عضو ائتلاف دولت قانون در عراق:

سازمان اطلاعات ترکیه و قطر در الانبار فعال هستند

سازمان اطلاعات ترکیه و قطر در الانبار فعال هستند
جمعه 13 بهمن 1391 - 16:48

العالم، بغداد - عضو ائتلاف دولت قانون در عراق رویکردهای طائفه ای و عثمانی گری عربستان، قطر و ترکیه را مثلثی شوم علیه دموکراسی در عراق دانست.

"عبدالحلیم الرهیمی" روز پنج شنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم، اظهار داشت: برخی از کشورهای عرب نظیر عربستان و قطر به سبب داشتن دیدگاه تنگ نظرانه طائفی، فقط به این می اندیشند که تجربه دموکراسی را در عراق به شکست بکشانند؛ آنها نمی خواهند که جامعه عراق در ثروت، قدرت و تصمیم گیری برای سرنوشت کشور سهیم باشند، زیرا بیم آن دارند که برقرار شدن دموکراسی در این کشور سبب شود بادهای تغییر به کشورهای مستبدشان برسد.
عضو ائتلاف دولت قانون افزود: در این میان ترکیه رویکردی عثمانیستی دارد و اردوغان نخست وزیر این کشور رویای بازگشت به دوره امپراتوری عثمانی و چیرگی بر عراق و منطقه را در سر می پروراند. اما این طرز تفکر، تاثیری منفی بر روابط سیاسی و اقتصادی ترکیه و عراق گذاشت که مبادلاتی 15 میلیارد دلاری با یکدیگر داشتند.
الرهیمی تاکید کرد: دولت عراق اطلاعات دقیقی در اختیار دارد که ثابت می کند عناصری از سازمان های اطلاعات ترکیه و قطر در استان الانبار که عرصه اعتراضات و تظاهرات است، به فعالیت مشغولند و به منظور برانگیختن فتنه طائفی در این کشور، مرتکب عملیات تروریستی می شوند و علت فعالیت های آنان تعامل حکیمانه دولت عراق در اداره بحران است.
وی با بیان این که عراق در امور داخلی ترکیه و سرکوب طائفی و نژادی میلیون ها کرد و علوی دخالت نمی کند، خاطر نشان کرد: این در حالی است که نخست وزیر ترکیه، اقداماتی تحریک آمیز را به منظور برافروختن آتش جنگ طائفی در عراق در دستور کار قرار داده است.
عضو ائتلاف دولت قانون همچنین اقدام ترکیه در پناه داده به طارق الهاشمی معاون پیشین رئیس جمهور عراق را محکوم کرد و گفت: الهاشمی به سبب دست داشتن در صدها عملیات تروریستی، در عراق محکوم به اعدام شده است، اما ترکیه نه تنها به او پناه داد، بلکه شناسنامه ترکیه به او داد و وی را مهمان دولتترکیه خواند؛قطعا این کار با نیت خبیثی انجام شده است.
عبدالحلیم الرهیمی در پایان با اشاره به تلاش های اطلاعاتی مثلث ترکیه، قطر و عربستان در استان الانبار، گفت: عراقی های الانبار اعم از سنی ها و عشایر، مخالف کشیده شدن در دام اردوغان هستند؛ در این میان ترکیه مناطق مرزی با عراق را به بهانه پیگرد عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه بمباران کرد و این کار به مثابه نقض حاکمیت عراق به شمار می رود.
31-18:06
 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها