سوریه و ایران؛ نقطه عطف روابط پاریس و واشنگتن

سوریه و ایران؛ نقطه عطف روابط پاریس و واشنگتن
جمعه 24 آبان 1392 - 22:12

العالم - نیویورک تایمز، در مقاله ای روابط فرانسه و آمریکا را با نگاهی به موضع گیری های دو کشور در قبال جنگ سوریه و برنامه هسته ای ایران مورد بررسی قرار داد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، نیویورک تایمز می نویسد: روابط فرانسه و آمریکا غالبا از این منظر که چگونه یک دوستی محکم می تواند به سردی گراید، قابل تحلیل و بررسی بوده است؛ این روابط اما به تازگی به نقطه عطف خود رسیده است.

دولت فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در قبال مسائل بین المللی موضعی سرسختانه اتخاذ کرده است. پاریس از کشور مالی گرفته تا سوریه و اکنون ایران سرسختی را مبنای سیاست خارجی خود قرار داده و خود را در کنار واشنگتن می بیند. البته این سرسختی به اختلافاتی میان پاریس و واشنگتن در قضایایی ماننده سوریه نیز منجر شده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا عصر روز شنبه 31 اوت با فرانسوا اولاند تماس گرفت و در پی این تماس فرانسه خود را آماده کرد که صبح روز بعد در اقدام نظامی مشترک علیه سوریه به بهانه استفاده دمشق از سلاح شیمیایی مشارکت کند. جنگ به حالت تعلیق افتاد و واشنگتن موضعی نرم تر علیه سوریه اتخاذ کرد اما فرانسه به حملات سیاسی خود ادامه می دهد.

اما در موضوع هسته ای ایران، که مورد توجه همه روسای جمهوری فرانسه بوده است، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه می گوید، متن پیشنهاد های غرب به ایران در مذاکرات هسته ای در واقع حاصل مذاکرات میان واشنگتن و پاریس بوده است.

نیویورک تایمز می نویسد: اما پس از آن فرانسوی ها در مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 مانع دستیابی به توافق هسته ای شدند. در چند هفته بعد معلوم خواهد شد که آیا فرانسه شروط توافق میان دو طرف را بهبود بخشید یا آن را از مسیرش منحرف کرد.این در حالی است که پاریسی ها بر این باورند که توافق احتمالی با تهران همچنان در دسترس است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها