گفت وگوی ملی در یمن آغاز شد

دوشنبه 28 اسفند 1391 - 11:31

کنفرانس گفت وگوی ملی در یمن با حضور شماری از شخصیت های یمنی در پایتخت این کشور آغاز شد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، در این کنفرانس که 6 ماه طول خواهد کشید، 556 نفر از نمایندگان برخی گروه‌های سیاسی حضور دارند.
این کنفرانس امروز درحالی برگزار می شود که جنبش جنوب یمن آن را تحریم کرده است. برخی گروه های یمنی نیز از مردم دعوت کردند امروز در اعتراض به این گفت و گوها تظاهرات کنند.
در همین راستا دیروز هزاران نفر از هواداران جنبش جنوب یمن در شهر عدن برای اعتراض به این گفت وگوها تظاهرات کردند.
"احمد عوض بن مبارک" دبیرکل گفت وگوی ملی به خبرنگار العالم گفت: این کنفرانس به روی همه باز است و همه طرفها حق دارند با حضور در آن، طرح های سیاسی خود را مطرح کنند.
با این حال "احمد الزرقه" نویسنده و تحلیلگر سیاسی یمنی در مصاحبه با خبرنگار العالم تأکید کرد: در این کنفرانس چهره‌های سابق و ائتلافهای نظامی و قبایلی سلطه دارند، و این درحالی است که نمایندگان بسیاری اقشار مختلف مردم در آن غایب هستند.
"علی البخیتی" سخنگوی ائتلاف گروه های انقلابی به خبرنگار العالم گفت: زمان بندی برای آغاز کنفرانس گفت وگوی ملی جهت ضربه زدن به سالروز "جمعه کرامت" و به فراموشی سپردن انقلاب صورت گرفته است.

 

کنفرانس گفت و گوی ملی در یمن حدود دو سال پس از طرح شورای همکاری برگزار می شود؛ طرحی که به عقیده انقلابیون یمن هدف از آن دور زدن انقلاب مسالمت آمیز مردم است.
"علی عبدالله صالح"، در نوامبر 2011 و پس از گذشت حدود 10 ماه از آغاز اعتراضهای مسالمت آمیز مردم، در حضور ملک عبد الله شاه عربستان، با امضای طرح شورای همکاری قبول کرد که از قدرت کناره گیری کند.
بموجب طرح شورای همکاری، که البته گروه های انقلابی مانند حوثی ها و جنبش جنوب آن را نپذیرفتند، صالح متعهد شد که پس از 30 سال قدرت را به معاون خود "عبد ربه منصورهادی" واگذار کند، تا زمینه برگزاری انتخابات برای تعیین رییس جمهوری آینده این کشور، حداکثر طی سه ماه پس از امضای این طرح فراهم شود.
در این طرح که از آن بعنوان خروج آبرومندانه صالح از قدرت هم یاد شده، امتیازاتی برای عبدالله صالح از جمله منع تعقیب و برخورداری از نوعی از مصونیت قضایی به همراه داشت. مسأله ای که با اعتراض مخالفان و انقلابیون یمنی همراه شد.
این توافقنامه به میزبانی عربستان و در حضورنمایندگانی از کشورهای شورای همکاری و برخی ازنمایندگان ائتلاف موسوم به دیدار مشترک تحت عنوان مخالفان یمنی، جلوی دوربین های تلویزیونی به امضا رسید. صالح پس از امضای این طرح برای درمان به آمریکا رفت و پس از مدتی به صورت مخفیانه به یمن بازگشت.
نخستین جرقه انقلاب یمن در 15 ژانویه 2011 زده شد. در این روز دانشجویان در تظاهراتی مسالمت آمیز در دانشگاه صنعا، خواستار کناره گیری عبدالله صالح شدند. نیروهای امنیتی با حمله به این جوانان، برخی از آنها را بازداشت کردند.
این تظاهرات و اعتراضها با گذشت روزها گسترش یافت و به دیگر شهرها و استانهای یمن منتقل شد، و پس از مدت کوتاهی سراسر یمن را فرا گرفت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها