مخالفت افغان ها با مصونیت تفنگداران آمریکایی

مخالفت افغان ها با مصونیت تفنگداران آمریکایی
شنبه 23 دی 1391 - 22:49

تحلیلگر سیاسی افغان، بر مخالفت مردم کشورش با اعطای مصونیت قضایی به سربازان آمریکایی در افغانستان تاکید کرد.

"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای افغانستانی خود حامد کرزی در واشنگتن، اعلام کرد که نیروهای آمریکایی پس از پایان ماموریت جنگی خود در سال 2014 در افغانستان نخواهند ماند، مگر آن که دولت کابل با اعطای حق کاپیتولاسیون به سربازان آمریکایی موافقت کند؛ و این موضوع در توافقنامه امنیتی - که دو کشور در حال بررسی آن هستند- نیز گنجانده شود.
"محب الله شریف" کارشناس سیاسی افغانستان روز شنبه در گفت و گو با شبکه خبری العالم در این خصوص گفت: نمایندگان مردم افغانستان در نشست رایزنی لویی جرگه برای بررسی پیمان راهبردی افغانستان با آمریکا، قاطعانه اعلام کردند که با اعطای هرگونه مصونیت قضایی به تفنگدران آمریکایی در افغانستان مخالفند، چرا که دست این نظامیان به خون بی گناهان افغان آلوده است و باید بر اساس قوانین افغانستان تحت پیگرد قرار گرفته، محاکمه شوند.
وی هشدار داد که آمریکا خواهان گرفتن مصونیت قضایی برای همه نیروهای خود در افغانستان است، به این معنی که تفنگداران هر جنایتی در افغانستان مرتکب شوند، تحت پیگرد قرار نمی گیرند.
تحلیلگر سیاسی افغان در ادامه خاطر نشان کرد: آمریکا از همان ابتدا، به صورت غیررسمی بر این موضوع پافشاری می کرد، اما اکنون این مساله را آشکارا اعلام می کند. کاخ سفید گمان می کند که افغان ها به خاطر درگیری با مخالفان مسلح، این درخواست را خواهند پذیرفت، غافل از این که حتی اگر دولت افغانستان هم بخواهند چنین امری را بپذیرد، برایش بسیار سنگین خواهد بود.
محب الله شریف با اشاره به اظهارات اوباما درباره تغییر در ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان از بهار آینده، گفت: این مساله جدید نیست و پیش از این نیز در دوره های مختلف شاهد چنین سخنانی بودیم. در هر صورت آمریکا حضور در افغانستان را به مصلحت خود نمی داند به همین سبب می خواهد به این شیوه راهِ برون رفتی برای خود ایجاد کند تا ماموریت های جنگی خود را به ماموریت پشتیبانی، آموزش و رایزنی با ارتش افغانستان تغییر دهد.
یادآور می شود، باراک اوباما در دیدار روز گذشته با همتای افغان خود گفته بود که ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان از بهار آینده تغییر خواهد یافت و تنها به آموزش نظامیان افغان و مشاوره به نیروهای ارتش افغانستان محدود خواهد شد.
12-10:45
26
 

پربیننده ترین خبرها