2 زن عربستانی به 10 ماه زندان محکوم شدند

2 زن عربستانی به 10 ماه زندان محکوم شدند
سه شنبه 28 خرداد 1392 - 20:06

سازمان "فرانت لاین" حکم زندان "وجیهه الحویدر" و "فوزیه العیونی" از فعالان حقوقی زن در عربستان و ممنوع الخروج شدن آن ها را محکوم کرد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، یک دادگاه عربستانی این دو زن را که از فعالان حقوقی در این کشور هستند به اتهام تلاش برای تخریب روابط زناشویی زنی کانادایی با همسر عربستانیش به 10 ماه زندان و دو سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم کرد.

سازمان فرانت لاین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: حکم دادگاه برای الحویدر و العیونی، به علت فعالیت قانونی و مسالمت آمیز آن دو در دفاع از حقوق زنان در عربستان سعودی بوده است.

الحویدر و العیونی در اواسط ماه جاری میلادی با صدور بیانیه ای این پرونده را اقدامی برای وادار کردنشان به سکوت و دست کشیدن از دفاع از حقوق زنان دانسته اند.

این دو فعال مدافع حقوق بشر در عربستانی، در ژانویه 2011 به اتهام تلاش برای تخریب روابط زناشویی زنی کانادایی به نام "ناتالی مورین" و همسر سعودیش بازداشت شدند.

در این میان "مورین" زن کانادایی نیز از حکم دادگاه ضد الحویدر و العیونی ابراز تاسف کرد و بر روی صفحه خود در فیس بوک نوشت: من از آن چه بر خانم ها الحویدر و دوستش می گذرد متاسفم. آن ها سعی داشتند به من کمک کنند.

این زن کانادایی ادعای اقدام به فرار از عربستان را تکذیب کرد و گفت: من فقط یک زن هستم، یک مادر و یک همسر که هشت سال است برای ادامه زندگی مبارزه می کند.

وی در بیان رنج های خود خاطر نشان کرد: بسیاری از روزها بدون غذا و آب آشامیدنی به سر می بردیم .. به عنوان مثال از ششم ماه می میلادی تاکنون جز نان و خرما و آب غیر آشامیدنی چیز دیگری برای خوردن نداشته ایم.

سازمان فرانت لاین که مقر آن در ایرلند است، علت دخالت دو زن عربستانی در رسیدگی به وضع این زن کانادایی را اطلاع یافتن از وضعیت او و سه کودکش اعلام و تاکید کرد: آن ها متوجه شدند که این زن و کودکانش بر خلاف میلشان در خانه بازداشت شده اند و شوهر این زن، آن ها را از غذا محروم کرده و با آن ها با خشونت رفتار کرده است.

"وجیهه الحویدر" و "فوزیه العیونی" پیش از این به تلاش برای فراری دادن زنی کانادایی و فرزندانش به سفارت کانادا در ریاض متهم شده بودند که از این اتهام تبرئه شدند.

زنان عربستانی بدون همراه داشتن مرد محرم، قادر به ورود به سازمان ها و ادارات دولتی یا دادگاه ها نیستند.

الحویدر و العیونی از شناخته شده ترین زنان عربستانی فعال در زمینه حقوق بشر و حقوق زن در این کشور به شمار می روند.

26

پربیننده ترین خبرها