سفر كري به عراق براي فشار بر مالكي

سفر كري به عراق براي فشار بر مالكي
سه شنبه 6 فروردين 1392 - 14:56

بغداد، العالم ـ ناظران عراقي، ديدار اخير جان كري، وزير امور خارجه امريكا، از عراق را تلاش براي تحت فشار قرار دادن دولت نوري مالكي در خصوص در پيش گرفتن سياست مشابه قطر، تركيه و عربستان در تعامل با بحران هاي منطقه به ويژه بحران سوريه دانستند.

جان كري در اين ديدار سرزده كه همزمان با دهمين سالگرد اشغال عراق از سوي امريكا و به عنوان اولين ديدار وي از عراق انجام شد، به نوري مالكي، نخست وزير عراق، خاطرنشان كرد كه پرواز هواپيماهاي ايراني كه به ادعاي وي، حامل سلاح به سوريه هستند، باعث به وجود آمدن مشكلاتي خواهد شد.
وي همچنين خواستار همكاري بيشتر رهبران عراقي با امريكا درباره مسائل منطقه شد.
عبدالزهره آل ماجد، نويسنده و تحليلگر سياسي عراقي، روز سه شنبه در گفتگو با شبكه خبري العالم تصريح كرد: سفر جان كري به بغداد، براي وادار كردن عراق به تغيير سياست هايش در مسير سياست هاي تركيه، قطر و عربستان پيرامون بحران سوريه انجام گرفته است.

وي اظهار داشت: سفر سرزده كري به بغداد با دعوت عوامل وابسته به بيگانگان و شماري از سياستمداران عراقي شركت كننده در تظاهرات غرب اين كشور، صورت گرفت اما با اين وجود آمريكا نگران سيطره القاعده بر اين مناطق است.

فاطمه سلوم، استاد علوم سياسي دانشگاه مستنصريه در بغداد در اين باره به العالم گفت: ديدار جان كري از عراق با نيات ناپاك و براساس دعوت برخي از شخصيت هاي منفي استان هاي غرب عراق انجام گرفته است كه اين امر به منزله نقض حاكميت عراق مي باشد.
وي افزود: سفر جان كري براساس دعوت شخصيت هاي سياسي وابسته به امريكا و بيگانگان، و نه دعوت از سوي دولت عراق پذيرفته نيست.
يادآور مي شود بيشتر مردم عراق، به ديدار جان كري وزير امور خارجه امريكا مانند ديدار جو بايدن معاون رئيس جمهور آن كشور و تئوريسين تجزيه عراق از كشورشان به ديده منفي مي نگرند و آن را مخرب مي دانند.

جان كري وزير امور خارجه آمريكا روز يكشنبه (4 فروردين ماه 1392) در سفر غير منتظره به بغداد، با ابراز نارضايتي از سياست دولت نوري مالكي نسبت به سوريه، گفت كه عراق مانند يك "شريك" برای ايالات متحده آمريكا عمل نمي كند.

MKH-25-19:53

پربیننده ترین خبرها