شده‌اند. نه تنها سربازان، بلکه فرماندهان این تیپ نیز در برابر نبرد با حماس کشته شده‌اند.

پربیننده ترین خبرها