بازرسان چهارشنبه به سوریه باز می گردند

بازرسان چهارشنبه به سوریه باز می گردند
سه شنبه 2 مهر 1392 - 21:38

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، تیم بازرسان سازمان ملل متحد چهارشنبه آینده به سوریه باز می گردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم "سرگئی ریابکوف" امروز (سه شنبه) در سخنانی در دومای روسیه با ابراز رضایت از توجه به درخواستهای این کشور برای بازگشت بازرسان سازمان ملل متحد به سوریه، گفت:  بازرسان روز چهارشنبه (25 سپتامبر) به سوی دمشق حرکت می کنند.
بازرسان سازمان ملل اواخر ماه گذشته پس از چند ماه به درخواست سوریه برای تحقیق درخصوص حمله شیمیایی عناصر مسلح به منطقه "خان العسل" به دمشق رفتند؛ ولی همزمان با ورود آنان، دوباره حملاتی در منطقه "غوطه" نزدیک دمشق روی داد.
حامیان گروه های مسلح و رسانه های آنان در آن زمان جنجال تبلیغاتی گسترده ای را به راه انداخته و مدعی شدند که دولت سوریه شهروندان را با سلاح شیمیایی هدف قرار داده است. دولت سوریه نیز با درخواست بازرسان برای تحقیق درباره این ادعای جدید موافقت کرد.
سرانجام پس از تحقیقات در 21 آگوست بازرسان اعلام کردند که در منطقه غوطه نزدیک دمشق از گاز سارین استفاده شده، ولی آنان به طرفی که از این گاز استفاده کرده است اشاره ای نکردند.
روسیه بارها تأکید کردکه که مدارکی در دست دارد که ثابت می کند حمله شیمیایی کار گروه های مسلح بوده است.

ریابکوف همچنین در خصوص قطعنامه احتمالی شورای امنیت درباره سوریه گفت: تلاش کنونی آمریکا برای سوق دادن شورای امنیت به صدور قطعنامه ای که سوریه را تهدید کند، آنهم پس از موافقت دمشق با پیوستن به پیمان منع سلاح شیمیایی، غیرمنطقی است.
وی تأکید کرد: نتیجه گیری هایی که پس از انتشار گزارش سازمان ملل متحد درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و مسئولیت نظام دمشق در این باره بیان شد، شتابزده بود.
ریابکوف با اشاره به تلاش روسیه برای مشخص شدن واقعیت موضوع، یادآور شد: خطر حمله به سوریه هنوز از بین نرفته بلکه به تعویق افتاده و نمایندگان آمریکا همچنان نظام سوریه را مسئول دانسته و از ایده مداخله نظامی دست بر نداشته اند.
معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: مسکو با صدور قطعنامه بین المللی که تهدیدی مستقیم برای سوریه باشد، موافقت نمی کند، زیرا نمی خواهد اشتباه لیبی دوباره تکرار شود.
ریابکوف گفت: قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه نباید شامل مجازات یا استفاده از زور تحت فصل هفتم منشور ملل متحد باشد. 
وی افزود: تیم کارشناسان سازمان ملل متحد 25 سپتامبر 2013 (3 مهر 1392) به سوریه سفر خواهد نمود. همچنین آکی سلستروم رییس هیات و دبیرخانه سازمان ملل متحد بارها ضرورت تحقیق دقیق درباره اماکنی که در ماه اوت از آن بازدید شد را مورد تاکید قرار دادند.
وی اظهار داشت: مخالفت کنگره آمریکا با دیدار نمایندگانش با هیات پارلمانی روسیه به منظور بحث درباره بحران سوریه نشانه ضعف موضع آمریکا در این زمینه است و نشان می دهد که نوع برخورد دولت باراک اوباما رییس جمهور آمریکا درباره سوریه از حمایت مطلوب کنگره برخوردار نیست.
ریابکوف تأکید کرد: نتایج تحقیقات کارشناسان روسیه به شورای امنیت درباره حمله به خان العسل در حومه حلب نشان داد مخالفان نظام سوریه مسئول استفاده از سلاح شیمیایی در این منطقه بوده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها