توقیف محموله مواد شیمیایی قبل از ارسال به سوریه

توقیف محموله مواد شیمیایی قبل از ارسال به سوریه
دوشنبه 13 آبان 1392 - 07:56

ترکیه از توقیف 3 کامیون حامل مواد شیمیایی قبل از ورود آنها به سوریه خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، ریاست ستاد ارتش ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد یکی از گشتی‌های فرماندهی تیپ سوم منطقه "یشیلجه" نزدیک مرزهای ترکیه و سوریه دو روز قبل 3 کامیون حامل مواد شیمیایی را توقیف کرد. این سه کامیون به سوی سوریه در حال حرکت بودند.
در این بیانیه آمده است که نیروهای گشتی ارتش ترکیه پس از بی توجهی رانندگان این سه کامیون به فرمان ایست، به سوی کامیونها که در حال حرکت به طرف مرز سوریه بودند، تیراندازی کردند.
بر اساس این بیانیه، پس از تیراندازی به لاستیک این 3 کامیون، رانندگان و سرنشینان آنها پیاده شده و به سوی سوریه گریختند و نیروهای ارتش توانستند یک نفر از آنها را دستگیر کنند.
پس از بازرسی محموله این 3 کامیون، 20 کیسه 50 کیلویی حاوی گوگرد در آنها کشف شد.
در این سه کامیون همچنین بشکه هایی مهر و موم شده وجود داشت که ماهیت ماده داخل آن مشخص نیست، به همین دلیل این بشکه‌ها برای بررسی به کمیته تخصصی مواد شیمیایی و بیولوژیکی و تشعشعات هسته ای ارسال شد.
در سپتامبر گذشته، بر اساس سند منتشر شده در سایت آمریکایی "دبیلو ان دی" عناصر القاعده در سوریه به هدف انجام حملات شیمیایی به گاز سارین دسترسی یافتند.
در مه گذشته نیز نیروهای امنیتی ترکیه پس از دستگیر کردن چند تن از عناصر گروه تروریستی جبهه النصره در جنوب این کشور و نزدیک مرز سوریه، از انها مقادیری گاز سارین کشف کردند.

عناصر مسلح و تروریستی که با انتشار فیلم و ویدیو تهدید کرده بودند در سوریه دست به حملات شیمیایی می زنند، سال گذشته منطقه خان عسل را هدف حمله شیمیایی قرار دادند که بر اثر آن چندین نفر کشته و یا مجروح شدند.

مجامع بین المللی بارها به درخواستهای دولت سوریه برای اعزام بازرسان جهت تحقیق درباره حملات شیمیایی گروه های مسلح پاسخ ندادند. ولی سر انجام پس از چند ماه تیمی از بازرسان برای بررسی حمله شیمیایی به منطقه خان عسل به سوریه اعزام شد که همزمان با آغاز عملیات بازرسی مخالفان سوریه و حامیان غربی و منطقه ای آنها مدعی شدند دولت سوریه در منطقه غوطه حمله شیمیایی انجام داده است.

این ادعا موجب شد تیم بازرسان تغییر مأموریت و بازرسی از منطقه غوطه را خواستار شود؛ دولت سوریه با این درخواست موافقت کرد و بازرسی از این منطقه آغاز شد.

درحالیکه هنوز نتایج گزارش بازرسان منتشر نشده بود، دولت آمریکا فعالیتهای تبلیغاتی گسترده ای را برای همراه کردن افکار عمومی داخلی و خارجی جهت حمله نظامی به سوریه آغاز کرد. ولی عضویت رسمی سوریه در سازمان منع سلاح شیمیایی بهانه را از آمریکا گرفت و کاخ سفید مجبور شد برخلاف خواست هم پیمانانش از تصمیم حمله به سوریه صرف نظر کند.

طبق اذعان تیم بازرسان سازمان ملل و کارشناسان سازمان منع سلاح شیمیایی، دولت سویه در زمینه نابودسازی سلاح شیمیایی به صورت کامل همکاری کرده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها