آزادی القصير؛ برگ برنده دولت سوریه در مذاکرات آینده

آزادی القصير؛ برگ برنده دولت سوریه در مذاکرات آینده
جمعه 17 خرداد 1392 - 14:29

مسكو، العالم ـ ديپلمات پیشین روسي و تحلیلگر مسایل خاورمیانه تاكيد كرد: ضربه وارده شده به گروههاي مسلح در القصير، در واقع ضربه اي قوي به آمال و آرزوهاي واشنگتن و كشورهاي حامي عناصر مسلح بود.

"ويچسلاو ماتوزف" در گفتگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: عدم حضور مخالفان در كنفرانس ژنو 2، پیامد شکست های پي در پي گروه هاي مسلح در خاك سوريه است.

وي افزود: حمله به گروه هاي مسلح در القصير سوريه در واقع ضربه اي قوي بود كه آمال و آرزوهاي واشنگتن و كشورهاي حامي اين گروهها را هدف قرار داد و عدم موافقت مخالفان براي حضور در كنفرانس ژنو-2 به دليل همين شکست هایی است كه گروه هاي مسلح متحمل شدند.

اين ديپلمات سابق روس تاكيد كرد كه تصميم به حضورنیافتن مخالفان در كنفرانس ژنو2 در واقع تصميمي امريكايي است. امريكا ، قطر و عربستان از گروه هاي مسلح حمايت مي كنند و واشنگتن نمي خواهد آنها در كنفرانس حاضر شوند، مگر در صورتي كه در خاك سوريه به برتري میدانی دست يابند تا بتوانند شرط هاي خود را بر طرف ديگر تحميل كنند.

ماتوزوف اظهار داشت كه اكثر عناصر مسلح در سوريه وابسته به جبهه النصره هستند، نه آن نهادهاي سياسي كه امريكا از آنها حمايت مي كند. واشنگتن در سوريه با يك معضل بزرگ سياسي و نظامي روبرو شده است و اين در حالی است که حملات ارتش سوريه به گروه هاي مسلح در اين كشور ادامه دارد.

وي درباره بازپس گيري القصير و موضع سوريه درخصوص مقابله سياسي با امريكا گفت: اين امر در مذاكرات آتي ميان سوريه و مخالفان و يا ميان مسكو و واشنگتن درباره اوضاع سوريه، بسيار تاثيرگذار خواهد بود.

يادآور مي شود كه تسلط ارتش سوريه بر شهر القصير دستاوردي مهم براي سوريه به شمار مي آيد كه جايگاه آن در مذاكرات مرحله مقدماتي كنفرانس ژنو2 را تحكيم مي كند و شكستي بزرگ براي گروههاي مسلح در سوريه محسوب می شود.

22:28

پربیننده ترین خبرها