توافق آتش‌بس در غزه احتمالا طی چند روز آینده نهایی می‌شود

توافق آتش‌بس در غزه احتمالا طی چند روز آینده نهایی می‌شود
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 - 10:44

یک منبع آگاه از روند مذاکرات آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا میان جنبش حماس و رژیم اسرائیل اعلام کرد توافق میان طرفین نزدیک است و احتمال می‌رود که طی چند روز آینده این توافق حاصل شود.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش خبرگزاری "العالم العربی"، این منبع تصریح کرد که در صورت حل و فصل برخی از موضوعات مورد اختلاف، که مانع اجرای توافق می‌شود، توافق نهایی درباره آتش‌بس در غزه طی چند روز آینده حاصل خواهد شد.

طبق این گزارش، پیشنهاد مصر مورد قبول دو طرف است اما مشکل بر سر تعداد بازداشتی‌ها نزد حماس و رده سنی و مشاغل آنان است که انتظار می‌رود بر اساس پیشنهاد مطرح‌شده آزاد شوند.

جنبش حماس پیشتر اعلام کرده بود که حاضر است ۲۰ نفر از بازداشتی‌های سن‌بالا و بیمار و یا زنان را در فهرست تبادل اسرا قرار دهد، در حالی‌که اسرائیلی‌ها خواهان آزادی ۳۵ الی ۴۰ نفر از اسرای‌شان هستند.

منبع یاد شده افزود: این مانع را می‌توان از طریق مدت زمان آتش‌بسی که می‌توان درباره آن توافق کرد، پشت سرگذاشت و مدت زمان مطرح‌شده برای آتش بس ۶ هفته است و در صورتی‌که حماس نتواند بیش از ۲۰ نفر از اسرای اسرائیلی را آزاد کند، تعداد روزهای آتش‌بس کاهش خواهد یافت.

منبع یاد شده همچنین گفت که جنبش حماس تا کنون از خواسته خود مبنی بر اعلام پایان جنگ علیه غزه کوتاه نیامده، اما آمادگی خود را برای بررسی این موضوع در زمان آتش‌بس و اجرای بخش اول این توافق اعلام کرده است.

مفاد توافق آتش‌بس و تبادل اسرا

در این حال، طرف اسرائيلی همچنان از اهرم عملیات زمینی در رفح برای اعمال فشار بیشتر بر جنبش حماس به منظور دستیابی به پیشرفت در این توافق استفاده می‌کند.

رادیو اسرائیل اعلام کرد که "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائيل پس از آماده شدن برای اجرای عملیات زمینی در رفح، دوباره از اقدام به این عملیات عقب‌نشینی کرد.

در این گزارش آمده است که با افزایش فشارهای بین‌المللی در رابطه با عملیات اسرائیل درجنوب باریکه غزه، و همزمان با تلاش‌های میانجی‌گران برای دستیابی به توافق جدید برای آزادی بازداشت‌شدگان، بنیامین نتنیاهو تصمیم گرفت که در شرایط فعلی عملیات رفح را متوقف کند. اما در صورتی‌که تلاش‌ها برای دستیابی به توافق به شکست بینجامد، انتظار می‌رود که این عملیات در آینده نزدیک شروع شود.

به گزارش رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی، تل‌آویو با عقب‌نشینی نیروهایش از این گذرگاه - که شمال باریکه غزه را از جنوب آن جدا می‌کند - موافقت کرده، و این اقدام را نوعی انعطاف در روند مذاکرات خوانده است.

اما شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرده است که علی‌رغم موافقت سیاستمداران اسرائيلی با عقب‌نشینی از این گذرگاه، مراکز امنیتی اسرائيلی درباره خواسته حماس درباره گشودن گذرگاه از بیم بازگشت مبارزان این جنبش به شمال باریکه غزه ملاحظاتی دارند.

شبکه تلویزیونی خبری "القاهره"، شب گذشته اعلام کرد که هیات حماس پایتخت مصر را ترک کرد و بار دیگر با پاسخ مکتوب این جنبش به پیشنهاد آتش‌بس بازخواهد گذشت.

پربیننده ترین خبرها