استقبال از یک فراخوان عربستان را وارد بحران کرد

چهارشنبه 9 مرداد 1392 - 14:37

استقبال گسترده عربستانی ها از یک فراخوان اینترنتی برای افزایش دستمزدها، نگرانی مسئولان این کشور را برانگیخته به صورتیکه مسئولان سعودی در نخستین واکنش درخواست افزایش دستمزدها را با فتنه خارجی مرتبط دانسته اند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، فعالان عربستانی اخیرا با انتشار فراخوانی در اینترنت از "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه این کشور درخواست کردند حقوق همه کارمندان، بازنشستگان و دانشجویان را افزایش داده و قیمت کالاها را تثبیت نماید. همچنین آنها با طرح مشکلات شهروندان خواستار ایجاد فرصت های شغلی جدید برای بیکاران شدند و مشکلات بسیاری از شهروندان در زمینه پایین بودن دستمزدها در مقابل افزایش قیمت کالاها را مطرح کردند.
به نوشته روزنامه "الوطن" عربستان، "عبدالرحمن السدحان" دبیر هیأت دولت عربستان در واکنشی تند به این فراخوان گفت: فراخوان برای افزایش حقوق، در حقیقت سرپوشی برای فتنه ای است که دشمنان عربستان به علت ناخشنودی از امنیت و ثبات کشور ما در میان شرایط بحرانی و نزاع کنونی در سایر کشورها، از عربستان در پی مدیریت آن هستند.
سدحان با هشدار درباره افتادن در دام افراد ناشناس در پایگاه های اجتماعی مغرض گفت: فراخوان اخیر به علت حسادت افراد ناشناسی است که قادر نیستند امنیت و ثبات را در عربستان ببینند.
وی افزود: برخی، اهداف بلند مدتی دارند و  با توجه به اینکه عربستان برخلاف بسیاری از کشورهای ناآرام عربی، از امنیت، صلح، ثبات و شکوفایی بهره مند است موضوع دستمزدها را مطرح کرده اند.
سدحان خاطرنشان کرد: فراخوان اخیر، سرپوشی برای فتنه بزرگی است که دشمنان در سر دارند و با لطف خداوند این کشور را از شر دشمنان و کسانی که در پی آسیب رساندن به آن هستند در امان نگه دارد.
موضع گیری تند سدحان درحالی است که این درخواست برای افزایش دستمزد با استقبال بی نظیری از سوی مردم عربستان مواجه شده و تعداد پیامهای کاربران عربستانی در شبکه های اجتماعی به این فراخوان رکوردهای عربستان و جهان را شکسته است.
روزنامه نیمه دولتی "الریاض" عربستان با اتخاذ موضع خصمانه ای درباره این فراخوان به نقل از شماری از کارشناسان اقتصادی و اساتید دانشگاه عربستانی مدعی شد که افزایش حقوق در عربستان به نفع اقتصاد این کشور نیست؛ به ویژه اینکه اقتصاد عربستان در حال پیشرفت است و این امر به افزایش قیمت‌ها و خارج شدن آن از کنترل، و همچنین افزایش دامنه بیکاری خواهد انجامید. علاوه بر این هزینه های اضافی دیگری را بر دولت تحمیل خواهد کرد و مانع از ایجاد اشتغال خواهد شد.!!
کارشناسان مذکور افزودند: نمی توان عربستان را با سایر کشورهای همسایه در حاشیه خلیج فارس مقایسه کرد. زیرا درآمد نفتی سرانه این کشورها از عربستان بیشتر است.!!
الریاض به نقل از اساتید اقتصاد موردنظرش همچنین نوشت که جامعه عربستان، مصرف گرا است و براساس تحقیقات عربستانی‌ها، هفت برابر متوسط شهروندان سایر کشورهای عربی، هزینه می کنند و در صورت افزایش حقوق شهروندان عربستانی، این امر بر نرخ تورم – که اخیرا رو به کاهش گذاشته است – تأثیر منفی خواهد گذاشت.
روزنامه الوطن نیز با اتخاذ موضع خصمانه‌ای علیه این فراخوان، در مقاله ای به قلم "علی سعد الموسی" تحت عنوان "چرا درآمد برخی از شهروندان عربستانی، برای آنها کافی نیست؟" منتشر کرد و در آن، شهروندان عربستانی را به "اسراف" متهم و اعلام کرد: آنها خودشان دلیل کافی نبودن دستمزدها برای تأمین مخارج زندگی هستند.
الموسی مدعی شد: مشکل برخی از شهروندان عربستانی این است که می خواهند در طول یک سال به دبی و پاریس بروند و همچنین چهار بار گوشی تلفن همراهشان را تغییر دهند. علاوه بر این یک آپارتمان جداگانه با درآمد ویژه داشته باشند و در طول سال 200 بار در رستوران غذا بخورند.
وی در ادامه با تمسخر نوشت: حتی ممکن است یک خودروی اسپورت نیز بخواهند.
یادآور می شود درآمد شهروندان عربستانی شاغل در بخش خصوصی در مقایسه با شهروندان سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سطح پایین تری قرار دارد و براساس تحقیق بانک جهانی به همراه بانک ریاض، درآمد متوسط ماهیانه یک کارمند عربستانی ماهیانه به 6400 ریال سعودی می رسد. این در حالی است که متوسط درآمد کارمندان در سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس 15200 ریال عربستان است. این دستمزد در کشورهای اروپایی برای کار مشابه 23600 ریال عربستان می باشد. علاوه بر این، متوسط درآمد زنان عربستانی 3900 ریال ، متوسط درآمد زنان در سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس8700 ریال و متوسط درآمد زنان در اروپا معادل 15 هزار ریال سعودی است.

سطح پایین درآمدها و فقر و بیکاری در عربستان در حالی است که این کشور یکی از نفت خیز ترین و بزرگترین کشورهای صادر کننده نفت دنیا است.

پربیننده ترین خبرها