شیعیان عربستان: اتهامات وزارت کشور دروغ است

شیعیان عربستان: اتهامات وزارت کشور دروغ است
جمعه 2 فروردين 1392 - 21:18

روحانیون شيعه در عربستان، اتهامات وزارت كشور درباره ارتباط شخصیتهای شیعه با شبكه جاسوسي ادعایی را رد كردند.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، ده ها نفر از روحانيون و فرهیختگان شيعه در بیانیه‌ای با رد ادعای وزارت كشور عربستان به شخصيت‌هاي شيعه مبني بر  دست داشتن آنها در يك شبكه جاسوسي، اين اتهام را ادعايي مردود و مشکوک خواندند.
در این بیانیه که شبکه "راصد" عربستان آن را منتشر کرده آمده است؛ برخي از  شخصيت‌هاي شيعه از جمله روحانيون، پزشكان و شخصيت‌هاي دانشگاهي كه متهم به جاسوسی شده اند، کسانی هستند كه به میهن پرستي معروف بوده اند.
37 امضا كننده اين بيانيه كه همگي از مناطق الأحساء و القطيف هستند ، مسئولان سعودي را به سوء استفاده از تنش‌هاي طايفه‌اي فزاينده در عربستان متهم كردند.
در اين بيانيه تأکید شده است؛ ادعاهاي مسئولان سعودي درباره شبكه جاسوسي با هدف منحرف كردن افكار عمومي از خواسته هاي رو به افزايش مردم عربستان براي تغییرات سياسي و پايان دادن به بازداشت‌ هزاران شهروندی است که در این کشور بدون محاكمه عادلانه به زندان افتاده اند.
امضا كنندگان اين بيانيه از مسئولان سعودي خواستند كه سياست "بازي با برگه اختلافات مذهبي" را كنار بگذارند.
روحانیون و فرهیختگان عربستانی همچنين از دولت عربستان خواستند كه به دنبال حل مشكلات مردم و كشور و برداشتن گام هايي در زمينه تغییرات سياسي و حمايت از حقوق بشر و نيز تلاش در مسير تقويت ملي باشد.
"شيخ حسن الصفار"، "شيخ عبد الكريم الحبيل"، "شيخ محمد العبيدان"، "توفيق السيف"، "شيخ غازي الشبيب"، "شيخ فوزي آل‌سيف"، "سيد حسن النمر" و "سيد هاشم" از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.
مسئولان سعودی سه شنبه گذشته مدعی شدند 16 شهروند شيعه از جمله سه روحاني و چند استاد دانشگاه و كارمند بانك به اتهام جاسوسي براي يك كشور بيگانه بازداشت شده اند.
این ادعا درحالی مطرح می شود که مناطق مختلف عربستان طی هفته های اخیر شاهد افزایش حرکت های اعتراض امیز مردم بوده است.

حدود سه هفته قبل در جریان تجمع گسترده خانواده‌های بازداشت شدگان مقابل ساختمان دادستانی کل در شهر "بریده" نیروهای امنیتی سعودی 300 نفر از شهروندان را بازداشت کردند؛ شمار قابل توجهی از این بازداشت شدگان زن و کودک بودند.
با شدت گرفتن تظاهرات مردمی در اعتراض به این اقدام تجاوزکارانه علیه زنان، مسئولان سعودی پس از مدتی اعلام کردند که شماری از بازداشت شدگان را آزاد کرده اند.
با وجود خودداری مسئولان سعودی از هرگونه اظهار نظر در خصوص زندانیان و بازداشت شدگان در این کشور و سرنوشت آنها، یک مسئول ارشد امنیتی در عربستان یک هفته پس از این ماجرا اعتراف کرد حدود 2‌هزار و هشتصد نفر در زندانهای عربستان در بازداشت هستند.
سرلشكر "منصور التركي" سخنگوي امنيتي وزارت كشور عربستان، در جريان سفر به شهر "بريده" بزرگترين شهر استان "القصيم" گفت: تعداد بازداشت شدگان در زندان هاي اداره آگاهي 2772 نفر است كه از بين آنها 2221 نفر عربستاني و 551 نفر ديگر از 41 كشور عربي و غير عربي هستند.
با این حال هیأت حقوق بشر دولتي عربستان در پاييز سال 2011 ميلادي از وجود 4400 فرد بازداشت شده در زندانهاي اداره آگاهي خبر داد بود.
اين درحالي است كه نهادهاي مدافع حقوق بشر به وجود دست كم 30 هزار فرد بازداشت شده در زندان هاي عربستان اشاره مي كنند. اما مسئولان دولتي وجود هرگونه زنداني سياسي در زندان هاي عربستان را تكذيب مي كنند.

پربیننده ترین خبرها