سفر مشکوک سه وزیر خارجه عرب به فرانسه

سفر مشکوک سه وزیر خارجه عرب به فرانسه
جمعه 22 شهريور 1392 - 11:54

وزرای امور خارجه عربستان، امارات و اردن برای رایزنی درباره تحولات سوریه و طرح روسیه درباره سلاح شیمیایی، به فرانسه سفر می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد: "فرانسوا اولاند" امروز (جمعه) با "سعود الفیصل"، وزیر امور خارجه عربستان، "عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیر امور خارجه امارات متحده عربی و "ناصر جوده" وزیر امور خارجه اردن در کاخ "الیزه" دیدار خواهد کرد.
قرار است در این دیدار تحولات بحران سوریه و طرح روسیه برای قرار گرفتن سلاح های شیمیایی آن کشور تحت نظارت بین المللی و موافقت دمشق با این طرح مورد بررسی قرار گیرد.
این دیدار در حالی انجام می گیرد که رئیس جمهور فرانسه به عنوان یکی از معدود کشورهای حامی تهدیدات امریکا برای حمله به سوریه بر حجم رایزنی های خود درباره بحران این کشور افزوده است.
در همین راستا قرار است "لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه یکشنبه برای دیدار با "وانگ یی" همتای چینی اش و رایزنی درباره بحران در سوریه به پکن سفر کند.
این دیدار در حالی انجام می گیرد که به نوشته روزنامه فرانسوی "لو فیگارو" به احتمال فراوان، گزارش بازرسان سازمان ملل متحد در خصوص كاربرد سلاح هاي شيميايي در سوريه روز دوشنبه منتشر خواهد شد.
"فابیوس" همچنین روز سه شنبه پکن را به مقصد مسکو ترک خواهد کرد تا با "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه درباره بحران سوریه گفتگو نماید.
لوران فابیوس سه شنبه گذشته اعلام کرد که به دنبال ارائه طرحی از سوی روسیه برای قرار گرفتن تسلیحات شیمیایی سوریه تحت نظارت بین المللی، فرانسه پیش نویس طرحی را برای نابودی این تسلیحات به شورای امنیت ارائه می کند.
این در حالی است که روسیه، پیش نویس ارائه شده فرانسه را "غیر قابل قبول" دانسته است.
براساس پیش نویس مذکور که بررسی آن در سازمان ملل آغاز شده است حمله شیمیایی 21 آگوست گذشته نزدیک دمشق محکوم خواهد شد.
فرانسه مدعی است دولت سوریه در این حمله دست داشته، این در حالی است که روسیه و سوریه چنین اتهاماتی را رد کرده اند.
براساس طرح روسیه، سلاح های شیمایی سوریه قبل از نابودی، تحت نظارت بین المللی قرار می گیرند و همچنین انبارهای نگهداری این مواد توسط سازمان بین المللی مبارزه با سلاح های شیمایی مورد بازرسی و نظارت قرار خواهند گرفت و براساس پیش نویس پیشنهادی فرانسه، در صورت تخطی دولت دمشق از قوانین در این باره، "عواقب بسیار وخیمی در انتظار آن خواهد بود.
پیش نویس طرح مذکور همچنین به بند هفتم منشور سازمان ملل مبنی بر امکان استفاده از زور، استناد کرده است. اما روسیه و سوریه به شدت با این امر مخالفت می کنند.
 

پربیننده ترین خبرها