ایران و ترکیه برای پایان بحران در مصر تلاش می کنند

ایران و ترکیه برای پایان بحران در مصر تلاش می کنند
سه شنبه 25 تير 1392 - 10:26

رهبران گروه اخوان المسلمین در سطح جهان همانند همیشه در مراحل تعیین کننده برای ارزیابی اوضاع و تعیین سناریوهای آینده گردهم می آیند که نمونه آن را دو روز پیش در شهر استانبول ترکیه در حاشیه برگزاری یک مناسبت حزب سعادت شاهد بودیم. رهبران اخوان پیش از این نیز در حاشیه هشتمین کنفرانس جنبش اسلامی در سودان در اواخر سال گذشته و در حاشیه مناسک حج در مکه مکرمه نیز گردهم آمده بودند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، در گردهمایی اخیر رهبران اخوان المسلمین در سطح جهان دو روز پیش در هتل "هولیدای ان" در نزدیک فرودگاه آتاتورک در حاشیه یک مناسبت حزب سعادت اسلامی ترکیه، سناریوهای برخورد با تحولات مصر از تسیلم شدن در برابر واقعیت امر تا نظامی کردن درگیری (با ارتش و مخالفان محمد مرسی رئیس جمهوری مخلوع مصر وابسته به گروه اخوان المسلمین) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این گردهمایی همزمان با از سرگیری تحرکات آنکارا – تهران انجام شد که یک سری تفاهم های اولیه را به همراه داشت از جمله اینکه ترکیه برای کاستن گروه اخوان المسلمین مصر از سقف خواسته های خود پادرمیانی کند و درمقابل ایران نیز این وضعیت را به حاکمان جدید قاهره منتقل کند.
رهبران اخوان المسلمین در نشست دو روز پیش خود در هتل "هولیدای ان" تبعات ضربه وارده به خود در مصر و راه های مقابله با آن و خط مشی آینده و همچنین خطرات احتمالی برای آینده گروه اخوان المسلمین در داخل و خارج از جمله مجبور شدن برای بازگشت به فعالیت های مخفیانه را بررسی کردند.
در این نشست ابراهیم منیر دبیرکل گروه اخوان المسلمین و نمایندگان همه شاخه های آن در کشورهای عربی و اروپایی بعلاوه مصر و نوار غزه از جمله راشد الغنوشی از تونس، ریاض الشقفه از سوریه، همام سعید از اردن و نمایندگان حماس که بیشترین زیان را از تحولات مصر دیده اند، شرکت داشتند و خبرهای ضد و نقیضی درباره مشارکت محمد بدیع رهبر اخوان مصر نیز در این جلسه مطرح بود.
در این نشست گزارش بخش برنامه ریزی گروه بین المللی اخوان المسلمین موسوم به "مرکز بین المللی مطالعات و آموزش" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این نشست با بررسی گزارشی درخصوص علل شکست حکومت اخوان در مصر بعد از گذشت یکسال آغاز شد و در آن موضع قدرتهای غربی و در صدر آنها آمریکا مورد ارزیابی قرار گرفت وتاکید شد که اخوان نمی تواند به حمایت این کشورها تکیه کند و برخلاف آن باید از ترکیه و قطر کمک بگیرد و از برخی از مبلغان که در کشورهای عرب خلیج فارس پیروان جوان زیادی دارند، یاری بطلبد.
در گزارش بخش برنامه ریزی گروه بین المللی اخوان المسلمین موسوم به "مرکز بین المللی مطالعات و آموزش" به خطرات پیش روی گروه اخوان در داخل و خارج مصر از جمله مجبور شدن به بازگشت به فعالیت های مخفیانه و همچنین دشواری کنترل واکنش جریان مورد حمایت مرسی بویژه در بین جوانان اخوان المسلمین اشاره شد و مورد بررسی قرار گرفت.
این گزارش همچنین به نگرانی درخصوص شکاف در درون گروه اخوان المسلمین با شورش برخی از جوانان اخوان علیه رهبران آن به این دلیل که آنها باعث برخورد با ارتش و نیروهای سیاسی دیگر شده اند، اشاره شده است.
در این گزارش همچنین با تاکید بر نگرانی ها درباره آینده گروه اخوان المسلمین، آمده است که تحولات مصر موضع جریان تندروی مخالف گروه اخوان المسلمین در کشورهای دیگر را تقویت کرده و بازتاب منفی بر شاخه های اخوان در سراسر کشورهای جهان خواهد داشت.
براساس گزارش بخش برنامه ریزی گروه بین المللی اخوان المسلمین موسوم به "مرکز بین المللی مطالعات و آموزش" ، تحولات مصر ضربه ای قوی به هم پیمانی بین جنبش حماس و گروه اخوان المسلمین وارد کرد و همچنین "باعث کاهش حمایت از انقلاب در سوریه و طولانی شدن عمر دولت بشار اسد" رئیس جمهوری این کشور شد.
این گزارش چند سناریو و پیشنهاد را برای برخورد با اوضاع و تحولات کنونی مصر ارایه کرد که از جمله آنها "بالا بردن پرچم سفید یعنی تسلیم شدن بی قید و شرط در برابر واقعیت های کنونی و پذیرش نقشه راه اعلام شده از سوی ارتش، سناریوی فعال کردن ماده 150 قانون اساسی ودرخواست برای برگزاری همه پرسی درخصوص باقی ماندن مرسی، سناریوی پایداری ودفاع طولانی مدت از مشروعیت و رد خدشه به مشروعیت رئیس جمهوری منتخب زیر هر فشاری و تلاش برای ایجاد شکاف در ارتش" - که احتمال زیاد اخوانی ها این مورد را اجرا خواهند کرد- می باشد. سناریوی دیگر نیز "توسل به نظامی کردن درگیری است" که براساس این گزارش، گزینه ای فاجعه بار به شمار می رود که باعث ویرانی مصر نظیر سوریه خواهد شد.
گزارش های رسیده از استانبول حاکی است که رهبران اخوان المسلمین در این نشست بر پایبندی خود به تحقق یک راهکار آبرومندانه برای محمد مرسی که مشروعیت وی را حفظ می کند - با هر هزینه ای- تاکید کردند.
این گزارش ها همچنین به "رویکرد اخوان المسلمین برای بررسی پیشنهاداتی که حامیان آشتی در مصر ارایه می کنند، اشاره می کند و می افزاید: مشارکت یا عدم مشارکت اخوان در کمیته آشتی که احتمال می رود ریاست آن را احمد الطیب رئیس الازهر برعهده داشته باشد و در آن محمد سلیم العوا و عبدالمنعم ابوالفتوح، از شخصیت های شناخته شده مصری، عضویت داشته باشند، علامت و نشانه ای درخصوص تصمیمی خواهد بود که اخوان می خواهد آن را انجام دهد.
همزمان نیز مذاکرات ایران و ترکیه تفاهم های اولیه را به همراه داشت. این مذاکرات بین احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و علی اکبر صالحی همتای وی روز جمعه 12 ژوئیه جاری (21 تیرماه) در شهر آنکارا برگزار شد که محور آن موضع ترکیه درقبال تحولات مصر و سوریه و عراق بود.
گزارش های رسیده از آنکارا حاکی است این مذاکرات به ایجاد کانال تماس جدیدی بین مسئولان ایران و ترکیه از طریق مجاهد ارسلان مشاور ویژه بسیار نزدیک به رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه منجر شد. دراین مذاکرات همچنین توافق شد که ارسلان بعد از روی کار آمدن حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب ایران به تهران سفر کند. این گامی است که احتمال می رود باعث سفر ارسلان به دمشق به منظور ملاقات با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز شود.
در این مذاکرات تفاهم شد که ترک ها برای متقاعد کردن گروه اخوان المسلمین به منظور کاستن از سقف مطالبات خود و پیوستن به فرایند سیاسی در مصر تلاش کند تا یکباره همه چیز را از دست ندهند و در مقابل ایرانی ها این تفاهم را به حاکمان قاهره بویژه عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و عدلی منصور رئیس جمهوری موقت منتقل کنند.
منابع نزدیک به صالحی معتقدند که وی در جریان این سفر جدیت مسئولان ترکیه در بازنگری در سیاستهای خود درقبال سوریه و مصر و عراق را احساس کرده است.
صالحی با محمد البرادعی معاون رئیس جمهوری مصر در امور روابط خارجی تماس گرفته بود. این تماس در پی تماس مشابهی با محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه کنونی مصر صورت گرفت.
صالحی در گفت وگو با البرادعی و کامل عمرو آمادگی خود را برای سفر به قاهره برای اعلام موضع تهران به صورت شفاف به مسئولان ذی ربط مصر و در صدر آنها عدلی منصور ابلاغ کرد.
افراد ذیربط در تهران پیام تبریک عدلی منصور رئیس جمهوری موقت مصر به حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب ایران را ارج می نهند و معتقدند که عدلی منصور مجبور به ارسال این پیام نبود زیرا وقتی روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، وی رئیس جمهور موقت مصر نشده بود؛ به خصوص که محمد مرسی رئیس جمهوری معزول نیز چنین ابتکاری به خرج نداده بود.
آنها می گویند: این پیام ابتکاری برای ابراز حسن نیت بود و ما آماده هستیم که آن را مد نظر قرار داده و به دنبال یافتن سازوکارهایی باشیم که به تفاهم های جدیدی منجر شود بویژه که روشن است مصر درحال حاضر موضعی متفاوت با آنچه که مرسی در دوره به قدرت رسیدن خود اتخاذ کرده بود، خواهد داشت.
تهران معتقد است که تحولات مصر معادلات منطقه ای را درسایه ناتوانی آمریکا در تغییر اوضاع میدانی در سوریه برهم خواهد زد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها