خشم جهانیان علیه اسراییل در واکنش به کشتار مردم غزه در صف کمک های غذایی

خشم جهانیان علیه اسراییل در واکنش به کشتار مردم غزه در صف کمک های غذایی
شنبه 12 اسفند 1402 - 08:12

خشم و واکنش جهانیان به حمله و کشتار مردم بی گناه غزه هنگام دریافت کمک های غذایی در میدان النابلسی واقع در خیابان الرشید همچنان ادامه دارد به طوری که مقامات آمریکا و اروپایی حامی رژیم صهیونیستی نیز تحت فشار افکار عمومی به ناچار این جنایت را محکوم کردند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

نیروهای اسرائیلی روز پجشنبه (10 اسفند ماه) به سمت انبوه جمعیت مردم بی گناه و گرسنه در خیابان الرشید غزه که منتظر دریافت کمک‌های بشر دوستانه بودند، آتش گشودند و در جریان این آتشباری یکصد و ۱۲ تن شهید و بیش از ۷۰۰ تن دیگر مجروح شدند.

به دنبال این جنایتگری، ارتش اسرائیل با وقاحت ادعا کرد که «ازدحام» هزاران نفری مردم مستاصل غزه به دور کاروانی متشکل از ۳۸ کامیون منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شده است و برخی از این افراد توسط کامیون‌ها زیر گرفته شدند.

اما یک منبع اسرائیلی اذعان کرد که سربازان این رژیم به سوی جمعیت حاضر تیراندازی کردند آنان فکر می‌کردند که این جمعیت می‌تواند به «تهدیدی» علیه آن‌ها تبدیل شود.

وزیر امور خارجه انگلیس کشتار مردم غزه هنگام دریافت کمک‌های بشردوستانه را رویدادی وحشتناک توصیف کرد و خواستار تحقیقات فوری در این زمینه شد.

میگل دیاز کانل رئیس جمهورکوبا، کشتار فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی را «هالوکاست وحشتناک جدید» خواند و گفت هیچ چیزی نمی‌تواند نقض فاحش حقوق بشر در غزه و کرانه باختری را توجیه کند.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفت که او «عمیقاً از تصاویر غزه ناراحت است» و افزود که «باید تمام تلاش ممکن برای بررسی آنچه رخ داده را انجام داد.»

شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در شبکه اجتماعی ایکس در پستی نوشت: «از کشتار غیرنظامیان بیگناه در غزه در حالی که ناامیدانه منتظر کمک‌های بشردوستانه بودند، شوکه شده و جا خورده است.»

وی گفت: «باید بلافاصله تحقیقات مستقل آغاز شود و مسئولین پاسخگو باشند.»
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه در پستی در شبکه اجتماعی ایکس «شدیدترین محکومیت» خود را از این تیراندازی‌ها ابراز کرد و خواستار حقیقت، عدالت و احترام به قوانین بین‌المللی شد.

او در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «از تصاویری که از غزه می‌آید، جایی که غیرنظامیان توسط سربازان اسرائیلی هدف قرار گرفتند، عمیقا منزجر شدم. من شدیدترین محکومیت خود را نسبت به این تیراندازی‌ها ابراز می‌کنم و خواستار حقیقت، عدالت و احترام به قوانین بین‌المللی هستم.»

وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز جمعه گفت که فرانسه خواستار تحقیقات مستقل در خصوص واقعه روز پنج‌شنبه است.

استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه به شبکه فرانس‌اینتر گفت: «ما خواهان توضیح هستیم و باید یک تحقیق مستقل در این رابطه انجام شود تا مشخص شود چه اتفاقی افتاده است.»

او گفت که اگر تحقیقات به این نتیجه برسد که تیراندازی اسرائیل یک جنایت جنگی بوده است، «پس بدیهی است که این موضوع به نهادهای قضایی ارجاع شود.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز گفت که واشنگتن در حال بررسی «دو روایت رقیب» از حادثه ۲۹ فوریه در شمال غزه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تصاویر هوایی از این حادثه نشان می دهد که «وضعیت میدانی چقدر ناامیدکننده است.» او گفت که واشنگتن به اسرائیل فشار می‌آورد تا اجازه ورود کمک‌های بیشتر به غزه را بدهد.

کارل اسکائو، معاون مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا دو روز قبل از این واقعه به شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که «اگر چیزی تغییر نکند، قحطی در شمال غزه نزدیک است.»

دولت برزیل روز جمعه اعلام کرد که کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر در جستجوی کمک های بشردوستانه در غزه نشان می‌دهد که اقدام نظامی اسرائیل در غزه «محدودیت اخلاقی یا قانونی» ندارد. برزیل بار دیگر خواستار آتش‌بس فوری در درگیری‌ها در غزه شد.

روز پنجشنبه نیز بلافاصله ، جمهوری اسلامی ایران ، دبیرکل سازمان ملل متحد ، دبیرکل اتحادیه عرب ، کشورهای چین، پاکستان ، عربستان سعودی،‌امارات عربی متحد و کویت نیز حمله به غیرنظامیان در شمال غزه را محکوم کردند.

بلافاصله به دنبال وقوع این جنایت، دفتر اطلاع رسانی دولتی فلسطین روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ارتش رژیم صهیونیستی صبح امروز با حمله به اجتماع شهروندانی که برای دریافت کمک های غذایی در جنوب غرب غزه جمع شده بودند، جنایت هولناکی را رقم زد.

دفتر اطلاع رسانی دولتی فلسطین خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی برای ارتکاب این جنایت، از قبل برنامه ریزی کرده بود. لذا به عمد و در راستای اصرار بر ادامه سیاست نسل کشی و پاکسازی نژادی در غزه، به قتل عام مردمی مبادرت کرد که برای دریافت کمک های غذایی تجمع کرده بودند. این رژیم از قبل می دانست که شهروندان بی دفاع برای دریافت لقمه نانی در این منطقه تجمع خواهند کرد لذا با خونسردی کامل همه را قتل عام کرد.

جنبش جهاد اسلامی نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: این جنایت، گواهی روشن است بر اینکه رژیم صهیونیستی با خیال راحت و جلوی چشم جهانیان، به نسل کشی در غزه اقدام کرده است.

پربیننده ترین خبرها