شاهزاده عربستانی جرقه برگزاری انتخابات را زد

شاهزاده عربستانی جرقه برگزاری انتخابات را زد
پنج‌شنبه 28 دی 1391 - 22:13

العالم - یکی از شاهزادگان سعودی با درخواست برای اعطای اختیارات کامل به مجلس مشورتی این کشور مانند پارلمان کشورهای دیگر، ازاحتمال برگزاری انتخابات در آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم ، "طلال بن عبدالعزیز" امروز (پنجشنبه) در بیانیه ای با تأکید بر ضرورت اعطای اختیارات کامل و متعارف به مجلس مشورتی این کشور مانند دیگر پارلمانهای دنیا، گفت: "این امر هرگز به معنای آن نیست که ما در آینده انتخابات نداشته باشیم".
طلال (82 ساله) که چهره ای لیبرال در نظام سعودی شناخته می شود ، با بیان اینکه اکنون نیازی به برگزاری انتخابات مجلس مشورتی وجود ندارد تأکید کرد، که ممکن است این انتخابات با نمونه‌هایی که در چند کشور عربی صورت گرفته، در آینده نیز در عربستان برگزار شود.
این شاهزاده سعودی ورود زنان به مجلس مشورتی را "گام مثبتی" توصیف کرد و شمار آنها (30 زن) که  بیست درصد کل اعضا را تشکیل می دهند، در مقایسه با نسبت حضور زنان در پارلمان های دنیا متناسب دانست.
مجلس عربستان بدون حق قانونگذاری، تنها مجاز به صدور توصیه و ارائه مشورت است و اعضای آن توسط پادشاه انتخاب  و منصوب می شوند.
طلال بن عبدالعزیز برادر ناتنی "ملک عبدالله" پادشاه فعلی از جمله شاهزادگانی است که به اصلاحات اصرار دارد و خواستار اجرای ریشه ای آن درساختار حکومتی سعودی شده است.
پادشاه عربستان به تازگي و براي نخستين بار دستور تعيين 30 زن به عضويت مجلس شورا را صادر كرد؛ اما این موضوع با اعتراض شدید علمای اهل سنت مواجه شد و دهها تن از آنان در اقدامی بی سابقه، برای اعتراض به حکم ملک عبدالله مقابل کاخ او تظاهرات کردند.

پربیننده ترین خبرها