سلفی ها در مورد جهاد در سوریه چه می گویند؟

سلفی ها در مورد جهاد در سوریه چه می گویند؟
جمعه 10 آبان 1392 - 15:05

العالم - رئیس انجمن اسلامی تبلیغ و گفت وگو در لبنان گفت: از نظر سلفی ها برای جهاد باید پرچم و هدف مشخص باشد و ولی امر، مبارزان را با هم متحد کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "محمد خضر" رئیس انجمن اسلامی تبلیغ و گفت وگو در لبنان در سخنرانی ای در موسسه امام محسن حکیم در ضاحیه جنوبی بیروت گفت:برخی از علمای سلفی عربستان "جهاد" در سوریه را تحریم کردند؛ اما فتواهای برخی از سلفیون برای جهاد نشانگر آن است کسانی که راهی سوریه می شوند، پرچم مشخصی برای جمع شدن زیر آن ندارند، در حالی که مهم ترین ویژگی دعوت برای جهاد، مشخص بودن هدف و پرچم است.

وی که در جلسه ای با عنوان "سلفی گری از متون تاریخی تا واقعیت" سخن می گفت، ادامه داد: سلفی های اصیل معتقدند جهاد زمانی مشروعیت می یابد که ولی امرمشخص باشد و مبازران را با یکدیگر متحد کند، اما اگر دو رهبر یا خلیفه قد علم کردند، باید نفر آخر کشته شود، زیرا دریک زمان نمی توان با دونفر بیعت کرد.

خضر گفت: دوری از فتنه وحفظ وحدت مردم، اصولی است که درعربستان تدریس می شود؛ اما در واقعیت، مشکلاتی وجود دارد. زیرا برخی رهبران سلفی به اصول خود  پایبند نیستند و بسیاری از علمای بزرگ عربستان، معتقد به نامشروع بودن جهاد در سوریه هستند اما برخی از رهبران سلفی بر خلاف فتوای علمای بزرگ، به سوریه مبارز اعزام می کنند.

وی معتقد است کسی که در صدد استفاده از سلفی ها برای اجرایی کردن اهداف سیاسی در سوریه است بدون شک برای ترویج مواضع وفعالیت های خود از برخی شعارها مانند دفاع از اهل سنت نیز استفاده ابزاری می کند.

خضر درباره مساله تکفیرتاکید گفت: به هیچ وجه این جمله که سلفی روشی تکفیری است را قبول ندارم، زیرا سلفی ها در تاریخ هیچ کتابی درباره تکفیر تالیف نکردند برخلاف امروزه که برخی سلفیها کتابهایی درباره آن می نویسند، خود ابن تیمیه هیچ کتابی درباره تکفیرننوشت. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها