فرانسه: بشار اسد سالهای طولانی در قدرت می ماند

فرانسه: بشار اسد سالهای طولانی در قدرت می ماند
جمعه 4 مرداد 1392 - 18:17

یک گزارش امنیتی فرانسه پیش بینی کرد که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای سالهای طولانی در قدرت خواهد ماند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، محمد نضال در پایگاه المنار لبنان نوشت: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه می تواند به علت حمایت روسیه و ایران و ورود مبارزان کارکشته حزب الله لبنان به میدان نبرد در حمایت از وی، سال های طولانی در قدرت باقی بماند. این خلاصه یک گزارش امنیتی فرانسه است که به گفته برخی منابع در شهر پاریس پایتخت این کشور اوایل ماه جاری میلادی به کاخ الیزه فرستاده شده است.
این منابع گفتند: گزارش براساس درخواست دفتر رئیس جمهور فرانسه برای ارزیابی کار فرانسه در مرحله آینده به کاخ ریاست جمهوری فرستاده شده است بویژه که فرانسه روز چهارشنبه پذیرای یک هیئت از ائتلاف سوری مخالف به ریاست احمد عاصی الجربا و حضور میشل کیلو بود.
این گزارش امنیتی فرانسه حاکی است: علل دیگری که بشار اسد را قادر ساخته است تا در دوسال اخیر استقامت کند و باعث خواهد شد تا سالهای طولانی در قدرت بماند همان تفرقه و اختلاف در بین مخالفان سوری و تبدیل شدن این تفرقه و اختلاف به یک جنگ تمام عیار بین گروه هایی است که برای سرنگون کردن نظام سوریه می جنگند؛ به خصوص جنگ بین ارتش آزاد و افراد مسلح دارای تفکرات القاعده متشکل از سه گروه جبهه النصره، احرار شام و ارتش اسلامی در عراق و سرزمین شام.
این گزارش می افزاید: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از چند ماه پیش گزارش مفصلی برای کاخ سفید فرستاده است که حاوی طرح مسلح کردن مخالفان سوری بدون رسیدن این سلاح ها به دست گروه های تندرو در سوریه است اما براساس گزارش امنیتی فرانسه، واقعیت امور در سوریه ناکامی این طرح را ثابت کرده است زیرا این گزارش تاکید می کند سلاح های پیشرفته غربی تحویل داده شده به ارتش آزاد - در جریان نبرد بین اعضای این ارتش و افراد مسلح القاعده- به عنوان غنیمت جنگی به دست این افراد مسلح افتاده است. افراد مسلح جبهه النصره و احرار شام بعد از اشغال مواضع ارتش آزاد سوریه به انبارهای سلاح های غربی دست یافته اند.
درهمین راستا، یکی از اعضای هیئت ائتلاف سوری گفت که این هیئت از نشست خود با فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه دست خالی بیرون آمده است.
وی افزود: فرانسه از تعهد سابق خود برای مسلح کردن مخالفان سوری به سلاح های پیشرفته شانه خالی کرده است و ما یک کلمه از رئیس جمهوری فرانسه درخصوص امکان مسلح کردن ما به سلاح نشنیدیم و ائتلاف سوری مخالف با این وضعیت مدت طولانی دوام نخواهد یافت و متلاشی خواهد شد.
یک منبع سوری مخالف گفت: ائتلاف درهمه وظایف خود که برای آن تشکیل شد یعنی جمع آوری سلاح (برای افراد مسلح مخالف در سوریه) و از بین بردن شبکه القاعده شکست خورده است و در حال احتضار به سر می برد.
وی افزود: از مدتی پیش پولی دیگر به صندوق ائتلاف ریخته نشده است و خزانه تقریباً خالی است.
این منبع سوری مخالف داستان دیدار یک هیئت از افراد مسلح حمص با اعضای ائتلاف سوری مخالف در ترکیه را روایت کرد و گفت که این هیئت خواهان حمایت مادی از افراد مسلح حمص شد و الجربا به آنها گفت که بگذارید ببنیم در صندوق چقدر مانده است تا به شما بدهم و میشل کیلو به وی اشاره کرد که هرچه در صندوق هست را به آنها بده .
وی در ادامه گفت: در صندوق چیزی برای امرار معاش نمانده است زیرا کشورهای حمایت کننده مالی مخالفان سوری پول های خود را به جای دادن به ائتلاف به شخصیت های مشخصی می دهند؛ ائتلافی که در سایه تناقضات و اختلافات بین طیف های آن و به سبب تلاش میشل کیلو برای تاسیس حزبی با حمایت بندر بن سلطان زیاد دوام نخواهد آورد.

پیش از این ما شاهد نفوذ بسیار زیاد قطر، ترکیه و گروه اخوان المسلمین در ائتلاف بودیم و باید از طریق پایان دادن کامل به حیات ائتلاف، به این نفوذ پایان داد تا ساختار مخالف دیگری تشکیل شود که نماینده مخالفان باشد و تصمیم گیری آن در دست عربستان قرار گیرد، بویژه بعد از آنکه آمریکا اختیار امر مخالفان سوریه را از قطر گرفت و آن را تحویل رژیم سعودی داد.

شخصیت های مخالف سوری برای کسب پول های سرازیر شده از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با یکدیگر در جدال و کشمکش هستند و از سمیره المسالمه نقل شد که خواستار 20 هزار یورو حقوق برای فعالیت خود به عنوان مشاور اطلاع رسانی در ائتلاف شده بود و گفته بود که به من همانند آنچه النصره می گیرد، بدهید.
مخالفان نقل می کنند که 40 فرد مسلح جبهه النصره در شهر معربا در جنوب سوریه حضور دارند و ماهیانه از حمایت مالی یک میلیون دلاری برخوردار هستند و این درحالی است که گروه های دیگر پول کافی برای پرداخت حقوق افراد مسلح خود ندارند و برخی این وضعیت را ناشی از فساد گسترش یافته در صفوف مخالفان سوری می دانند که مامور توزیع پول های سرازیر شده کشورهای عرب خلیج فارس هستند به گونه ای که بخش بزرگی از این پول ها را به حساب های شخصی خود می ریزند.

به گزارش العالم، پیش از این تصاویر و فیلم هایی از برخی از سران مخالفان در ائتلاف دوحه منتشر شد که نشان می داد آنها چگونه دلارهای بادآورده سعودی و قطری را در میهمانی های آنچنانی خود خرج می کنند و مراسم رقص و آواز برگزار کرده و با این پول ها خانه های گران قیمت برای خود در شهرهای اروپایی تهیه می کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها