گفت‌وگوی اختصاصی العالم با عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین..

عطایا: نتایج این جنگ آینده اداره غزه را مشخص خواهد کرد+فیلم

شنبه 11 فروردين 1403 - 14:13

احسان عطایا، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین با تاکید بر اینکه نتیجه نبرد "طوفان الاقصی" آینده اداره غزه را مشخص خواهد کرد، گفت: تا زمانی که آمریکا و دشمن صهیونیستی اصرار بر شروط خود از جمله تسلیم مقاومت دارند، مذاکرات هیچ نتیجه ای نخواهد داشت .

العالم -فلسطین اشغالی

احسان عطایا در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم؛ بر تداوم مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه از سوی تمامی جناح‌های مقاومت فلسطین و نیروهای مقاومت در این محور تاکید کرد.

وی در خصوص اظهارات در مورد تهاجم به رفح؛ تاکید کرد که مقاومت برای مقابله با این حمله آماده است و چه بسا دشمن و جهان را با توانمندی هایش در آسیب رساندن به دشمن در میدان غافلگیر کند.

این عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی با اشاره به اینکه دولت آمریکا شریک اصلی چنین جنگ وحشیانه ای علیه غزه است، نبرد میدانی را تعیین کننده آینده غزه دانست و گفت: هر نیرویی که بدون تفاهم با مقاومت وارد غزه شود؛ نیروی متخاصم محسوب خواهند شد.

احسان عطایا در خصوص فشار بر مقاومت در جهت بازسازی تاکید کرد: مردم فلسطین که این همه جانفشانی و فداکاری را تحمل کرده اند، اجازه نخواهند داد که پس از کسب یک پیروزی بزرگ؛ در پایان جنگ، دشمن آنها را در موضوع بازسازی شکست دهد.

متن کامل گفتگوی شبکه خبری العالم با احسان عطایا، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین را در ادامه می‌ خوانید.

العالم: از سفر شما به تهران شروع می کنیم، ابتدا در مورد اهمیت این سفر در این مقطع صحبت می کنیم واینکه شامل چه مواردی می شود؟

عطایا: پس از گذشت نزدیک به شش ماه از تجاوزات آمریکایی-غربی صهیونیستی به مردم فلسطین و مقاومت آنها در غزه و کرانه باختری، این دیدار ضروری بود.

از ابتدای تجاوزات رژیم صهیونیستی تاکنون جلسات مستمری برگزار شده و اتاق های عملیات مشترک در چندین سطح؛ چه در سطح نظامی و چه در سطح سیاسی و رسانه ای تشکیل شده است.

چنین اتاق‌های عملیاتی به ‌دقت سیر تحولات را دنبال کرده و اکنون پس از گذشت شش ماه، برای مقابله با این حملات وحشیانه به غزه به ‌طور خاص و کرانه باختری و به طور کلی مقاومت، توصیه هایی را ارائه می کنند.

و ما اکنون در آستانه هفتمین ماه از حمله رژیم صهیونیستی به غزه و همچنین در ماه رمضان یعنی ماه وحدت و پیروزی هستیم. باید پیام های روشنی به همگان برسانیم که مقاومت خواه در فلسطین و برادران حماس یا دیگر جناح ها باشد خواه در جناح های دیگر محور مقاومت، یکپارچه و متحد است و هماهنگی بالایی در آن وجود دارد و وحدت آن چه در میدان چه در سطح سیاسی، خود را نشان داده است.

از این رو باید گفت که دیدار مقامات ما با مسئولین جمهوری اسلامی ایران اهمیت بسیار زیادی دارد. این دیدارها ادامه دارد و برخی از آنها در رسانه ها نیز اعلام شده اند و دیدارهای دیگری نیز با سران محور مقاومت درپیش است.

ما به عنوان جناح های مقاومت فلسطین بر لزوم ادامه ایستادگی در برابر تجاوز مصریم و بر ادامه حمایت از سوی جمهوری اسلامی ایران و همه نیروهای محور مقاومت نیز تاکید می کنیم.

این مسئله بر کسی پوشیده نیست که مقاومت لبنان با تمام توان پشتیبان ماست و در حمایت از غزه وارد نبرد در جبهه جنوب شد. مقاومت یمن نیز دست به اقدام بزرگی زد که همگان را شگفت زده کرد. در عراق نیز نیروهای مقاومت با تمام توان نقش خود را ایفا کردند، همچنین در سوریه و در سراسر محور مقاومت برای حمایت از فلسطین تاکید و پافشاری وجود دارد، چرا که آنها این نبرد را محدود به فلسطین نمی دانند و خود را بخشی از این جنگ عنوان می کنند.

العالم: تاکید زیادی بر مسئله اتحاد در میدان جنگ و اهمیت آن در شکست دادن متجاوزان صهیونیست وجود دارد و بر این مسئله نیز بسیار تاکید می شود که طوفان الاقصی معادلات را تغییر داده است، اما سوال اینجاست که آیا شما چنین پاسخ هیستریک و وحشیانه ای از سوی رژيم صهیونیستی را پیش بینی کرده بودید؟ آیا انتظار داشتید که این حجم از ویرانی اتفاق بیفتد و شهدایی با این تعداد زیاد داشته باشیم؟

عطایا: ما در جنبش جهاد اسلامی هیچ نوع ددمنشی از دشمن صهیونیستی را بعید نمی دانیم. به اعتقاد ما رژیم صهیونیستی به فرماندهی آمریکا با وحشی گری هر چه تمام تر مرتکب این حملات می شود؛ منظورمان دقیقا فرماندهی است نه کمک. زیرا بایدن از همان روزهای نخست جنگ، اداره آن را بر عهده داشت؛ آنها از همان روزهای نخستین، انگلیس و تعدادی از کشورهای غربی را با خود همراه کردند و این کشورها به طور مستقیم یا غیر مستقیم با حمایت های تسلیحاتی و اعزام ناو جنگی یا ناوهای هواپیمابر به دریای مدیترانه در این حملات شرکت کردند... این جنگی که اغلب کشورها چه با ناتوانی خود و چه با سکوت و همدستی یا ائتلاف با امریکا و استکبار جهانی پوشش لازم را برای آن فراهم کردند، همه منشورها و پروتکل ها و قوانین بین المللی را زیر پا گذاشتند و در عین حال دم از حقوق بشر می زدند.. و تمام آن منشور و قوانین کاغذپاره ای بیش نبودند و در واقع آنچه بر این جهان حاکم است، قانون جنگل است. و خوی وحشی گیری امریکا که با ابزارهای صهیونیستی در خاک غزه و کرانه باختری دیدیم، بی سابقه بود.. در واقع چیزی که در این میان ما را حیرت زده کرد، وحشی گری صهیونیست ها نبود زیرا ما از سال 1948 این جنایت و وحشی گری را می بینیم در واقه آنچه که ما حیرت زده کرد، سکوت جهانیان ومدعیان حقوق بشر و آزادی در قبال این همه جنایت بود.. در واقع چیزی که جهانیان را شگفت زده این بود که این مدعیان، هیچ گونه فشاری برای توقف این جنایات در حق زنان و کودکان و این حجم از ویران گری وارد نکردند... و همین امر متأسفانه نشان می دهد که این تجاوزگری هیستریک و دیوانه وار و وحشیانه قطعا پیامدهای بزرگی خواهد شد؛ قبل از هر چیز ما و مقامات جمهوری اسلامی ایران در این دیدارها یقین پیدا کردیم که پیروزی مان حتمی است و شکست دشمن هم قطعی است.

العالم: در خصوص حمله به رفح، بنیامین نتانیاهو به وزرای خود اعلام کرده است که بار دیگر هیئتی را به منظور بررسی موضوع حمله به رفح به واشنگتن اعزام خواهد کرد... اگر (رژیم صهیونیستی) به رفح حمله کند، مقاومت تا چه اندازه برای مقابله با آن آمادگی دارد؟

عطایا: مقاومت همیشه آماده است، امروز، فردا و دیروز. همواره برای مقابله و حمله به مواضع رژیم صهیونیستی و وارد آوردن خسارت و تلفات سنگین به آن آماده ایم. گروه های مقاومت به وظایف خود به بهترین شکا عمل می کنند و همواره برای مقابله با هر گونه حمله و تجاوزی اماده اند. رژیم صهیونیستی حملات خود را از 7 اکتبر تا امروز لحظه ای متوقف نکرده اند. و هنوز هم ادامه می دهند و امروز می خواهند با پیش کشیدن موضوع رفح، ما را به وحشت بیندازند. آنها در رفح جنایت می کنند و مردم و مراکز اسکان پناهندگان را هدف قرار می دهند. اگر منظورشان، حمله زمینی است که به طور قطع مقاومت برای مقابله با چنین حمله ای آماده است و حتی ممکن است با توانمندی ها و قدرت خود دشمن و جهانیان را شگفت زده کند. دولت آمریکا خبیثانه تلاش می کند ذهن جهانیان را به رفح مشغول کند طوری که انگار مشکل، حمله یا عدم حمله (رژیم صهیونیستی) به رفح است و نه تجاوزگری وحشیانه این رژیم به غزه و جنایاتی که هر روز در این منطقه مرتکب می شود. (آنها طوری وانمود می کنند که انگار) مشکل محاصره غزه و جلوگیری از ورود کمک های بشردوستانه و گرسنگی مردم نیست. آنها می خواهند مقاومت را در هم بشکنند. آنها از این راه با گرسنگی می خواهند ملتی را شکست دهند که با نیروی نظامی نتوانستند آن را به زانو دربیاورند. (اما) این جنگ ها و این نسل کشی هیچ تأثیری بر روحیه ملت و رزمندگان ما نخواهد داشت؛ به ملت فلسطین؛ به خاطر استقامت اسطوره ای و چنین صبر و تحملی که می توان گفت بی سابقه و بی نظیر است درود و سلام می فرستیم. مردمی که با چنین سطحی از ایمان ومیهن دوستی فلسطینی و اسلامی جانفشانی می کنند، می توان گفت مردمی هستند که شایسته پیروزی و سزاوار شکست این دشمن هستند. این همان چیزی است که به برکت مقاومت؛ ماه مبارک رمضان و به برکت خون شهدایی که به پا خواستند و خون کودکان و زنان و غیرنظامیانی که حرمت خونشان در کمال تاسف در مقابل دیدگان جهانیان؛ پایمال شد؛ مشاهده خواهیم کرد.

العالم: شما گفتید که از ددمنشی اشغالگران اسرائیلی تعجب نکردید، بلکه از واکنش دنیای غرب متعجب شدید، این که غرب این جنایات را می بیند اما سکوت می کند. با توجه به موضع آمریکا درباره مخالفت با حمله به رفح و خودداری این کشور از وتوی قطعنامه اخیر شورای امنیت، این سیاست آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟
عطایا: اولاً، دولت آمریکا شریک اساسی در این جنگ وحشیانه علیه غزه است و این جنگ را با ابزارهای صهیونیستی خود اداره می‌کند و با تأمین جدیدترین سلاح‌ها به دشمن صهیونیستی کمک می کند، آمریکا همچنین شریک در مدیریت این نبرد در سطح مذاکرات یا در سطح سیاسی یا رسانه ای است، آمریکا خبیثانه می کوشد وانمود کند مخالف کشتار غیرنظامیان در رفح است. ولی چگونه این ممکن است؟ چه کسی فریب چنین ترفندهایی را می خورد؟ آمریکا پس از آغشته شدن دستانش به خون کودکان غزه می خواهد چهره ای خوب از خود به جهانیان نشان دهد و می کوشد خود را از این جنایتی که در غزه مرتکب شده است، تبرئه کند، اما این اقدام از آمریکا سلب مسئولیت نمی کند. از سوی دیگر آمریکا سعی در فریب جهان دارد تا خشم مردم جهان را مهار کند. حتی مردم این کشورها به دولت‌های خود که در این جنایات وحشیانه و کشتار غزه شرکت داشتند، اعتراض کردند، هدف آمریکا مهار خشم مردم از طریق تحریف واقعیت‌ در رسانه هاست گویی مشکل آن است که آیا دشمن صهیونیستی به رفح حمله خواهد کرد یا خیر؟ آیا وارد رفح می شود یا خیر؟ مشکل نه محاصره غزه است و نه کشتار روزانه در غزه و کشتارهای روزانه در غزه، بلکه مشکل اشغال فلسطین است، مشکل آن است که نماینده آمریکا در شورای امنیت گفت که قطعنامه اخیر برای دشمن صهیونیستی الزام آور نیست، به همین دلیل دشمن صهیونیستی برای کشورهای عضو شورای امنیت احترام قائل نیست پس آمریکا نیز با این سخن در واقع افکار عمومی را به بازی گرفته است.
العالم: پس به نظر شما این فقط برای تبلیغات رسانه ای است و برای کاهش بحران و رنج مردم نوار غزه انجام نمی شود؟
عطایا: این فقط جوهر روی کاغذ است، زیرا اساساً دشمن صهیونیستی در تمام مدت تجاوز و اشغال فلسطین حتی یکی از قطعنامه های سازمان ملل را اجرا نکرده است، بنابراین، چنین قطعنامه هایی برای ما بی اهمیت است. این قطعنامه ها هرچند نسبت به ما ناعادلانه و مغرضانه و در حمایت از دشمن صهیونیستی است، با این حال دشمن صهیونیستی آنها را اجرا نمی کند. قطعنامه های شورای امنیت فقط علیه کشورهای ضعیف و به نفع پروژه های استعماری و استکباری و سلطه طلبی آمریکا در جهان تصویب می شود.
العالم: اخیراً صحبت هایی درباره حضور دولت غیرنظامی در غزه و حضور نیروهای عربی و امنیتی مطرح شده است، نظر شما در این باره چیست؟
عطایا: اولاً درباره غزه می بایست عرض کنم که نبرد هنوز تمام نشده است. نبرد ادامه دارد و نبرد با این دشمن طولانی است. لذا فریب تبلیغات رسانه ای را نمی خوریم آن هم درباره آن چه "اولین روز پایان تجاوز" نامیده می شود. ما معتقدیم که جنگ در میدان نبرد است که آینده غزه را پس از پایان تجاوز ددمنشانه به غزه و کرانه باختری تعیین می نماید. بنابراین، ما معتقدیم که امروز هر صحبتی درباره این پروژه ها، برای مصرف رسانه ای و اعطای فرصت بیشتر به دشمن صهیونیستی برای استمرار تجاوزات، جنایت ها و کشتارهایش و منحرف نمودن افکار عمومی است، گویی مشکل فقط دوره پس از پایان جنگ ددمنشانه علیه غزه است در حالی که مشکل هم اکنون، متوقف کردن جنگ است و پس از آن درباره اوضاع صحبت خواهیم کرد.
العالم: درباره بحث مدیریت امنیتی آیا با آن موافق هستید؟ موضع شما درباره اعلام اداره غیرنظامی در غزه چیست؟
عطایا: ما معتقدیم که نتیجه جنگ، آینده دوران پس از جنگ را مشخص خواهد نمود، اگر در این جنگ پیروز شویم که البته حتما پیروز خواهیم شد، کسی نمی تواند شیوه ای را که مقاومت غزه با آن مخالف است، بر ما تحمیل کند زیرا مقاومت سخن خود را به کرسی خواهد نشاند پس هر نیرویی بدون تفاهم با مقاومت وارد غزه شود، نیروی متخاصم محسوب خواهد شد.

العالم: از آنجایی که زیرساخت های نوار غزه ، بیمارستان ها و مدارس ویران شده اند آیا مقاومت برای بازسازی تحت فشاراست ؟ نظرتان چیست ؟

عطایا: سوال خوب و مهمی است. در درگیری های پیشین همواره مقاومت برای بازسازی تحت فشار بوده است. من در اینجا درباره مقاومت صحبت می کنم.... ملت فلسطین، مقاوم است. نیروهای مقاومت، مسلحانه با دشمن می جنگند. مردم مقاوم فلسطین در غزه، همیشه مجازات می شد زیرا غزه همیشه این رژیم را تحقیر می کرده و چهره اش را جلوی همه دنیا مخدوش می ساخته و میزان شکنندگی و امکان شکست این رژیم را نشان می داده و امروز نیز وضعیت همین گونه است. اکنون چه چیزی آمریکا را آزار می دهد... چرا آمریکا امروز با رژیم صهیونیستی و نتانیاهو در برخی مسائل اختلاف نظر دارد؟ زیرا وجهه آمریکا در این تجاوز مخدوش شده است، آمریکا با ابزار صهیونیستی خود در غزه و فلسطین اشغالی نزدیک به شش ماه است که جنگ را مدیریت می کند و تمام سلاح های لازم، پول و هر آنچه را نیاز دارد در اختیارش قرار می دهد اما نتوانست مقاومت را شکست دهد یا اسیران خود را از چنگال مقاومت بیرون بیاورد. این مسئله تاکیدی بر این است که مقاومت تاکنون توانسته دشمن را از دستیابی به اهداف آشکار خود یعنی در هم شکستن و از بین بردن و حذف مقاومت و آزادی اسرای صهیونیستی باز دارد. بنابراین ما معتقدیم که مردم فلسطین که این همه قربانی داده ، پس از پیروزی نهایی در این درگیری، به دشمن اجازه نخواهد داد درباره بازسازی یا هر چیز دیگر بر آنان تسلط یابد، زیرا کسی را که در برابر گرسنگی و کشتار و بمباران و ویرانی شکیبا بوده و حمل اجساد فرزندان خود را تحمل کرده است، نمی توان در برابر فشار در مسئله بازسازی پس از جنگ شکست داد.
العالم: امروز موضوع مذاکرات دوباره مطرح شده . دفتر شورای وزیران رژیم اشغالگر اسرائیل از اقدام نتانیاهو مبنی بر آگاه کردن مقامات موساد و شین بت درمورد از سرگیری مذاکرات و عزیمت به قاهره و دوحه خبر داده است. به نظر شما آیا مذاکرات در روزهای باقی مانده ماه مبارک رمضان، به آتش بس منجر می شود؟
عطایا: تا زمانی که دشمن صهیونیستی شرایط مقاومت را نپذیرد و تا زمان پافشاری آمریکا و دشمن صهیونیستی بر شروط خود مبنی بر تسلیم مقاومت یعنی تحویل دادن اسرا به دشمن صهیونیستی، این مذاکرات نتیجه ای نخواهد داشت. مقاومت با هیچ یک از این موارد موافقت نخواهد کرد و این مذاکرات هیچ نتیجه ای ندارد. طرح این مذاکرات در رسانه ها، نوعی سرپوش گذاشتن بر جنایات روزانه این دشمن و به منظور مهار کردن خشم نه تنها کشورهای عربی و اسلامی بلکه خشم مردم کل دنیاست .امروز اتفاقاتی رخ می دهد که دشمنان ما از آن می ترسند. آمریکا و کشورهای شرکت کننده در این تجاوز می ترسند که منافع آنها در این کشورها مورد هدف قرار گیرد. از این رو این کشورها تلاش می کنند با مهار خشم مردم از ایجاد هرج و مرج امنیتی که رویدادهای روزانه هشداری برای آن است، جلوگیری کنند.

العالم: بسیارخوب، استاد احسان شما درباره مواضع حمایتگرانه از مقاومت فلسطین و همچنین حمایت مردمی و فشار مردمی بر دولت ها صحبت کردید. موضع رسمی چیست؟ حمایت از مقاومت چگونه بود؟ ما اینجا مثلاً درباره تهران و صنعا صحبت می کنیم.

عطایا: هفته آینده روز جهانی قدس است و این روز بسیار مهمی در سطح کل جهان است که در آن بسیج کردن مسلمانان در سراسر جهان و بسیج این نیروها در دنیا برای حمایت از فلسطین است، روزی که دنیا انتظارش را می کشد. ما این روزها میهمان جمهوری اسلامی هستیم. در همه دیدارهایمان به صراحت تاکید شده است که جمهوری اسلامی با تمام توان به حمایت از مقاومت فلسطین ادامه خواهد داد و همچنین به صراحت درباره چشم انداز روشن پیروزی انشاءالله صحبت شد زیرا تمام تحقیقات انجام شده بر ارزیابی اتفاقات امروز بر سر در گمی دشمنان صهیونیستی و آمریکایی تاکید دارد،
یعنی پیمان یا ائتلاف دشمنان. دشمن امروز خیلی گیج شده و دست و پایش را گم کرده است. درباره مقاومت یمن که درود فراوان ما بر آن باد، به ویژه روز جمعه شاهد تظاهرات میلیونی در شهرهای یمن بودیم که علی‌رغم محاصره و علی‌رغم اینکه هنوز با جنگ دست و پنجه نرم می کنند، از فلسطین حمایت می کنند. همینچنین مردم یمن با روشهای مختلف و با سلاح از عبور کشتی های عازم به بنادر صهیونیستی از دریای سرخ جلوگیری می کنند. همه اینها تاکیدی بر این است که حمایت یمن بسیار مهم است و ملت فلسطین و مقاومت فلسطین از آن و همه متحدانش و همه نیروهای مقاومت چه در لبنان و چه یمن و نیز از حمایت جدی جمهوری اسلامی تشکر می کند.

پربیننده ترین خبرها