ماجرای آزادی زائران در گفت‌وگوی مهمانپرست با العالم

ماجرای آزادی زائران در گفت‌وگوی مهمانپرست با العالم
يکشنبه 24 دی 1391 - 20:18

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، در مصاحبه با شبکه العالم ماجرای آزادی 48 زائر ایرانی را از دست گروه های مسلح در سوریه تشریح کرد.

"رامین مهمان پرست" شامگاه یکشنبه با حضور در برنامه "من تهران" شبکه العالم ، در خصوص آزادی زائران ایرانی از دست گروه های مسلح در سوریه گفت: با كمك سوريه و كشورهاي منطقه تلاش زيادي انجام شد تا اين افراد كه به هدف زيارت به سوريه رفته بودند آزاد شوند و به آغوش خانواده هايشان برگردند.
آزادی زائران ارتباطی به گفت و گوها برای حل بحران ندارد
وی افزود: ما اين اتفاق  را در جهت مقابله با يك روش نادرست و غيرانساني، موضوع همكاري بين ايران و سوريه و كشورهاي منطقه ميدانيم، و شايد اين اقدام به تلاشها برای حل بحران سوريه و گفتگوهايي كه اکنون درحال انجام است به هيچ وجه ارتباطي نداشته باشد.
مهمان پرست تأکید کرد: ربودن انسانهاي بيگناه براي اعمال فشار سياسي به نظام روش غير انساني است؛ و بايد به كمك ساير كشورها از اينگونه اقدامات جلوگيري كنيم .
درگیری‌ها جان مردم سوریه و اتباع را به خطر می اندازد
مهمان پرست با تأکید بر ضرورت دفاع از حقوق مردم سوریه و جلوگيري از صدمه ديدن مردم بيگناه این کشور، اظهار داشت: مامعتقديم درگيري ها بايد متوقف شود زیرا افزايش درگيري ها و خشونت ها جان مردم را به خطر مي اندازد، و صدمات بيشتري را به مردم سوريه يا اتباع سايركشورها كه درسوريه هستند، وارد مي كند.
احترام به حقوق مردم سوریه با برگزاری انتخابات عادلانه
مهمانپرست ادامه داد: بايد به آرای مردم سوريه احترام بگذاريم تا سرنوشت خود را خودشان معين كنند؛ بنابراين بهترين شاخص براي احترام به حقوق ملت سوريه، يك انتخابات عادلانه و در شرايط مناسب است؛ كه هرجرياني را كه بخواهند بتوانند براي آينده انتخاب كنند.
وی تأکید کرد: همه كشورها موظفند شرايطي را فراهم كنند كه مردم سوريه در يك انتخابات عادلانه بتوانند نظر خود را بدهند.
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: بايد جلوي مداخله خارجي را بگيريم و زمينه را براي گفتگوهاي ملي فراهم كنيم و به هيچ كشوري اجازه ندهيم به جاي ملت سوريه تصميم بگيرد؛ راهكار حل مشكلات سوريه، سياسي است و بايد در اين زمينه همه كمك كنند.
آزادی زائران ایرانی گام مثبتی بود
مهمانپرست خاطرنشان کرد: شاید بتوانیم آزادي زائران ربوده شده ايراني در مقابل آزادی تعدادي از افراد ديگر را در جهت راه حل پيشنهادي بشار اسد يك گام مثبت  ارزيابي كنيم.
مهمانپرست اظهار داشت: اسد اعلام كرد یكي از موضوعاتي كه براي راه حل سياسي در دستور كار قراردارد، عفو عمومي و آزادي زندانياني است كه دستشان به خون مردم سوريه آلوده نشده، و از آن جايي كه تعداد آزاد شدگان از جانب دولت سوريه در همين چارچوب تلقي مي شدند؛ اين اقدام گامی مثبت از سوي بشار اسد براي ايجاد فضايی مناسب جهت اجراي طرح پيشنهادي است.
گروگانگیری نشانه مشروعیت مخالفان نیست
وی ادامه داد: گروگانگیری افراد بيگناه نشان دهنده حقانيت و مشروعيت يك جريان مخالف نيست، واتفاقا نشان دهنده آن است كه اگر چنين جريان‌هایی بخواهند حاكم شوند حاضرند به هرروشي دست بزنند؛ و همين امر در ذهن مردم به عنوان يك نكته منفي باقی خواهد ماند.
مهمانپرست گفت: آزادی 48 زائر ايراني در برابر تعدادي از زندانيان به سياست دولت سوريه برمي گردد؛ بشار از اين فرصت براي پيشبرد راه حل بحران سوريه استفاده، و سعي كرد با این همكاري فضاي لازم براي اجرای طرح سياسي وی فراهم شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه تأکید کرد: این اقدام فرصتی ايجاد كرد كه بتوانيم به سمت راه حل سياسي بشار اسد حركت كنيم.
ارتباط برخی کشورهای خارجی با گروه های مسلح
مهمانپرست درخصوص نقش قطر و تركيه در آزادی زائران ایرانی، اظهار داشت: ماهم شنيديم كه در ميان آزاد شدگان چند نفر از اتباع تركيه يا اتباع برخي كشورهاي ديگر غير سوري حضور داشتند. اين كه كشورهاي مختلف كمك كردند تا 48 زائر ايراني از دست ربايندگان آزاد شوند به ارتباط اين كشورها با برخي گروه هاي مسلح در داخل و خارج از سوريه باز می گردد.
مهمانپرست  تأکید کرد: بعضي از كشورهاي منطقه بر گروه هاي مسلح نفوذ دارند و اين راهم پنهان نکرده و اعلام مي كنند كه به آنها سلاح مي دهند.
نقش دولت سوریه در آزادی زائران پررنگ‌تر بود
مهمانپرست گفت: در آزاد شدن زائران ايراني نقش دولت سوريه از همه پررنگ تر بود؛ سوریه با آزاد كردن تعداد قابل توجهي از زندانيان توانست براي باز كردن فضاي مناسب در داخل سوريه و همچنین آزادی زائران قدم موثري بردارد.
وی ادامه داد: در كنار اين مساله كشورهاي ديگري با اين گروهها مرتبط بودند؛ توصيه ما هميشه بر اين  است كه بايد از اين ارتباط و نفوذ براي توقف درگيري ها و ايجاد ثبات و آرامش در سوريه استفاده كرد.
مهمانپرست هشدار داد: تلاش براي تشديد و گسترش درگيري‌های مسلحانه كه جان مردم را به خطر مي اندازد و زمینه دخالت بیگانگان را فراهم می کند؛ با ادعاي حمايت از حقوق مردم و ادعاي دموكراسي در سوريه كاملا در تضاد است.

پربیننده ترین خبرها