با انتشار گزارشی 9 صفحه ای در مورد سلاح شیمایی سوریه صورت گرفت:

تلاش سازمان اطلاعات فرانسه برای نجات اولاند

تلاش سازمان اطلاعات فرانسه برای نجات اولاند
سه شنبه 12 شهريور 1392 - 08:57

پس از آنکه فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه مدعی شد که این کشور اسنادی در مورد استفاده ارتش سوریه از سلاح شمیایی در منطقه غوطه شرقی دمشق در دست دارد، سازمان اطلاعات فرانسه به داد وی رسید و با انتشار گزارشی که سندیت چندانی ندارد، تلاش کرد تا وی را از بن بستی که خود درست کرده، نجات دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمان اطلاعات فرانسه گزارش 9 صفحه ای خود درباره حمله شیمیایی به منطقه الغوطه در ریف دمشق را برای نجات فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه از تنگنا ارایه کرد.
اسناد سازمان اطلاعات فرانسه پیش از موعد از طبقه بندی درآمد و برخی از آنها در پایگاه های ریاست جمهوری و نخست وزیری و وزارت خارجه منتشر شد تا شهروندان از مطالبی که دانستن آن منحصر به جاسوس ها و سران حکومت بود، مطلع شوند و این در حالی بود که بسیاری به سندیت آنها شک داشته و دارند.
ژان مارک ایرولت این اسناد را پیش از منتشر شدن آن در همه جا به پارلمان وروسای فراکسیون ها و احزاب ارایه کرد. رئیس جمهوری فرانسه نیز یک گام به عقب نشست و گفت که فرانسه به تنهایی در سوریه وارد عمل نخواهد شد.
به نوشته روزنامه السفیر چاپ بیروت، این اسناد باید نظام سوریه را در حمله به الغوطه در 21 اوت محکوم می کرد تا در مرحله اول میزانی از اعتبار لازم رئیس جمهوری فرانسه را در استناد به شواهدی قاطع در متهم کردن نظام سوریه به آنچه آن را "کشتار شیمیایی" خواند، بازگرداند.
گزارش سازمان اطلاعاتی فرانسه "از انبار مواد شیمیایی سوریه حاوی گازهای سمی و گاز اعصاب و موشک های "اسکاد سی" و "اسکاد بی" و "اس اس 21" سخن گفته" و ادعاهای پایگاه های مخالفان سوری و گزارش های اطلاعاتی آمریکایی و ترکیه ای را درخصوص "اقدام نظام سوریه در ساخت عناصر شیمیایی سبک برای استفاده های تاکتیکی در جنگ های خیابانی" تکرار کرده و آورده است که یگان450 بر سلاح های شیمیایی و انبار کردن و بارگیری و امنیت آن نظارت دارد و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و برخی اطرافیانش تنها حق تصمیم گیری درباره آنها دارند.
محمد بلوط نویسنده این گزارش در ادامه یادآور می شود: این گزارش اطلاعاتی فرانسه واقعیت توازن قوی درصحنه نبرد در الغوطه در ریف دمشق و حتی خلاصه اطلاعات سابق دستگاه های امنیتی فرانسه درخصوص پیشروی مستمر ارتش سوریه در آنجا را نادیده می گیرد و این برداشت را مطرح می کند که نظام سوریه این حمله شیمیایی را مرتکب شده است زیرا از حمله مخالفان به دمشق نگران بوده است و تداوم حملات توپخانه ای و هوایی به الغوطه با هدف از بین بردن شواهد و دلایل مبنی بر استفاده ارتش از سلاح شیمیایی بوده است و مخالفان مسلح در سوریه توانایی استفاده از سلاح شیمیایی را ندارد و این سلاح را در اختیار نداشته و تجربه کافی در استفاده از آن را - براساس این گزارش اطلاعاتی- ندارند. 
بر اساس این گزارش، 62 درصد افکار عمومی فرانسه با هرگونه وارد شدن به جنگی علیه سوریه مخالف هستند و رئیس جمهور فرانسه اشتباه بزرگی با نادیده گرفتن افکار عمومی مخالف هرگونه جنگ در سوریه و امکان ناپذیر بودن هرگونه ائتلاف اروپایی درباره جنگ علیه این کشور  بعد از شکست ها در افغانستان و عراق و اعتماد به یک رئیس جمهور آمریکایی مردد مرتکب شد.
آیا نخست وزیر فرانسه و گزارش سازمان اطلاعاتی این کشور نمایندگان مردم فرانسه را درخصوص جنگ علیه سوریه و اکتفا به پیشنهاد رئیس جمهور برای بحث و بررسی جنگ علیه سوریه (در پارلمان) بدون رای گیری درباره آن قانع کرد؟
کریستیان ژاکوب رهبر جناح مخالف در پارلمان و رئیس فراکسیون نمایندگان حزب راستگرای "وحدت برای جنبش مردمی" از این پیشنهاد قانع نشد و گفت: هرگونه دخالت در سوریه نباید بدون مجوز سازمان ملل باشد.
ژان لوی بورولو رهبر "حزب میانه" نیز از زیاد قانع نبود و گفت: این پیشنهاد عاقلانه اما فاقد دلایل بود، نیاز به بحث و بررسی در پارلمان است، اینها فقط نمونه ای کوچک است.
بحث و بررسی موضوع در پارلمان وعده ای بود که نخست وزیر ارایه کرد و نمایندگان پارلمانی می توانند هرچه می خواهند بگوید اما رای گیری درباره تصمیم رئیس جمهور فرانسه درکار نیست؛ رئیس جمهوری که منتظر مهمترین رای گیری در نهایت امر و تصمیم گیرنده درخصوص جنگ است یعنی رای گیری در کنگره آمریکا.
 

پربیننده ترین خبرها