اصرار آمریکا بر الزام آور نبودن قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه

اصرار آمریکا بر الزام آور نبودن قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه
چهارشنبه 8 فروردين 1403 - 01:51

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر برقراری آتش بس فوری در غزه، که آن را «غیرالزام آور» خوانده بود، بار دیگر ادعای خود را تکرار کرد.

العالم - آمریکا

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالات خبرنگاران که چگونه آمریکا استدلال می کند که قطعنامه شورای امنیت که خواستار برقراری آتش بس فوری در غزه است، الزام آور نیست؟ بر تفسیر روز گذشته خود تاکید و به تبیین آن پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما اعلام کرده ایم که هرگونه توافق برای آزادی گروگان ها باید از طریق مذاکره میان اسرائیل و حماس انجام شود نه از طریق سازمان ملل.

میلر تصریح کرد: «وقتی می‌گوییم این قطعنامه الزام آور نیست یعنی هیچ شرایط جدیدی بر طرف ها وارد نمی کند به این معنی که تحریم وضع نمی کند و مجازات درنظر نمی گیرد.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت: با این حال، «این قطعنامه مهم است و باید مورد احترام قرار گیرد.»

میلر همچنین ادعای اسرائیل درباره مانع بودن این قطعنامه بر سر راه مذاکرات میان تل آویو و حماس را رد کرد و افزود: اظهارات اسرائیل مبنی بر اینکه قطعنامه سازمان ملل مانع از مذاکرات مربوط به گروگان شده، نادرست است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره طرح حمله اسرائیل به رفح گفت: حمله تمام‌عیار به رفح، به غیرنظامیان فلسطینی و نیز امنیت ملی اسرائیل آسیب می‌رساند و آن را در انزوای بین المللی قرار می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که برای رسیدن به پیروزی در نبرد با حماس، باید مسیری سیاسی وجود داشته باشد.

سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه از جنگ اسرائیل در غزه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ با ۱۴ رای مثبت این شورا و نیز رای ممتنع آمریکا و عدم وتوی این کشور، با قطعنامه‌ ۲۷۲۸ را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه موافقت کردند تا در ۱۵ روز باقیمانده در ماه مبارک رمضان آتش بس میان اسرائیل و حماس برقرار شود.

میلر روز دوشنبه به وقت محلی نیز در جمع خبرنگاران در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش بس در غزه گفته بود: قطعنامه امروز شورای امنیت سازمان ملل الزام آور نیست و اجرای آن از طریق مذاکرات انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: ما به آن رای ندادیم زیرا حملات هفتم اکتبر را محکوم نمی کرد. اما زبان این قطعنامه با مواضع آمریکا همسو بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «به این دلیل است که ما به آن رای ندادیم. اما دلیل اینکه ما آن را وتو نکردیم این بود که در آن قطعنامه نیز مواردی وجود دارد که با موضع بلندمدت ما که شامل آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها نیز می‌شود، مطابقت دارد. ما می دانیم که موضع دولت اسرائیل نیز همین است.»

با وجود تصویب قطعنامه برقراری آتش بس در غزه از سوی شورای امنیت سازمان ملل، جنگ اسرائیل در نوار غزه ادامه دارد و ارتش رژیم اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته ۸ کشتار علیه ساکنان نوار غزه انجام داد که منجر به شهادت ۸۱ فلسطینی و زخمی شدن ۹۳ نفر دیگر شده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین با گذشت ۱۷۲ روز از حملات مستمر ارتش اسرائیل علیه ساکنان غزه تاکنون، آمار شهدای فلسطینی به ۳۲ هزار و ۴۱۴ نفر افزایش یافته است.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه افزود: همچنین طی این مدت، ۷۴ هزار و ۷۸۷ فلسطینی بر اثر حملات اسرائیل مجروح شده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها