بازگشت به مقاومت، تنها راه آزادي فلسطين

پنج‌شنبه 16 خرداد 1392 - 22:56

کرانه باختری، العالم ـ فلسطيني هاي كرانه باختري در چهل و ششمين سالروز اشغال قدس (يوم النكسه) در ژوئن 1967، با حركت به سمت خطوط تماس با نيروهاي اشغالگر اسراييلي، بر تداوم مقاومت براي آزادي همه سرزمينهاي فلسطيني تاكيد كردند.

به گزارش شبكه خبري العالم، جنگ شش روزه كه اعراب گمان مي كردند آثار مصيبت و فاجعه را محو خواهد كرد، در حالی به پايان رسيد که آنها خود را در مقابل اصطلاحي جديد به عنوان "نكسه" (شكست) يافتند؛ شکستی که مقاومت اسلامي فلسطين از دل سختي های پس از آن بيرون آمد و توانست پس از چند سال خود را در سطح بين الملل به رسميت برساند، به گونه اي كه ياسر عرفات در پشت تريبون مجمع عمومي سازمان ملل اعلام كرد كه تفنگ انتقام و شاخه زيتون به دست دارد.

"خليل شاهين" نويسنده و تحليلگر سياسي فلسطيني به مناسبت سالروز اشغال قدس به خبرنگار العالم گفت: راهبرد مقابله نامحدود با طرح نامحدود در مقابل دشمن صهيونيستي بدون تحقق اصول اساسي آن امكان پذير نيست و در راس اين اصول، مصالحه ملي فلسطيني و بازسازي نهاد فراگير ملي - كه نماينده فلسطيني ها باشد- قرار دارد.

مرحله بعدي، شكست جديدي با خود به همراه داشت و آن هنگامي بود كه مقاومت فلسطيني تصميم گرفت سازشي را با رژيم اشغالگر برقرار كنند،  اين سازش خاك فلسطين را در محاصره ای بسته قرار داد و بدين ترتيب تل آويو گمشده خود را يافت و براي غصب بیشتر خاك فلسطين اقدام كرد تا آثار و پيامدهاي نكسه بيشتر گردد و فلسطيني ها به دنبال راه حل هاي ديگري باشند.

"سلطان ابوعينين" عضو كميته مركزي جبنش فتح نيز در این باره اظهار داشت: جامعه بين المللي بايد بداند كه گزينه مذاكره با دشمن صهيونيستي تنها گزينه ممکن نيست، بلكه گزينه هاي ديگري نيز در اين خصوص وجود دارد.

امروز بر اثر نكسه و سازش كه نكسه (شكست) ديگري به بار آورد، فلسطينيان راه حل بازگشت به مقاومت را اختيار كردند، حتي اگر شکل اين مقاومت تغيير كند. البته اين مقاومت همچنان به وحدتي نياز دارد كه فلسطينيها در ژوئن 1967 آن را از دست دادند.

"عصام بكر" يكي از رهبران حزب الشعب نیز خاطرنشان كرد: ما اينك بیش از گذشته بر احقاق حقوق خود تاکید داریم و خاك خود را ترك نخواهيم كرد و اگر قرار باشد كسي اين سرزمين را ترك كند، مطمئنا فلسطيني ها نيستند.

پس از يك سال از نكسه (شكست) حزيران، فلسطينيها به كمك مقاومت توانستند بخشي از پيامدهاي نكسه را  از ميان بردارند و امروز همچنان تصميم با فلسطيني هاست؛ زيرا به گواه تاريخ، گزينه اي غير از مقاومت، بي فايده خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها