چرا آمریکا در عرض 24 ساعت 2بار پایگاه الدیلمی یمن را بمباران کرد؟

چرا آمریکا در عرض 24 ساعت 2بار پایگاه الدیلمی یمن را بمباران کرد؟
شنبه 23 دی 1402 - 19:05

خبر: آمریکا بامداد امروز (شنبه) دست به حملات موشکی جدیدی علیه پایگاه الدیلمی واقع در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی صنعا زد؛ این در حالی است که روز گذشته نیز به همراه انگلیس، مناطق مختلفی در یمن را بمباران کرده بود.

تحلیل:

ـ حملات امروز آمریکا که به‌تنهایی انجام شد، همانطور که شبکه «سی ان ان» به نقل از یک مسئول آمریکایی آورده است، تاسیسات رادار در پایگاه الدیلمی را هدف قرار داد. این همان نقطه‌ای است که روز گذشته آمریکا به همراه انگلیس بمباران کرده بود که این امر نشان می‌دهد آمریکا در انهدام اهداف خود در حمله نخست ناموفق بوده است؛ زیرا بر اساس اطلاعات قدیمی صورت گرفته بود. همچنین چهره واقعی آمریکا را در مقابل افکار عمومی جهان عرب و مسلمان و سرتاسر جهان برملا کرد و برای همگان روشن شد که این کشور فقط مدافع رژیم اشغالگر اسراییل است که به نیابت از آن وارد جنگ می‌شود.

ـ آمریکا به جای تسلیم‌شدن در برابر معادله منطقی یمن که مبتنی بر خنثی‌کردن کل بحران از طریق اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای توقف کشتار غزه و باز کردن گذرگاه‌ها برای ارسال مواد عذایی و دارویی به آوارگان فلسطینی است، می‌کوشد تا با عربده‌کشی در دریای سرخ و حمله به یمن، به رژیم اشغالگر فرصت بیشتری برای اجرای نقشه جنایتکارانه‌اش علیه ملت فلسطین در غزه بدهد. مسئله‌ای که ممکن است تمام منطقه را دچار سرنوشتی نامعلوم کند.

ـ حمله اول و دوم علیه یمن به طور قابل ملاحظه‌ای نشان داد که تا چه اندازه آمریکا در انزوا قرار دارد و با شکست سیاسی و دیپلماتیک مواجه است. زیرا حتی از متقاعدکردن کسانی که آنها را متحد خود می‌دانست، ناکام ماند و نتوانست آنها را قانع کند که در جنگ علیه یمن مشارکت کنند. این کشور حتی نتوانست کشورهای اروپایی را به ائتلاف دریایی ضد یمن ملحق کند. اکثر کشورهای جهان بر این عقیده‌اند که اقدامات یمن تهدیدی برای دریانوردی بین المللی به شمار نمی‌آید بلکه فقط به اقتصاد رژیم صهیونیستی ضربه وارد می‌کند رژیمی که امروزه در دیوان دادگستری بین المللی به سبب جنایاتش در غزه در حال محاکمه است.

ـ وقتی آمریکا راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک را نادیده می‌گیرد و برای تعامل با مسائل حساس بین المللی فقط از نیروی نظامی استفاده می‌کند؛ در واقع عملا اعلام می‌کند که جایگزین سازمان ملل و شورای امنیت و قوانین بین‌المللی شده است و خود را ژاندارم جهان معرفی می‌کند که می تواند بدون کسب مجوز از هیچ نهاد بین‌المللی، هر کشوری را هدف بگیرد و به هر کشوری حمله و آن را اشغال کند. این امر باعث تقویت موضع یمن و محور مقاومت خواهد شد که بارها تاکید کرده اند آمریکا و «اسرائیل» فقط زبان زور را می‌فهمند.

ـ آمریکای تجاوزکار می‌بایست قبل از دست‌زدن به هرگونه حماقت علیه ملت یمن، ابتدا تاریخ یمن را مرور می‌کرد. همچنین باید تاریخ سیاست شکست‌خورده‌اش در تجاوز به ملت‌ها و کشورها را نیز یک بار دیگر مرور می‌کرد. آیا تا به حال ملت یمن در مقابل تجاوزکار هرچقدر هم که قوی و قدرتمند باشد، تسلیم شده است؟ هرکسی که به یمن حمله کرده، با شکست و ناکامی میدان نبرد را ترک کرده در حالی که یمن از هرجنگی قویتر خارج شده است. آمریکا و دولت صهیونیستی بایدن باید در برابر تمام شکست‌های خود در تمام جنگ‌ها پس از جنگ جهانی دوم اندکی تامل کنند. تا شاید درس عبرت بگیرند و اشتباهات خود را در یمن تکرار نکنند. هرچند که این امر تا زمانی که لابی‌های صهیونیستی تصمیم گیرنده اصلی در امریکا باشند، غیرممکن به نظر می‌آید.

پربیننده ترین خبرها