سوریه: ادامه ارسال سلاح با اهداف ژنو 2 تناقض دارد

سوریه: ادامه ارسال سلاح با اهداف ژنو 2 تناقض دارد
چهارشنبه 5 تير 1392 - 11:42

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد، اگر ارسال سلاح برای گروههای تروریستی در سوریه ادامه پیدا کند نمی توان کنفرانس هدفمندی برگزار کرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "بشار جعفری" نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد شب گذشته بعد از نشست شورای امنیت در کنفرانس مطبوعاتی گفت: فرناندز ترانکو معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی نقش قطر را در دستور دادن به تروریست ها برای ربودن نیروهای فیلیپینی و موضوع سلاح شیمیایی نادیده گرفته است. وی همچنین این موضوع را نادیده گرفته است که این دولت سوریه بود که خواستار تحقیق شد و همواره از ورود گروهی برای تحقیق درباره استفاده تروریست ها از سلاح شیمیایی در منطقه خان العسل در حلب استقبال می کند.

جعفری در پاسخ به سوالی درباره امکان تحقیق بین المللی درخصوص استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه ، اظهار داشت: "آیک سیلستروم" (رئیس کمیته فنی سازمان ملل برای تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه) اگر بخواهد می تواند تا ساعتی دیگر به دمشق برود اما او قصد دارد تحقیق بیشتری انجام دهد و این مسأله به او مربوط نمی شود؛ بلکه این امر تفاهم مشترکی است که با شورای امنیت با تکیه بر درخواست دولت سوریه برای تحقیق درباره استفاده گروههای تروریستی مسلح از سلاح شیمیایی در منطقه خان العسل امضا کرده ایم.

وی افزود: دولت سوریه چند ساعت بعد از حادثه منطقه خان العسل درخواستی برای تحقیق به دبیرکل سازمان ملل ارائه کرد و این درخواست در شورای امنیت بررسی شد و بعد از آن یکباره هیأت های انگلیسی و فرانسوی در چارچوب مذاکرات غیرعلنی مسائل دیگری در رابطه با مکان های دیگری مطرح و ادعا کردند که در این مناطق از سلاح شیمیایی استفاده شده است.

حمایت فرانسه و انگلیس از حمله شیمیایی تروریستها در سوریه

جعفری خاطرنشان کرد: سفیر روسیه که در آن موقع رئیس شورا بود سوال کرد این اتفاق چه زمانی رخ داده است که هر دو آنها پاسخ دادند چهار ماه پیش ... اگر آنها واقعا راست می گویند چرا این ادعاها را همان چهار ماه پیش مطرح نکردند و چرا این مسئله را در مذاکرات غیرعلنی مطرح کردند؟ پاسخ این است که دولت های انگلیس و فرانسه نمی خواهند درباره حادثه خان العسل تحقیقی صورت بگیرد، به این دلیل که دولت ترکیه اعلام کرد که دوازده تروریست از اعضای جبهه النصره را بازداشت کرده است که گاز سارین در خاک ترکیه در اختیار داشتند و راهی سوریه بودند تا از آن استفاده کنند اما ترانکو این مسئله را برای سخن گفتن درباره آن مناسب ندید.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: زمانی که فرانسه و انگلیس از تروریست ها در سوریه حمایت می کنند و سلاح دراختیار آنها قرار می دهند و از آنها حمایت سیاسی می کنند این بدان معنا است که فرانسه و انگلیس قدرتهای مناسبی در این زمینه نیستند و نمی توانند دولت سوریه را متهم کنند. آنها ادعا می کنند که دولت سوریه در پس پرده این حادثه بوده است. این دو کشور نمی توانند بی طرف باشند زیرا آنها بخشی از مشکل هستند نه بخشی از راه حل به همین علت اعتبار ندارند.  

جعفری ادامه داد: انگلیس و فرانسه ادعاهای خود را علیه سوریه افزایش می دهند و قصد دارند سناریویی را که اوایل دهه نود در عراق اجرا شد، تکرار کنند.

وی درباره نتیجه مذاکرات بین آمریکا و روسیه در ژنو، گفت: دو طرف هیچ اطلاعاتی در اختیار ما قرار نداده اند و اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه و میخائیل بوگدانف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته اند که هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. تا زمانی که دولت آمریکا و اتحادیه اروپا به ارسال سلاح به گروههای تروریستی مسلح ادامه می دهند آنها در مذاکرات شرکت نخواهند کرد زیرا می دانند که از آنها حمایت سیاسی ، نظامی ، مالی و لجستیکی می شود.

بشار جعفری این سوال را مطرح کرد که چرا آنها در مذاکرات ژنو شرکت کنند در حالی که میلیاردها دلار از قطری ها و سعودی ها دریافت می کنند و کمک های لجستیکی از دولت ترکیه و سلاح از قدرتهای غربی سلاح دریافت می کنند.

جعفری خاطرنشان کرد: سازمان ملل باید شفاف باشد اما در حقیقت این گونه نیست من درخواست مکتوب به دبیرکل سازمان ملل برای تحقیق درباره نقش دستگاه اطلاعاتی قطر در ربودن نیروهای فیلیپینی ارائه کردم اما واقعیت این است که هیچ تحقیقی در این زمینه انجام نشده است.

وی افزود: قطری ها و سعودی ها این سازمان را غرق در پول های نفت کردند و این سازمان را می خرند.  

بشار جعفری درباره کنفرانس بین المللی در خصوص سوریه ، گفت: موضع دولت سوریه واضح و روشن است و به لزوم برگزاری کنفرانس بین المللی درباره سوریه در ژنو پایبند است اما در طرف دیگر همه مخالفان به برنامه های خارجی مرتبط هستند و از آنها حمایت مالی ، سیاسی ، رسانه ای و دیپلماتیک می کنند بنابراین توپ در زمین حامیان این گروههای مسلح است و مشکل در طرف دیگر و حامیان این طرف است.   

جعفری تاکید کرد اگر فراهم کردن سلاح برای گروههای تروریستی در سوریه ادامه پیدا کند، نمی توان کنفرانس هدفمندی برگزار کرد.

وی گفت از ابتدای بحران در سوریه به صورت مکتوب به دبیرکل و اعضای شورای امنیت سرازیر شدن افراد مسلح خارجی که از مرزهای مشترک لبنان عبور کردند اطلاع داده ایم، و از دولت لبنان خواسته ایم تدابیر مناسبی برای متوقف کردن عبور افراد مسلح اتخاذ کند و به این سازمان گفته ایم که تروریست ها از مرزهای لبنان ، ترکیه و اردن وارد سوریه می شوند و ازآنها خواسته ایم برای متوقف کردن ورود تروریست ها به سوریه اقدام کنند اما هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها