موضع فرمانده هوافضای سپاه درباره رابطه با آمریکا

موضع فرمانده هوافضای سپاه درباره رابطه با آمریکا
يکشنبه 7 مهر 1392 - 17:45

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مصاحبه با العالم، با بیان اینکه ماهیت تهدیدهای آمریکا و رژیم صهیونیستی تغییری نکرده است، تأکید کرد که به عنوان یک نظامی و پاسدار و نه دیپلمات، آمریکا را دشمن می داند؛ و اگر آمریکایی ها بحث دشمنی را ندارند پروازهای شناسایی را تعطیل و حضورشان را در خلیج فارس کم کنند.

سردار "امیرعلی حاجی زاده" روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم در پاسخ به این سئوال که آیا ماهیت تهدیدهای رژیم صهیونیستی یا آمریکا تغییری کرده، اظهار داشت: پس از اتفاقات اخیر ما تغییر خاصی در ماهیت تهدید نمی بینیم، و اساسا نسبت به دشمنان اعتمادی نداریم.
وی ادامه داد: امیدواریم آمریكایی‌ها سر عقل بیایند و دست از شیطنت و دشمنی‌ها بردارند و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند.
سردار حاجی زاده اظهار داشت: نمی توان به این مساله عمیق خیلی ساده نگاه كرد؛ دشمنی آنها با ما بیش از نیم قرن ادامه داشته و اگر اراده این كار را هم داشته باشند طول می کشد که این فضا را تغییر بدهند، و بعید می دانیم که چنین اتفاقی به سرعت بیفتد.
نظرهای من نشانه اختلاف با دیپلماتها نیست
حاجی زاده تأکید کرد: نظرهای من نشانه اختلاف نظر با دیدگاههای دیپلماتیك درباره روابط ایران و امریكا نیست، زیرا من دیپلمات نیستم، بلکه یك نظامی، یک انقلابی و یک پاسدار هستم؛ و طبیعتا باید از نگاه و زاویه كاری خودم به مساله نگاه كنم.
به آمریکا به عنوان یک دشمن نگاه می کنم
وی ادامه داد: من به آمریکا به عنوان یک دشمن نگاه می کنم به واسطه سابقه ای که از این کشور تجربه کرده ام، طبیعتا باید خودم را آماده کنم و مراقب باشم. اما رئیس جمهور و دیپلمات ها هم باید كار خودشان را در چارچوب سیاستهای کشور انجام دهند، و قضاوتی روی این بخش ندارم. پاسخ من به سئوالات در چارچوب نگاه امنیتی - نظامی است.
آمریکا حضور نظامی خود را در خلیج فارس کم کند
سردار حاجی زاده خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم به آمریکایی ها ‌اعتماد کنیم و بگوییم که از فردا دیگر خبری نیست، و اتفاقی نمی افتد و تهاجمی صورت نمی گیرد، چرا که اکنون در عمل می بینیم که پروازهای جاسوسی و شناسایی آمریکایی‌ها در منطقه خلیج فارس و اطراف ما کم نیست، اگر آنها بحث دشمنی را ندارند، این پروازها را تعطیل و حضورشان را در خلیج فارس کم کنند.
سردار حاجی زاده تأکید کرد: ما نشانه ها را نمی بینیم.

آر کیو 170 غنیمت است آن را هرگز پس نمی دهیم
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خصوص اینکه آیا می توان تصور کرد که ایران هواپیمای آر کیو 170 را به نشانه حسن نیت به آمریکا تحویل دهد، پاسخ داد: هرگز، آمریكا بیش از نیم قرن با ملت ایران دشمنی كرده و باید در عمل ثابت كند كه دیگر دشمن ما نیست نه در زبان؛ فکر نمی کنیم که با یك جلسه و یک صحبت و یك لبخند و یک پیام می توان دشمنی آمریکا نسبت به ملت ایران را فراموش کرد، ما کشته ها و شهدای زیادی را به واسطه توطئه آمریکایی ها علیه ملت ما تقدیم کردیم؛ آركیو170 هم یك غنیمت است و غنیمت را کسی پس نمی دهد.


آمریکا توان تغییر نظام ایران را ندارد
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خصوص اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه کشورش قصد ندارد نظام ایران را سرنگون کند، گفت: البته جمله دقیقتر آقای اوباما این است كه آمریکا توان تغییر نظام را ندارد نه اینكه قصد آنرا ندارد؛ آمریكایی ها این توان را در خود نمی بیننند كه بخواهند نظام ایران را تغییر دهند.
وی ادامه داد: آن ها در كشورهایی كه قدرت و حتی دولت ندارند، نمی توانند جنگ را اداره كنند و قادر به حل مشكلات آنان نیستند و مشاهده كردیم كه سالیان سال در باتلاق عراق و افغانستان گرفتار شدند و ا كنون هم پیامدهای آن را دارند تحمل می كنند ، مساله ایران ، مساله ساده ای برای آنان نیست و آن ها قدرت این كار را ندارند.
رسیدن شعاع پرواز شاهد 129 تا فلسطین اشغالی

سردار حاجی زاده در خصوص ويژگي هاي هواپيماي شاهد 129 گفت: طی يك سال اخير توانستيم این هواپیما را تبديل به هواپيمايي رزمي كنيم. بنابراين اين هواپيما دو ماموريت مي تواند انجام دهد؛ هم مراقبت و شناسايي، و هم كار رزمي. اين هواپيما مي تواند ضد اهداف ثابت و متحرك با استفاده از بمب و موشك، عمليات رزمي انجام دهد.
وی افزود: شعاع عملياتي اين هواپيما، 1700 كيلومتر است. يعني مي تواند از آشيانه، تا شعاع 1700 كيلومتر پرواز كند و عمليات شناسايي انجام دهد و بار ديگر به آشيانه مراجعت كند.
سردار حاجی زاده در پاسخ به این سئوال که آیا شعاع عملیاتی این هواپیما به این معني است كه در صورت تهديد از سوي رژيم صهيونيستي، قادريم از اين هواپيما براي رفع تهديد استفاده كنيم، اظهار داشت: ما انواع مختلفي از هواپيماها را براي عمليات مختلف در اختيار داريم و شايد هواپيماهايي را كه براي عمليات برون مرزي به آنها نياز است، خيلي رسانه اي نكنيم، و شما نمونه آن را در هواپيماي ايوب كه حزب الله استفاده كرد مشاهده كرديد.
وی ادامه داد: اين هواپيما بيشتر براي داخل ايران، براي مراقبت در آب هاي بين المللي و در جدار مرز و كويرمركزي قابل استفاده است و البته كار نظامي هم مي تواند انجام دهد. هواپيماي پردتور آمريكايي تقريبا معادل همين تايپ است و آمريكايي ها از هواپيماي خود براي عمليات برون مرزي هم استفاده مي كنند اما ما اين هواپيما را بيشتر براي ماموريت ايجاد امنيت در داخل مرزها و پيرامون خود طراحي كرده و ساخته ايم.
توانمندی ایران بیشتر از مقداری است که رسانه‌ای می‌شود
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سئوال که آيا ايران هواپيماهايي دارد كه بتواند آن ها را تا آسمان فلسطين اشغالي گسيل كند، تأکید کرد: طبيعتا توانمندي ما بيش از مقداري است كه رسانه اي مي كنيم، و نمونه آن را در هواپيماي ايوب مشاهده كرده ايد. اما ضرورتي براي رسانه اي كردن آن نديده بوديم.
فعالیتهای سپاه در بومی سازی فناوری‌ها
وی با بیان اینکه طی دوسال اخیر سپاه فعالیتهای بسیاری را در زمینه ساخت و بومی سازی پهباد، موشك های زمین به زمین و سامانه های راداری و پدافند هوایی انجام داده، خاطرنشان کرد: ساخت و توسعه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین به این دلیل است که این نوع هواپیماها نسبت به هواپیمای دارای سرنشین امنیت و قابلیتهای بیشتری دارد، و كم هزینه تر است؛ البته این طور نیست كه هواپیمای با سرنشین را بتوانیم حذف كنیم.
حاجی زاده خاطرنشان کرد: حتی كشورهایی كه از فناوری و قدرت مالی خوبی برخوردارند فقط روی یك نوع از این هواپیماها سرمایه گذاری نمی كنند و هردو را در نظر دارند.
زمان به پرواز در آمدن آر کیو 170
سردار حاجی زاده در خصوص زمان به پرواز در آوردن آر کیو 170 اظهار داشت: آر كیو 170 هواپیمای بدون سرنشین عادی نیست، و با به دست آوردن آن اسناد محرمانه زیادی از امریكا به یك باره به دست ایران افتاد. یكی از مجموعه این پروژه ها ساخت و مهندسی معكوس خود هواپیما بود، كه بعد ازفاز شناسایی كار آن آغاز شده و خوب هم پیش رفته و ما مایلیم هرزمان كه توانستیم آن را به پرواز در آوریم اطلاعات تكمیلی را ارائه كنیم. البته زمان بندی برای به پرواز در آوردن آر کیو 170 نزدیک است ولی ما مقداری احتیاط می کنیم.

جایگاه ایران در زمینه بازدارندگی در منطقه
سردار حاجی زاده در خصوص جایگاه ایران در زمینه بازدارندگی به ویژه در زمینه سامانه های موشكی در مقایسه با سایر كشورهای منطقه، اظهار داشت: ما هم به لحاظ فنی و هم صنعتی و نیز از لحاظ عملیاتی نباید جایگاه ایران را با كشورهای منطقه مقایسه كنیم؛ زیرا فاصله خیلی زیاد است.
وی ادامه داد: تولید موشک به تنهایی برای ایران قدرت ایجاد نمی كند؛ ما مجموعه ای از امكانات و توانمندی ها را داریم که مهمترین آنها مردم منسجم و ولایت مدار ایران است که مستحكم ایستاده اند و دقیقا به تدابیر، فرامین و سخنان مقام معظم رهبری توجه می كنند؛ این موضوع تولید قدرت كرده است و یكی از اجزای آن شاید هم موشك باشد.
سردار حاجی زاده ادامه داد: مجموعه این توانمندی ها باعث شده است كه ایران در منطقه به عنوان كشتی ثبات و با امنیت بالا شناخته شود و در یك شرایط مطلوب قرار گیرد و حتی امنیت آن از خیلی از پایتخت های كشورهای اروپایی بالاتر باشد. این در شرایطی است كه دشمنان مال به دنبال به هم زدن ثبات و ایجاد ناامنی هستند و مجموعته این توانمندی ها كه شامل نیروهای مسلح ، نیروهای انتظامی ، نیروهای اطلاعاتی ، بسیج مردمی است و همه این ها با یكدیگر باعث شده است كه امنیت پایدار باشد.

پربیننده ترین خبرها