خبرنگار العالم در روسیه:

جاسوس آمریکایی روسیه را بی اعتماد کرد

پنج‌شنبه 26 ارديبهشت 1392 - 12:04

العالم، مسکو - دستگیری جاسوس آمریکایی به دست سازمان اطلاعات و امنیت روسیه، ضربه ای سخت به تلاش های آمریکا برای جلب اعتماد مسکو زده است.

 به گزارش روز پنج شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، دولت روسیه اخیرا یک جاسوس آمریکایی به نام "رایان سی فوگل" را دستگیر کرد؛ وی تحت عنوان دبیر سوم اداره سیاسی سفارت آمریکا در مسکو جاسوسی می کرد.

این جاسوس آمریکایی پیش از اخراج از روسیه درصدد به کارگیری یک مزدور روس بود؛ دستگاه اطلاعاتی روسیه تأکید کرد این جاسوس آمریکایی، دستگاههای پیشرفته ویژه، مبلغ فراوانی پول، ابزارهای تغییر چهره را در اختیار این شهروند روس قرار داده  و توصیه هایی برای فعالیت وی ارائه کرده بود.
"عبدالله عیسی" خبرنگار العالم از مسکو گزارش داد: افکارعمومی روسیه از این اقدام دولت بسیار راضی هستند؛ این حادثه به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک و همچنین یک پیروزی دیگر برای دستگاه اطلاعاتی روسیه در مقابل سازمان سیا به شمار می آید و بار دیگر ضعف و شکست سازمان سیا را به اثبات رساند.
خبرنگار العالم افزود: رایان سی فوگل، دبیر سوم سفارت آمریکا در مسکو تلاش می کرد یکی از افسران امنیتی روسیه را که در زمینه مبارزه با تروریسم در شمال قفقاز فعالیت می کرد، به عنوان مزدور به کار گیرد، که دستگاه اطلاعات روسیه همه ابزارهای جاسوسی لازم را به همراه یک برنامه کاری از وی مصادره کرد؛ قرار بود این ابزارها و برنامه مذکور در اختیار افسر مورد نظر قرار گیرد تا وی به عنوان مزدوری برای سازمان سیا فعالیت نماید.
وی تأکید کرد: این عملیات به طور کاملا دقیق برنامه ریزی شده بود.
خبرنگار العالم افزود: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه پس از دیدار با جان کری همتای آمریکایی اش، گفت: ما در این دیدار درباره موضوع مذکور گفتگو نکردیم. زیرا همه چیز کاملا مفهوم است. وی با این سخنان از در تنگنا بودن جان کری درباره گفت وگو پیرامون این موضوع خبر داد.
عبدالله عیسی خاطر نشان کرد: بسیاری از تحلیلگران این قضیه را به منزله پیروزی دیپلماتیکی برای روسیه در بسیاری از قضایای سیاسی از جمله مسائل مرتبط با بحران سوریه و برنامه هسته ای ایران می دانند.
کشف قضیه جاسوسی آمریکا علیه روسیه در حالی افشا می شود که آمریکا تلاش می کند روسیه را در حل بسیاری از مسائل به ویژه در خاورمیانه مشارکت دهد؛ به ویژه اینکه تصمیم مذکور پس از توافق لاوروف و جان کری وزرای خارجه دو کشور درباره حل بحران سوریه براساس توافق نامه ژنو، اتخاذ شده است و در حال حاضر طرفین برای جلب حمایت بین المللی بیشتر در این موضوع تلاش می کنند.
عبدالله عیسی درباره موضع روسیه مبنی غیرمعمول بودن این اقدامات و نقض حاکمیت روسیه از سوی دولت آمریکا، خاطر نشان کرد: این قضیه نشان دهنده آن است که آمریکا از تجارب خود در تعامل با دستگاه اطلاعات روسیه درس نگرفته است و بسیاری از پرونده ها و رسوایی ها نشان دهنده آن است که اقدامات سازمان سیا کاملا برملا شده است و همه تلاش های آن در زمینه نفوذ به سازمانهای امنیتی روسیه و اطلاع از مسائل استراتژیک این کشور با شکست مواجه شده است.
این رسوایی نشان می دهد که دولت آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.
15-19:07

پربیننده ترین خبرها