کشف مواد شیمیایی در خاک قاچاق شده از سوریه

کشف مواد شیمیایی در خاک قاچاق شده از سوریه
شنبه 24 فروردين 1392 - 09:21

حدود یک ماه پس از حمله شیمیایی عناصر مسلح در حومه شهر "حلب" در سوریه، کارشناسان انگلیسی از آزمایش نمونه‌های خاک به دست آمده از این منطقه و وجود مواد شیمیایی در آن خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه انگلیسی "تایمز" امروز (شنبه) در خبری به نقل از منابع نظامی تأکید کرد، پس از آزمایش نمونه‌هایی از خاک منطقه "خان العسل" در حومه حلب که توسط عناصر دستگاه اطلاعات نظامی انگلیس  (ام آی 6) قاچاق شده است، وجود مواد شیمیایی در این خاک تأیید شد.
این روزنامه به نقل از منابع نظامی خود بدون اشاره به نام آنها تأکید کرد: کارشناسان سلاح شیمیایی و بیولوژیک این مواد را شناسایی کرده ولی این موضوع را علنی نکرده‌اند.
در 29 اسفند 1391 در جریان حمله شيميايي تروريستها به منطقه "خان العسل" 25 سوری کشته و حدود 100 نفر مجروح شدند شدند.
"عمران الزعبی" وزیر اطلاع رسانی سوریه، ترکیه و قطر را مسئول حقوقی و اخلاقی حمله شیمیایی تروریستها دانست و گفت: اقدام تروریستها در شلیک موشک حاوی مواد شیمیایی به حلب بسیار خطرناک است.
"عمران الزعبی" گفت: این جنایت نخستین نتیجه تصمیم شورای وزیران اتحادیه عرب است.
پیش از این حمله شیمیایی، گزارشهایی در رسانه‌های مختلف مبنی بر تلاش قطر برای رساندن سلاح به دست گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح در سوریه منتشر شده بود.
بر اساس این گزارشها، یکی از نامه‌های فاش شده از سایت شرکت امنیتی "بریتان دیبنسل" انگلیس نشان می‌دهد که این شرکت از سوی قطر پیشنهادی دریافت کرده که طبق آن، می‌بایست علاوه بر انتقال سلاح شیمیایی از لیبی به حمص، از چند اوکراینی برای صحبت در برابر دوربین و تظاهر به گرفتار شدن در دام عناصر مسلح استفاده کنند.
ناظران تجهیز گروه‌های تابع القاعده در سوریه به سلاح شیمیایی از سوی برخی کشورهای منطقه را بعید نمی‌دانند، زیرا از این طریق می‌توانند با متهم کردن دولت سوریه، زمینه ساز دخالت خارجی در این کشور شوند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها