عقب نشيني احزاب تونسي از مشارکت در دولت

جمعه 18 اسفند 1391 - 12:53

جنبش های "وفا"،" ائتلاف دمکراتیک" و " آزادی و کرامت " رسما انصراف خود را از مشارکت در دولت جدید تونس به سبب عدم توافق با جنبش النهضه درباره برنامه کاردولت آینده ، اعلام کردند.

خبرنگار شبکه العالم روز جمعه از تونس گزارش داد، برخلاف گفته های سياستمداران تونسی، رايزني ها براي تشكيل دولت جدید با مشکلات متعددی مواجه شده است؛ عقب نشینی برخی احزاب از دور مذاکرات برای تشکیل دولت با وجود برخورداری از شانس بالا برای توافق با جنبش النهضه، دلیلی بر این ادعاست.
"منصف المرزوقی" رئیس جمهوری تونس تاکید کرده است که اجتناب دستگاه نظامی کشور از مداخله در امور سیاسی، از وظایف این نهاد است؛ و دوری دستگاه نظامی از عرصه سیاسی به مثابه سوپاپ اطمینان برای تحقق دموکراسی و روی کار آمدن نهادهای منتخب در کشور است .
مشکل اصلی "علی العریض" نخست وزیر تونس که مامور تشکیل کابینه شده استعفای "عبدالکریم زبیدی" وزیر دفاع تونس است، زیرا این مساله اوضاع امنیتی را متشنج می کند ؛ هر چند که همه طرف های ذیربط  در مناسبت های مختلف بر بی طرفی نهاد نظامی کشور در برخورد با مسائل تاکید کرده اند .
از سوی دیگر "عبدالرووف العیادی" رئیس جنبش وفا تونس بر ضرورت اصلاح روند اداره دولت جدید و تلاش برای اعتماد سازی و جلب رضایت همه طرف ها و تقسیم عادلانه پست های دولتی تاکید کرده است.

با این حال به نظر می رسد صبر ملت تونس به سر رسیده است و انتظار این ملت برای بهره مندی از دولتی که بتواند مشکلات مردم را حل کند و درصدد رفاه آنان باشد ، طولانی شده است .

مردم تونس که همچنان با مشکل گرانی و بیکاری دست و پنجه نرم می کنند ، براین باور بودند که پس از پیروزی انقلاب این مشکلات حل و فصل می شود؛ اما به نظر می رسد با عقب نشیننی جنبش وفا ، ائتلاف دمکراتیک و گروه آزادی و کرامت از دولت ، مذاکرات تنها ساعاتی قبل از پایان مهلت تعیین شده برای تشکیل دولت به نقطه صفر بازگشت و اختلافات بویژه درخصوص  وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه همچنان به قوت خود باقی است .

Swh -03-00-45

پربیننده ترین خبرها