مفاد پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر به شورای امنیت برای توقف جنگ علیه غزه

مفاد پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر به شورای امنیت برای توقف جنگ علیه غزه
شنبه 28 بهمن 1402 - 16:41

روزنامه الشروق الجزایر بخشی هایی از مفاد پیش نویس قطعنامه پیشنهادی این کشور به شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری جنگ علیه غزه را فاش کرد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

روزنامه الشروق الجزایر نوشت: به رغم اینکه هنوز هیچ تاریخ رسمی برای رای گیری پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر مشخص نشده است، منابع ارشد دیپلماتیک غربی در شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک، پیش بینی می کنند که این شورا در هفته جاری به پیش نویس قطعنامه الجزایر که خواستار آتش بس بشردوستانه در غزه و احترام به آن از سوی همه طرف ها است، رای دهد.

به نوشته این روزنامه الجزایری، یکی از برجسته ترین مفاد این پیش نویس که در سازمان ملل متحد به بیرون درز کرد، مطالبه شورای امنیت برای آتش بس فوری به دلایل بشردوستانه است که باید توسط همه طرف ها رعایت شود.

بر اساس آنچه منابع رسانه ای گزارش کردند، پیش‌نویس قطعنامه الجزایر بر غیرقابل قبول بودن کوچاندن غیرنظامیان فلسطینی تاکید دارد و بار دیگر از همه طرف‌ها می خواهد قوانین بین‌المللی را رعایت کنند.

این پیش نویس همچنین خواستار وصول کمک‌های بشردوستانه به شکل کامل، سریع، امن و بدون مانع به سرتاسر باریکه غزه است.

پیش نویس این قطعنامه، خواستار حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی است و در این راستا تمامی حملات علیه غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی و همچنین تمام اقدامات خشونت آمیز و خصمانه علیه غیرنظامیان و کارهای تروریستی را محکوم می کند.

همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسیران و تضمین وصول کمک های بشردوستانه برای رفع نیازهای پزشکی همه اسیران است.

پیش‌نویس قطعنامه الجزایر همچنین خواستار ورود و رسیدن کمک های بشردوستانه به شکل کامل، سریع، امن و بدون مانع به تمام بخش‌های نوار غزه با استفاده از تمام مسیرهای منتهی به نوار غزه از جمله گذرگاه‌های مرزی مطابق با قانون بشردوستانه بین‌المللی و قطعنامه‌های مرتبط با آن است.

در این پیش‌نویس همچنین به راهکار موسوم به "دو دولتی" اشاره شده است.

پیش نویس قطعنامه الجزایر همچنین بر اهمیت یکپارچگی نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید می کند.

متن این پیش نویس همچنین به دستور صادر شده توسط دیوان بین المللی دادگستری در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ ( ۶ بهمن ۱۴۰۲) و اتخاذ تدابیر موقت در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم اسرائیل در مورد اعمال کنوانسیون پیشگیری جنایت نسل کشی و مجازات علیه این رژیم اشاره دارد.

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر به شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری جنگ علیه غزه ضمن استقبال از انتصاب «سیگرید کاگ» به عنوان رئیس هماهنگ کننده امور بشردوستانه و بازسازی غزه بر اساس قطعنامه ۲۷۲۰، بر ضرورت تامین منابع و پشتیبانی لازم از تیم وی برای انجام وظایف شان و بر افزایش جریان کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان در نوار غزه تاکید کرده است.

این پیش نویس بر اجتناب‌ناپذیر بودن پاسخگویی در قبال تمامی موارد نقض قوانین بین‌المللی نیز تاکید کرده است.

به نوشته الشروق، الجزایر اولین پیش نویس را حدود دو هفته پیش در اختیار کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل قرار داده بود تا نظرات آنها را برای اعمال تغییرات در متن بررسی کند.

به گزارش ایرنا، الشروق اضافه کرد: یک منبع دیپلماتیک در سازمان ملل گفته است که آمریکا احتمالا" از امتیاز وتوی خود علیه این پیش نویس استفاده خواهد کرد؛ همانطور که در مورد قطعنامه ۲۷۲۰ در ماه دسامبر استفاده کرد.

این دیپلمات غربی افزود: از جمله مخالفت‌های کنونی آمریکا این است که پیش‌نویس الجزایر حماس را محکوم نمی‌کند و واشنگتن دوست ندارد به توصیه‌های دیوان بین‌المللی دادگستری یا به آتش‌بس حتی اگر به دلایل بشردوستانه باشد،‌ اشاره شود.

به گفته وی، دولت آمریکا ادعا می کند که که به رای گذاشتن این پیش نویس، تلاش های مذاکرات برای آزادی اسیران صهیونیست در نزد حماس را که در حال حاضر در قاهره در حال انجام است، مختل می کند.

پربیننده ترین خبرها