برکناری قدری جمیل، سناریوی هوشمندانه برای حل بحران سوریه

برکناری قدری جمیل، سناریوی هوشمندانه برای حل بحران سوریه
چهارشنبه 8 آبان 1392 - 19:17

العالم - برکناری "قدری جمیل" از معاونت نخست وزیری سوریه، ادامه سناریوی هوشمندانه ای است که دولت دمشق از مدت ها پیش با طراحی آن، زمینه تشکیل مخالفان معتدل را از دل دولت سوریه فراهم ساخت تا به نمایندگی از مخالفان داخلی و خارجی پای میز مذاکرات ژنو 2 ، بنشیند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از "الحدث نیوز" بشار اسد رئیس جمهور سوریه قدری جمیل معاون اقتصادی نخست وزیر سوریه را درحالی که وی با شبکه راشا تودی مصاحبه می کرد از سمتش برکنار کرد.
 جمیل از اعضای بارز مخالفان داخل سوریه و یکی از سران جبهه تغییر و آزادی ان کشور است که ده روز قبل دمشق را به مقصد مسکو ترک گفت تا با برخی مقامات آمریکایی و بخصوص "رابرت فورد" سفیر پیشین آمریکا در سوریه دیدار و درباره نشست ژنو2 گفت وگو کند.
بی شک دیدارهای جمیل زیر سایه روسیه برگزار شد، و این کشور پای آمریکایی ها را به خاک خود باز کرد تا اولین دیدار از زمان آغاز بحران بین یک مسوول سوری در این سطح و اندازه با یک مقام آمریکایی برگزار شود؛ مسکو به شدت در تلاش است تا با نزدیک کردن دیدگاههای دمشق - واشنگتن، دریچه ای در دیوار بحرانی که مانع برگزاری نشست ژنو2 شده، بگشاید.
الحدث نیوز در این باره می نویسد: بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع سوری، دیدارهای خارجی قدری جمیل دور از رای و نظر دولت دمشق نیست و مطمئنا تحت نظر آن صورت می گیرد.
انتخاب قدری جمیل از آن جهت بود که وی یکی از اعضای شاخص مخالفان داخلی حکومت سوریه و از مقامات نزدیک به دولت مسکو است، چنان که وی از جمله مقاماتی به شمار می آید که براساس توصیه روسیه به دولت دمشق پیوسته است.
این منبع عربی می افزاید: جمیل و در پشت سر او دولت مسکو و دمشق همگی تلاش می کنند تا صفوف غیرمتوازن و فرو رفته در اختلاف مخالفان خارجی حکومت سوریه را ازهم بپاشند و برای این کار قدری جمیل وارد بازی شد و جبهه جدید مخالفان داخلی را با استفاده از برخی مخالفان بارز داخلی و خارجی تشکیل داد تا بدین ترتیب این گروه با عنوان مخالفان معتدل وارد نشست ژنو2 شوند؛ گروهی که آمریکا خواهان حضور آن است، سوریه آن را می پذیرد و روسیه هم از آن حمایت می کند.
یک منبع در این زمینه به الحدث نیوز گفت: جمیل در دیدار با "حسن عبدالعظیم" رئیس هیات هماهنگی مخالفان در خارج از سوریه برای تهیه مقدمات این امر و تشکیل هسته گروه مخالفی که شامل افرادی از داخل و خارج سوریه باشند و بر سر میز مذاکرات ژنو2 حاضر شوند، گفتگو کرده است.
وی خاطرنشان کرد: این جبهه از مخالفان پیشرفت قابل توجهی داشت و لازم بود که سناریو آنچنان که شایسته مخالفان است به پایان برسد؛ یعنی همانگونه که رخ داد؛ جمیل برکنار شد تا راحت تر بتواند به صورت رسمی به صف مخالفان بپیوندد.
منبع مورد نظر افزود: دیدارهای وی با مقامات آمریکایی نیز به منظور اجرایی کردن طرح های مشترک جمیل و عبدالعظیم برای اخراج برخی مخالفان خارجی بود که با اطلاع آمریکا و موافقت روسیه همراه شد و البته طراحی آن در سوریه و به مرور زمان انجام شده بود؛ اقدام و فرایندی نرم که موجب خشم عربستان و برخی کشورهای عربی شده است، زیرا آمریکا به نظر این کشورها اهمیتی نداد.
منبع مذکور سخن خود را چنین به پایان می برد که: جمیل که به زودی به عنوان سرکرده مخالفان معتدل و نماینده معارضان داخلی و خارجی معرفی خواهد شد بر سر میز مذاکره با حکومت سوریه خواهد نشست تا با دولت دمشق مذاکره کند بدون آن که اشاره ای به نقش اسد در حل بحران شود و این طرحی است که با رضایت آمریکا و روسیه اجرا خواهد شد و تعامل میان این کشورها بر اساس "بده وبستان" صورت خواهد گرفت. این اتفاقی است که امروز برای پایان دادن به بحران سوریه درحال رخ دادن است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها