ترکیه به دنبال احیای عثمانی با کمک عربستان و قطر

ترکیه به دنبال احیای عثمانی با کمک عربستان و قطر
پنج‌شنبه 7 دی 1391 - 10:33

العالم - نماینده فراکسیون کردها در پارلمان عراق گفت : ترکیه رویای احیای امپراطوری عثمانی را از طریق دامن زدن به ا ختلافات طائفه ای درعراق و با همکاری قطر و عربستان در سرمی پروراند.

"محمود عثمان" به شبکه خبری العالم، گفت : تنها راه مقابله با دخالت های ترکیه در عراق، وحدت و تفاهم همه گروه های کشورمان است.
نماينده کرد عراقي در پارلمان این کشور، گفت: بحران عراق و تركيه ماهيت سياسي و طائفه اي دارد و بغداد نيز به علت همسو شدن با آنکارا در مقطعی از زمان و همکاری های امنیتی - اقتصادی در ایجاد این بحران مسئول است.
عثمان تصريح كرد: هدف از مواضع تند اردوغان علیه دولت عراق، نشان دادن حمایت از سنی ها در منطقه است و برخي كشورهاي عربي نظير قطر و عربستان كه همواره مخالف حكومت شيعيان بوده اند هم از موضع آنكارا عليه بغداد حمايت مي كنند.
وي تصريح كرد: جنبه سیاسی این بحران حمایت ترکیه از کردها و اعراب اهل تسنن است ؛ از سوی دیگر در بحران سوریه، عراق از سیاست های آنکارا پیروزی نکرد و ترک ها تلاش می کنند تا بغداد را برای همسویی با سیاست های غرب در سوریه تحت فشار قرار دهند.
وی گفت: تركيه به دلیل منافع نفتی و تجاری در کردستان عراق از دولت محلی کردستان حمایت می کند، با این وجود روستاهای مرزی در کردستان عراق را بمباران می کند و بغداد هیچ تلاشی برای دفاع از مردم این کشور در برابر حملات کردها انجام نمی دهد.
نماینده فراکسیون کردها در پارلمان عراق بر ضرورت حل مشكلات براساس قانون اساسي و مقابله با دخالت خارجي، تاكيد كرد و گفت: تفاهم بين عراقي ها كشورشان را از هرگونه دخالت تركيه يا هر كشور ديگري در امان نگه خواهد داشت.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه دولت عراق را به طائفه گری و تلاش براي به راه انداختن جنگ داخلي در اين كشور متهم كرده است.
درهمين حال، ياسين مجيد سخنگوي ائتلاف دولت قانون در پارلمان اظهارات اردوغان را اهانت به مردم و دولت عراق دانست و گفت : اردوغان می خواهد ژاندارم منطقه باشد. 
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها