رد پای برخی کشورها دراختلافات طايفه اي عراق

رد پای برخی کشورها دراختلافات طايفه اي عراق
شنبه 12 اسفند 1391 - 14:34

عضو ائتلاف ملي عراق تاكيد كرد، درخواست برخي از سخنرانان در جریان اعتراضها برای كمك گرفتن از رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه، حاوي اين پيام روشن است كه دخالتي آشكار در عراق وجود دارد.

"جمعه العطواني" روز شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: تظاهرات دراستان هاي الانبار، موصل و صلاح الدين با برخي مطالبات مشروع آغاز شد كه دولت به طور مثبت با آنها تعامل كرد اما طولي نكشيد كه اين تظاهرات به اقدامات تحريك آميز طایفه اي تبديل شد و برخي از كشورهاي منطقه نيز به این اختلافات و بحران دامن زده و از آنها حمایت کردند.
وي گفت: سخنراني اخير نوري مالكي، نخست وزير عراق، انعكاس چالش هاي كنوني روند سياسي كشور است.
عضو ائتلاف ملي عراق خاطرنشان کرد: تظاهرات در برخي از استانها با مطالبات قانوني از جمله آزادي برخي از بازداشت شدگان كه اتهام آنها اثبات نشده است و كساني كه از سالها پيش بدون روشن شدن وضعيت حقوقي در زندان به سرمي برند، آغاز شد.
العطوانی تأکید کرد: به همین دلیل دولت عراق كميته پنج گانه اي را براي بررسي مطالبات تظاهركنندگان تشكيل داد و تشكل هاي سياسي نيز كميته ديگري تشكيل دادند كه اعضاي آن شامل روسا و نمايندگان اين تشكل ها بود.
وي ادامه داد: اما به محض اينكه دولت عراق كار اجراي اين مطالبات را شروع كرد، شاهد بوديم كه تريبون هاي تظاهرات رنگ و بوي طایفه اي گرفت كه آخرين مورد سخنراني فتنه انگیزانه شيخ عبدالمنعم الدراني است كه عراق را براساس طوایف تقسيم كرد و توصيف هاي نامناسبي درباره شيعيان به کار برد، اين سخنراني به طور كامل يك اقدام تحريك آميز بود.
العطواني اینگونه اقدامات تحريك آميز را خطرناكترين تهديد براي فرايند سياسي و بافت اجتماعي عراق دانست و تاكيد كرد كه جامعه عراق هيچ گونه درگیری طایفه ای را نمي پذيرد و كساني كه در گذشته نيز بدنبال سوق دادن عراق به چنین جنگی بودند، با شكست مواجه شدند.
وي گفت: دولت عراق با اتخاذ تدابير مثبت فرصت را از سوء استفاده كنندگان گرفت و ما هم اكنون شاهد برخي واكنش هاي مثبت بعضي از سران در استان هاي الانبار، صلاح الدين و موصل هستيم.

FF-02-19:4
 

پربیننده ترین خبرها